Stora skillnader i gravidas villkor

De har precis samma jobb, men fick helt olika bedömningar. Kranföraren Erica Andersson Sundells ansökan om graviditetspenning godkändes direkt. Men när kollegan Jessica Gäfvert tre månader senare skickade in sina papper till försäkringskassan blev det nej.

Gävle containerhamn. Klockan börjar närma sig 14 och skiftbyte. När eftermiddagsskiftet börjar ska Erica Andersson Sundell ta hissen 25 meter upp i hamnkranen och börja lasta och lossa containrar.

I hamnens operationscentral står Jessica Gäfvert och försöker hänga med i hur gods, bilar och båtar rör sig in och ut ur hamnen. I snart åtta år har hon arbetat som truck- och kranförare. Nu provar hon på jobbet som planerare och arbetsledare för sina tidigare kollegor.

Både Erica och Jessica har precis kommit tillbaka till jobbet från föräldraledigheten. Men tiden fram till ledigheten skilde sig åt stort.

I Ericas fall ansåg försäkringskassan att hon inte kunde genomföra sitt jobb på grund av graviditeten och beviljade graviditetspenning de sista två månaderna. Jessica, med exakt samma arbetsuppgifter, fick ett helt annat besked. Arbetet var inte tillräckligt tungt för att hon skulle kunna få ersättning, trots att hon överklagade beslutet.

– Vi har exakt samma arbetsuppgifter. Och vi skickade med exakt samma dokument från arbetsgivaren. Ändå fick jag nej, säger Jessica.

Graviditetspenningen infördes 1980, då med namnet havandeskapspenning, för att kvinnor med tunga jobb i industrin skulle kunna ta ledigt innan födseln. Reglerna utformades efter dåtidens arbetsmarknad och dåtidens kunskaper om risker i arbetsmiljön.

Med den tidens industrijobb i åtanke, var det framförallt tunga lyft man ville förskona gravida kvinnor från.

Att lyfta tungt är något som moderna hamnarbetare ofta slipper. Men det gör inte att arbetet som gravid truck- och kranförare är särskilt enkelt.

Jessica pekar upp mot en av hamnkranarnas förarhytter och berättar om rädslan för att kranen skulle stanna i fel läge de där sista månaderna som gravid. Kranföraren går vanligtvis i och ur förarhytten när kranen är i parkerat läge. Men om något händer och kranen fastnar i ett annat läge går det inte att nå bryggan som leder mellan hytten och hissen. Då måste föraren i stället klättra upp på hyttens tak och vidare upp till en annan utrymningsväg, via en smal passage, 25 meter ovanför marken.

– Den där passagen, den kommer man knappt igenom med gravidmage, säger Jessica.

Ett annat problem är arbetsställningen. Erica visar hur hon sitter när hon kör. Framåtlutat, med benen isär, för att till fullo kunna se containrarna genom det genomskinliga golvet i hytten.

Jessica förklara hur det känns när gravidmagen hela tiden trycks ihop av arbetsställningen.

– I början går det, då märker man ju inte så mycket av det. Men ju längre tid det går, desto större mage får man ju. Och sen börjar barnet sparka upp mot revbenen. Till slut blir man illamående, kroppen protesterar.

Jessica vet vad hon talar om. Hon har varit gravid två gånger under sin anställning i hamnen. 2010 föddes Jessicas första barn, en flicka. Även då fick hon avslag på sin ansökan om graviditetspenning.

Den gången slutade det med att Jessica fick ta sin sista månad semester när hon inte klarade av jobbet längre. Problemet var bara att det var sex veckor kvar till beräknad förlossning. Räddningen kom från oväntat håll. Dottern föddes för tidigt, så semesterdagarna räckte.

En situation som Jessica inte ville hamna i igen. Alternativet till att ta semester skulle vara att ta ut föräldrapenning två månader innan förlossningen. Men det skulle i så fall göra att tiden hemma med hennes nyfödda barn skulle bli kortare.

– Jag tycker det är fel. Jag anser att jag har rätt till graviditetspenning eftersom jag har de arbetsuppgifter jag har, säger hon.

Så Jessica gick hem och läste på. Och slogs av hur många riskfaktorer jobbet som kran- och truckförare innebär för gravida. Med arbetsmiljölagen i bagaget fick Jessica sin arbetsgivare att stänga av henne från arbetet på grund av risker för fostret i och med de vibrationer och det buller som kroppen utsätts för.

Erica och Jessica har fortfarande inte fått något bra svar på varför deras ansökan om graviditetspenning bedömdes så olika. Annat än att de hamnade hos olika handläggare.

Nu är Erica Andersson Sundell gravid igen. Trots att det är tre månader kvar till förlossningen börjar det bli tungt att jobba. Men hon räknar ner, ansökan om graviditetspenning är redan inskickad och det gick ju bra förra gången.

Men veckan efter besöket i hamnen får Transportarbetaren ett telefonsamtal. Det är Erica som ringer.

Hennes samtal visar att man inte kan ta något för givet när det gäller graviditetspenning. Inte ens när man har fått rätt till ersättningen under en tidigare graviditet, med exakt samma arbetsuppgifter.

– Jag fick avslag! Jag har inga tunga lyft, det var det som var motiveringen. Jag är så chockad så jag vet inte vart jag ska ta vägen.

Nu hoppas Erica Andersson Sundell att arbetsgivaren kan stänga av henne från jobbet på grund av riskerna i arbetet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.