I stort sett alla viadukter i Gävle kommun är drabbade av översvämningar. Här i närheten av DHL vid Strömsbrovägen i centrala staden. Foto: Mattias Gustafsson
Close
I stort sett alla viadukter i Gävle kommun är drabbade av översvämningar. Här i närheten av DHL vid Strömsbrovägen i centrala staden.
Close

Stora översvämningar i Gävle

Oväder. – Jag har aldrig varit med om sådana skurar, det har inte gått att ta sig till jobbet – grusvägar är bortspolade, under vissa viadukter är vattnet två meter högt, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning.

Foto: Mattias Gustafsson

Natten till onsdagen drog skyfallen in. SMHI hade utfärdat klass 2-varning, den näst högsta varningsklassen, för Gävleborgs län, Dalarna och Västmanland. Det innebär väder som väntas innebära fara för allmänheten, stora materiella skador och stora störningar i viktiga samhällsfunktioner.

I Gävle föll 161,6 millimeter regn från tisdag morgon till klockan 8 i dag, onsdag. Det är lika mycket regn på ett dygn som det normalt faller under två månader.

Många byggnader är översvämmade i Gävle och skolstarten framskjuten. Bara under natten till onsdagen har räddningstjänsten fått omkring 400 larmsamtal om översvämningar i området. Polisen i regionen talar om en naturkatastrof.

– Vattnet har ingenstans att rinna av, källare står under vatten och butikerna i stan har decimeterhögt vatten, säger Niclas Sandström på avdelning 11 Norduppland/Gästrikland.

Transports ombudsman väcktes vid 2-tiden i natt av ett VMA-meddelande, viktigt meddelande till allmänheten, utskickat av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

– Det var en uppmaning att hålla sig inne. Men i morse blåste de av VMA, och en hel del tänkte att det då nog gick att köra bil, men det gick ju inte. Det är meterhögt vatten under många viadukter, säger Niclas Sandström.

Den drabbade leden på väg mot Korsnäs industriområde i östra Gävle. Foto: Mattias Gustafsson
Den drabbade leden på väg mot Korsnäs industriområde i östra Gävle. Foto: Mattias Gustafsson

Utanför hans hus är det mesta av gruset bortspolat från vägen. En rejäl vattenfåra har grävt sin väg i marken.

– Det regnar fortfarande, men det är mer duggregn för tillfället. Det skulle nog gå att gå ut en sväng med paraply. I natt var det ju omöjligt, jag har aldrig varit med om så kraftiga skurar, säger Niclas Sandström vid lunchtid på onsdagen.

Men mer regn väntades komma under eftermiddagen. Polisen uppmanar allmänheten att inte ge sig ut i trafiken. Risken för vägras är stor och flera vägar har redan rasat.

”Kaos”

Mattias Gustafsson är lastbilschaufför och sitter också i Gävleavdelningens styrelse. När Transportarbetaren talar med honom är det eftermiddag och han är på väg att avsluta arbetsdagen. På vägarna ute i regionen har det trots allt fungerat att köra.

– Men inne i stan är det väldigt svårt, både för personbilar och lastbilar. Även om det ju är värre för mindre, låga bilar så är det på sina håll omöjligt för alla att ta sig fram. Vattnet står upp till underkanten på broar, det är kaos, säger Mattias Gustafsson.

Ett sådant ställe är under järnvägsviadukten över Upplandsleden, nära Schenker i Gävle. Vägen går här i en djup försänkning under bron. På eftermiddagen stod vattnet enligt uppgift 4,5 meter högt i ”gropen”.

Foto: Mattias Gustafsson

– Två lastbilar har kört fast, de syns inte längre, så högt är vattnet. Och jag tvivlar på att det går att komma in på Schenker, säger Mattias Gustafsson, som själv tvivlar på att det går att ta sig torrskodd hem till bostaden nära järnvägsstationen.

När han tog sig till jobbet vid 6-tiden på morgonen var det relativt lugnt i trafiken. Folk hade hörsammat varningen och stannat hemma. Men strax före klockan 7 blåstes VMA-varningen av, något som han och kollegorna ställer sig frågande till. Trafikläget var knappast normalt.

– Vissa bilister fastnade direkt, och sedan blev det bara värre under dagen. Bussarna går ju inte och polisen uppmanar folk att stanna hemma.

SMHI nedgraderade sent på onsdagseftermiddagen varningen för höga vattenflöden i Gävleborg och Dalarnas län, till en klass 1-varning. Risken för mindre översvämningsproblem gäller för de närmaste dagarna.

– Polisen har kontaktat oss om att i stort sett alla viadukter i Gävle kommun har svämmat över, behöver du inte åka bil så ska du stanna hemma, säger Per Östman, vägtrafikledare på Trafikverket, till Gefle Dagblad.

Polisen avrådde fortfarande vid 17-tiden på onsdagen bilister från att köra i den drabbade regionen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Transportarbetarens logga

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.