Close
Mittia är Nordens största fackmässa inom skogstransport.
Close

Störst på skogen!

Mässa. Mitt i landet möts alla som på olika vis får skogstransporterna att rulla. På mässan Mittia Skogstransport i Ljusdal förenades nytta med nöje i slutet av augusti.

Möten på Mittia augusti 2023. Foto: Lars Mikaelsson

Forskning, flismaskiner, föredrag, frakt av rundvirke och mästerskap i skogskrankörning – fackmässan i Hälsingland har blivit den viktigaste mötesplatsen för skogstransportnäringen.

Sedan 1999 har branschens aktörer utbytt erfarenheter, diskuterat investeringar och teknik på Mittia Skogstransport, Nordens största fackmässa inom sitt område.

På plats 18–19 augusti fanns aktörer som skogsåkerier och transportköpare, liksom sågverk, massabruk och energiverk representerade – och självklart facket; Transport.

Fackligt aktive Tranportaren Per Svedberg, också aktiv inom folkrace, var med på mässan med sitt fordon – en Volvo 850, som byggts om för att sporten.

Per Svedberg med folkracefordon på Mittia. Foto: Lars Mikaelsson

Väktaren och skyddsombudet Per Svedberg från Brunkänge utanför Hudiksvall är också ”Månadens Medlem” i Transportarbetarens nummer 8, som kommer ut i månadsskiftet augusti/september.

Mer om Per Svedberg kan du läsa här på transportarbetaren.se.

På Mittia lyfts allt mellan himmel och jord som rör skog. Frågor som hur maskinoperatörer bäst hanterar omlastning och leverans vid terminaler, och om arbetet och lönsamhet.

Under dagarna genomfördes även Rikskonferens Skog av branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag. Temat för årets konferens var ”hur möter skogslogistiken framtiden?”.

Utbildning och kompetensförsörjning, provkörning av skogskranar med smartcontrol, demonstrationer av helelektrisk timmerbil och framtidens skogslogistik var några av punkterna på programmet i år. Liksom avslutande festkväll!

Den 18 augusti rullade mässan igång. Foto: Lars Mikaelsson

Mittiamässan hålls utomhus, på ett stort område med plats för tävlingar, prova på-aktiviteter och demonstrationer. Och massor av fordon – dagens bilar, men även gamla modeller som tidigare använts för skogstransporter liksom framtidens fordon.

På mässan fanns möjlighet att provköra bland annat tunga, helelektriska Volvo FH Electric. Och att titta på trotjänare från förr, som ”Ormen Långe” – i grunden en dumper BN 860 som byggts om för Volvo för korta transporter på mindre bra vägar.

Eftersom Ormen Långe var anpassad för en smal nisch,  transporter upp till tre mil, var den aldrig en särskilt vanlig, berättar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson som var på plats och fotograferade flera av de äldre fordonen.

Fordon från förr, med den gula, ombyggda dumpern kallad Ormen Långe i bakgrunden. De vita lastbilarna är en Volvo F16 från 1990 respektive en Scania LBS från 1973. Foto: Lars Mikaelsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.