Close
Mittia är Nordens största fackmässa inom skogstransport.
Close

Störst på skogen!

Mässa. Mitt i landet möts alla som på olika vis får skogstransporterna att rulla. På mässan Mittia Skogstransport i Ljusdal förenades nytta med nöje i slutet av augusti.

Möten på Mittia augusti 2023. Foto: Lars Mikaelsson

Forskning, flismaskiner, föredrag, frakt av rundvirke och mästerskap i skogskrankörning – fackmässan i Hälsingland har blivit den viktigaste mötesplatsen för skogstransportnäringen.

Sedan 1999 har branschens aktörer utbytt erfarenheter, diskuterat investeringar och teknik på Mittia Skogstransport, Nordens största fackmässa inom sitt område.

På plats 18–19 augusti fanns aktörer som skogsåkerier och transportköpare, liksom sågverk, massabruk och energiverk representerade – och självklart facket; Transport.

Fackligt aktive Tranportaren Per Svedberg, också aktiv inom folkrace, var med på mässan med sitt fordon – en Volvo 850, som byggts om för att sporten.

Per Svedberg med folkracefordon på Mittia. Foto: Lars Mikaelsson

Väktaren och skyddsombudet Per Svedberg från Brunkänge utanför Hudiksvall är också ”Månadens Medlem” i Transportarbetarens nummer 8, som kommer ut i månadsskiftet augusti/september.

Mer om Per Svedberg kan du läsa här på transportarbetaren.se.

På Mittia lyfts allt mellan himmel och jord som rör skog. Frågor som hur maskinoperatörer bäst hanterar omlastning och leverans vid terminaler, och om arbetet och lönsamhet.

Under dagarna genomfördes även Rikskonferens Skog av branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag. Temat för årets konferens var ”hur möter skogslogistiken framtiden?”.

Utbildning och kompetensförsörjning, provkörning av skogskranar med smartcontrol, demonstrationer av helelektrisk timmerbil och framtidens skogslogistik var några av punkterna på programmet i år. Liksom avslutande festkväll!

Den 18 augusti rullade mässan igång. Foto: Lars Mikaelsson

Mittiamässan hålls utomhus, på ett stort område med plats för tävlingar, prova på-aktiviteter och demonstrationer. Och massor av fordon – dagens bilar, men även gamla modeller som tidigare använts för skogstransporter liksom framtidens fordon.

På mässan fanns möjlighet att provköra bland annat tunga, helelektriska Volvo FH Electric. Och att titta på trotjänare från förr, som ”Ormen Långe” – i grunden en dumper BN 860 som byggts om för Volvo för korta transporter på mindre bra vägar.

Eftersom Ormen Långe var anpassad för en smal nisch,  transporter upp till tre mil, var den aldrig en särskilt vanlig, berättar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson som var på plats och fotograferade flera av de äldre fordonen.

Fordon från förr, med den gula, ombyggda dumpern kallad Ormen Långe i bakgrunden. De vita lastbilarna är en Volvo F16 från 1990 respektive en Scania LBS från 1973. Foto: Lars Mikaelsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Man med keps och varselgul t-shirt som står framför förarhytten till en vit ellastbil.

”Att starta en ellastbil är en kick”

Åkeri. – Det är som att köra flygplan nästan, säger lastbilsföraren Kenneth Ericsson. Kollegan Pernilla Qvarnström nickar och fyller i: – Man bara flyter fram i ellastbilen!

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.