Största yrkessektionen i Värmland ser framåt
Åkeri, terminal och miljö. Olika jobb med lastbil förenar medlemmarna i Värmlandsavdelningens sektion 1 – yrke spelar här större roll än hemort. Det finns fördelar med det, enligt styrelsen som har många tankar om hur sektionen ska växa och få fler aktiva.
– Det handlar om att dra in folk och visa att vi finns, säger Fredrik Nilsson Hjert, sektionsordförande.
– Vi har brainstormat, och det handlar om aktiviteter och också sådana saker som att prova att flytta möten så att de ligger senare, för att fler ska ha chans att vara med.
Fredrik Nilsson Hjert tar även upp samarbetet med klubbarna. Och att det genom dem finns goda utsikter att få fler aktiva i sektionen, som är den största inom avdelningen.
Sektionens uppgift är bland annat att sköta uppsökande verksamhet och informationsarbete inom yrkesområdet. För sektion 1 handlar det om åkeri, terminal och miljö.
– Det handlar om lastbil överlag, säger Per Lindvall, som också sitter i sektionsstyrelsen.
Tre chaufförer
Per är miljöarbetare och Fredrik lastbilschaufför. Även den tredje styrelsemedlemmen, Patrick Klingström, är lastbilschaufför. Men han är inte med när Transportarbetaren träffar de båda andra på Rud i Karlstad. I stället är Patrick på avtalskurs på Runö folkhögskola.
Just möjligheter till facklig utbildning är något Fredrik Nilsson Hjert framhåller som viktigt. Och kul!
Han själv kommer att ingå i avtalsdelegationen för transportavtalet. Och han väntar sig tuffa förhandlingar.
”En enda stor röra”
Det är veckan efter Transports kongress, som både Fredrik och Per tycker gick mycket bra. Och tre dagar före valet till riksdag, region och kommun. ”Bara en enda stor röra inför det”, tycker Fredrik.
– Det har blivit så mycket pajkastning. Jag känner att det inte är något parti som lyft den för mig viktigaste frågan, den om situationen för funktionshindrade och deras rättigheter, säger han.
Per har förtidsröstat, ”fanns ingen anledning att vänta”. Men uttrycker oro för skyddsombudens ställning vid en högerseger, och konsekvenser av att de regionala skyddsombuden hindras från att komma in på fler arbetsplatser. Socialdemokraterna hade ju tidigare lagt förslag om utökat tillträde för regionala skyddsombud, men förslaget röstades då ned i riksdagen.
Behålla medlemmar
För båda är det självklart att vara med i facket. Och att det krävs stenhårt jobb för att få med och behålla medlemmar. På GDL Karlstad, som Fredrik kör för, har det varit vikande intresse.
Transport har både chaufförer och terminalare i klubben, men knappt en tredjedel är med i facket. Bland dem som arbetar med renhållning hos Karlstads Energi, som Per Lindvall, är anslutningen bra.