Två av tre i styrelsen för sektion 1: Fredrik Nilsson Hjert och Per Lindvall, grannar på Rud i Karlstad. I bakgrunden Fredriks dotter Amanda, 9 år.
Close
Två av tre i styrelsen för sektion 1: Fredrik Nilsson Hjert och Per Lindvall, grannar på Rud i Karlstad. I bakgrunden Fredriks dotter Amanda, 9 år.
Close
Månadens sektion

Största yrkessektionen i Värmland ser framåt

Åkeri, terminal och miljö. Olika jobb med lastbil förenar medlemmarna i Värmlandsavdelningens sektion 1 – yrke spelar här större roll än hemort. Det finns fördelar med det, enligt styrelsen som har många tankar om hur sektionen ska växa och få fler aktiva.

– Det handlar om att dra in folk och visa att vi finns, säger Fredrik Nilsson Hjert, sektionsordförande.

– Vi har brainstormat, och det handlar om aktiviteter och också sådana saker som att prova att flytta möten så att de ligger senare, för att fler ska ha chans att vara med.

Fredrik Nilsson Hjert tar även upp samarbetet med klubbarna. Och att det genom dem finns goda utsikter att få fler aktiva i sektionen, som är den största inom avdelningen.

Sektionens uppgift är bland annat att sköta uppsökande verksamhet och informationsarbete inom yrkesområdet. För sektion 1 handlar det om åkeri, terminal och miljö.

– Det handlar om lastbil överlag, säger Per Lindvall, som också sitter i sektionsstyrelsen.

Tre chaufförer

Per är miljöarbetare och Fredrik lastbilschaufför. Även den tredje styrelsemedlemmen, Patrick Klingström, är lastbilschaufför. Men han är inte med när Transportarbetaren träffar de båda andra på Rud i Karlstad. I stället är Patrick på avtalskurs på Runö folkhögskola.

Just möjligheter till facklig utbildning är något Fredrik Nilsson Hjert framhåller som viktigt. Och kul!

Han själv kommer att ingå i avtalsdelegationen för transportavtalet. Och han väntar sig tuffa förhandlingar.

”En enda stor röra”

Det är veckan efter Transports kongress, som både Fredrik och Per tycker gick mycket bra. Och tre dagar före valet till riksdag, region och kommun. ”Bara en enda stor röra inför det”, tycker Fredrik.

– Det har blivit så mycket pajkastning. Jag känner att det inte är något parti som lyft den för mig viktigaste frågan, den om situationen för funktionshindrade och deras rättigheter, säger han.

Det gäller att vara snäll om man är stark. Fredrik Nilsson Hjert med dottern Amandas dvärghamster Jupiter. Foto: Lilly Hallberg
Det gäller att vara snäll om man är stark. Fredrik Nilsson Hjert med dottern Amandas dvärghamster Jupiter. Foto: Lilly Hallberg

Per har förtidsröstat, ”fanns ingen anledning att vänta”. Men uttrycker oro för skyddsombudens ställning vid en högerseger, och konsekvenser av att de regionala skyddsombuden hindras från att komma in på fler arbetsplatser. Socialdemokraterna hade ju tidigare lagt förslag om utökat tillträde för regionala skyddsombud, men förslaget röstades då ned i riksdagen.

Behålla medlemmar

För båda är det självklart att vara med i facket. Och att det krävs stenhårt jobb för att få med och behålla medlemmar. På GDL Karlstad, som Fredrik kör för, har det varit vikande intresse.

Transport har både chaufförer och terminalare i klubben, men knappt en tredjedel är med i facket. Bland dem som arbetar med renhållning hos Karlstads Energi, som Per Lindvall, är anslutningen bra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Transportarbetarens logga

Individuella löner en absolut nollpunkt

Debatt. Individuella löner är ett av fackföreningsrörelsens värsta strategiska misstag någonsin.

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

De senaste åren har Sebastian gjort en resa full av kreativa skiften. Vid 40 klev han in i konstsfären. Foto: Maria Lund

Från slambilen till Liljevalchs

Mötet. Slamsugaren Sebastian Nordh tvekar inte att söka nya banor. Mitt i livet tog han ett kreativt språng. Nu skapar han formstarka objekt i rå, kraftfull hetta.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

ArbetsLIV
Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.