Stormöte för arga taxiförare

Politiker, chaufförer och de som åker färdtjänst – Transport vill se allihop på en hearing om villkoren för dem som kör i Stockholms län. – Det är helt galet, säger inbjudaren Emma Lundberg,ordförande i taxisektionen i avdelning 5. Jag hoppas att många arga färdtjänstförare kommer och berättar om sin vardag.

Droppen för henne och de andra i sektionen blev när trafiknämnden i Stockholms läns landsting beslutade att inte kräva kollektivavtal, schysta pensioner och försäkringar när färdtjänsten ska upphandlas för de närmaste åren.

Den rödgröna oppositionens förslag om att kräva villkor enligt taxiföraravtalet föll när nämnden fattade sitt beslut för en knapp månad sedan. Kristdemokraterna svängde och följde inte sitt tidigare löfte om att jobba för schysta villkor.

– Nu har både kristdemokrater och folkpartister tackat ja till hearingen, berättar Emma Lundberg. Moderaterna har sagt nej, och de rödgröna kommer.

Tillställningen startar klockan fyra på eftermiddagen måndag den 27 april. Platsen är landstingshuset på Kungsholmen i Stockholm.

– Vi hoppas att brukarna ska reagera också, säger Emma Lundberg som har bjudit in organisationer för synskadade, reumatiker och andra som åker färdtjänst.

– De blir ju drabbade när färdtjänsten inte fungerar, när de ska köras av en trött förare som inte får ordentligt betalt.

Den största delen av chaufförerna som jobbar för åkerier knutna till Taxi 020 och Taxi Kurir, som i dag dominerar inom färdtjänsten i Stockholm, har inte kollektivavtal. Det innebär att de inte garanteras någon lön, hur mycket de än arbetar, utan är hänvisade till procentlön på inkört belopp. Förarna har heller inte rätt till vare sig avtalspension eller försäkringar.

– Tänk dig en vårdcentral, säger Emma Lundberg. Tänk dig att undersköterskan som tar hand om patienten, eller städaren som håller rent, inte skulle få lön enligt kollektivavtalet och inte skulle få några inbetalningar till sin pension … Eller läkaren.

– Men när det gäller dem som kör patienterna till vårdcentralen – de kan få jobba sex dagar i veckan, 13 timmar per dygn! De vet inte vad de får för lön, de vågar inte vara sjuka och de kan inte vänta sig någon vettig pension. Det är inte rimligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.