Storsatsning på ny hamnterminal i Göteborg
Göteborgs Hamn bygger en ny terminal på 220 000 kvadratmeter. Det motsvarar 30 fotbollsplaner och är den största hamnutbyggnaden sedan 1970-talet. Bygget beräknas vara klart efter 2020.
Den nya terminalen ska stå på muddermassorna från underhållsmuddringarna i hamnen och kommer att ligga mellan Älvsborgshamnen och Arendalshamnen.
Vilken verksamhet som blir aktuell är inte beslutat än. Om det blir containrar, rullande gods som trailers och bilar, passagerartrafik eller en kombination av flera godsslag återstår att se. Tillståndet från Mark- och miljödomstolen ger Göteborgs hamn rätt att anpassa utformningen efter hur marknaden ser ut när terminalen är klar.
Göteborgs Hamn AB skriver på sin hemsida att trafiken troligtvis främst kommer att bestå av godstransporter inom Europa – antingen som slutdestination eller till de stora omlastningsnaven i norra Tyskland, Nederländerna och Belgien för vidare transport ut i världen.
– Här ser vi redan i dag en ökad efterfrågan från marknaden, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB, i ett pressmeddelande. Dessutom finns det en politisk vilja i Europa att flytta fler transporter från land till sjö för att avlasta vägarna och minska miljöpåverkan.
Vad den nya terminalen kan komma att innebära för arbetsmarknaden för hamnarbetare är för tidigt att säga, anser Roger Sköld, Transports huvudskyddsombud i Göteborgs hamn.
– Det är ju flera år kvar innan det är färdigt, säger han. Visionen är att få in båtar, men vem ska använda den? Ingen aning. Men självklart vill man ha mer gods.
Den nya terminalen kommer precis som övriga terminaler i Göteborgs hamn att drivas av en utomstående operatör.