Störst på skogen!
Mässa. Mitt i landet möts alla som på olika vis får skogstransporterna att rulla. På mässan Mittia Skogstransport i Ljusdal förenades nytta med nöje i slutet av augusti.
Forskning, flismaskiner, föredrag, frakt av rundvirke och mästerskap i skogskrankörning – fackmässan i Hälsingland har blivit den viktigaste mötesplatsen för skogstransportnäringen.
Sedan 1999 har branschens aktörer utbytt erfarenheter, diskuterat investeringar och teknik på Mittia Skogstransport, Nordens största fackmässa inom sitt område.
På plats 18–19 augusti fanns aktörer som skogsåkerier och transportköpare, liksom sågverk, massabruk och energiverk representerade – och självklart facket; Transport.
Fackligt aktive Tranportaren Per Svedberg, också aktiv inom folkrace, var med på mässan med sitt fordon – en Volvo 850, som byggts om för att sporten.
Väktaren och skyddsombudet Per Svedberg från Brunkänge utanför Hudiksvall är också ”Månadens Medlem” i Transportarbetarens nummer 8, som kommer ut i månadsskiftet augusti/september.
Mer om Per Svedberg kan du läsa här på transportarbetaren.se.
På Mittia lyfts allt mellan himmel och jord som rör skog. Frågor som hur maskinoperatörer bäst hanterar omlastning och leverans vid terminaler, och om arbetet och lönsamhet.
Under dagarna genomfördes även Rikskonferens Skog av branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag. Temat för årets konferens var ”hur möter skogslogistiken framtiden?”.
Utbildning och kompetensförsörjning, provkörning av skogskranar med smartcontrol, demonstrationer av helelektrisk timmerbil och framtidens skogslogistik var några av punkterna på programmet i år. Liksom avslutande festkväll!
Mittiamässan hålls utomhus, på ett stort område med plats för tävlingar, prova på-aktiviteter och demonstrationer. Och massor av fordon – dagens bilar, men även gamla modeller som tidigare använts för skogstransporter liksom framtidens fordon.
På mässan fanns möjlighet att provköra bland annat tunga, helelektriska Volvo FH Electric. Och att titta på trotjänare från förr, som ”Ormen Långe” – i grunden en dumper BN 860 som byggts om för Volvo för korta transporter på mindre bra vägar.
Eftersom Ormen Långe var anpassad för en smal nisch, transporter upp till tre mil, var den aldrig en särskilt vanlig, berättar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson som var på plats och fotograferade flera av de äldre fordonen.