Stora risker för väktare

Hot, våld och risk för skador. Bevakningsbranschen är till för att skydda andra, men många företag är dåliga på att skydda sina anställda. Vid en inspektion av Arbetsmiljöverket i Norrland fick hela nio av tio företag krav på att förbättra arbetsmiljön.

Arbetsmiljöverket har inspekterat två tredjedelar av Norrlands bevakningsföretag. Och resultatet är nedslående. På dessa punkter behöver arbetsmiljön förbättras:

* För nästan en av tio bevakningsföretag brister det i första hjälpen, krisstöd eller i den psykosociala arbetsmiljön.
– Personal som varit med om en våldsam situation kan må dåligt både på jobbet och i sitt privatliv, säger Carina Johansson, projektledare för inspektionen, region Nord, Arbetsmiljöverket.

* En av fem av de granskade bevakningsfirmorna missar att bedöma riskerna där de faktiskt utför sitt uppdrag.
Det gemensamma för bevakningsföretagen är att de utför sitt uppdrag hos sina uppdragsgivare, bland dem butiksgallerior, industriområden och allmänna kommunikationer.

Exempelvis kan det handla om en väktare som ska bevaka en byggarbetsplats. Väktaren kan då behöva skyddskor mot spik och andra vassa föremål.

* Vart tredje krav handlar om att förbättra det förebyggande, systematiska arbetsmiljöarbetet.
– Många bevakningsföretag missar att undersöka, bedöma riskerna och skapa en handlingsplan för att undanröja dem. En del missar helt att skriva ner vilka risker som finns, eller att utreda hur olyckor uppstod.

Den mansdominerade bevakningsbranschen är skadeutsatt, 11 av 1 000 sysselsatta anmäler skador, jämfört med branschgenomsnittet på 6 per 1 000 sysselsatta.  När det gäller hot och våld är männen i branschen den näst mest utsatta gruppen av alla branscher, efter sluten psykiatrisk hälso- och sjukvård.

Det finns drygt 16 300 sysselsatta i bevakningsbranschen. 72 procent av dem är män. Vanliga orsaker till anmälda sjukdomar är påfrestande relationer till kunder, chefer och medarbetare. Bland de 48 företag som har inspekterats av Arbetsmiljöverket finns bland annat parkering-, ordnings- och skyddsvakter, samt störningsjour och värdetransporter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.