Stort missnöje med Samres i Sörmland
Missnöjet med Samres kokar bland färdtjänstchaufförerna i Sörmland. Sedan beställningscentralen införde ett nytt system för ett halvår sedan har arbetet blivit ohållbart stressigt. Nu får förarna medhåll av politiker. – Vi har pratat om att börja driva beställningscentralen i egen regi, säger Mattias Jensen-Pettersson, ordförande för vård- och omsorgsnämnden i Oxelösund (S).
Företaget Samres driver beställningscentralen för färdtjänst och sjukresor i nio kommuner i Sörmland samt i landstinget. I augusti lanserade de ett nytt bokningssystem. Med det nya systemet följde också nya beräkningar av hur lång tid en viss resa ska ta. Sedan dess har chaufförerna klagat på att restiderna är alldeles för snålt tilltagna, utan marginaler för vad som händer på vägen och utan extra tid för att hjälpa resenärerna in eller ur bilarna.
– Samres säger att de har tagit ut luften ur systemet men det är ju trivseln och smörjmedlet de har tagit bort, säger Kalle Ohlsson, färdtjänstchaufför för företaget Nävetorps taxi.
– Arbetsglädjen är väldigt hårt ansatt. Man hinner inte ta hand om folk ordentligt, fortsätter han.
Under februari har Transports avdelning 7 kallat missnöjda chaufförer till möten runt om i länet. Intresset har varit stort. I Eskilstuna kom 26 förare, i Nyköping och i Katrineholm ett tiotal.
Mötet i Nyköping hålls en onsdagskväll i avdelningens lokaler i centrala Nyköping. Missnöjet med det nya systemet är kompakt bland chaufförerna. De känner sig ständigt stressade och flera förare vittnar om att bokningssystemet inte tar hänsyn till hur lång tid det tar att hjälpa sjuka och gamla in och ut ur fordonen.
– Om man får en kund, som går sakta, sakta och ska hämtas på våning nio på sjukhuset, så tar det tio minuter. Det går inte att skynda på, säger Medhane Habte.
Företagets bokningssystem är inte det enda som tynger färdtjänstchaufförerna i Nyköping. Som Transportarbetaren tidigare skrivit om gick Nyckel Färdtjänst, underentreprenör åt Tuwa Specialtransport, i konkurs i slutet av förra året. Flera av de chaufförer som är med på mötet har efter det hastigt fått byta arbetsgivare.
Redan nu har kaoset inom färdtjänsten lett till att förare söker sig till andra jobb.
– Flera erfarna chaufförer har slutat, berättar Anders Jansson.
– Det är väl bara idioter som stannar kvar. Fast det är ett roligt jobb, det är därför man fortsätter, säger Anki Strömberg.
Med på mötet är också Mattias Jensen-Pettersson, ordförande för vård- och omsorgsnämnden i Oxelösund (S). Han är medveten om de många problemen inom färdtjänsten. Och det är inte bara chaufförerna som drabbas. Även kunderna klagar på förseningar och stress.
– Bland pensionärer och funktionshindrade som jag möter är det här en jättestor fråga, säger Mattias Jensen-Pettersson.
Tillsammans med andra sörmländska politiker ska han nu sätta sig ner och diskutera hur man kan undvika de problem som Samres och Tuwa stått för, vid nästa upphandling. En idé är att kommunerna startar en egen beställningscentral.
Jani Körkkö är områdeschef för Sörmland inom Samres. Han säger att företaget tar till sig kritiken mot bokningssystemet.
– Vi undersöker och utreder var det felar, om det felar.
Företaget har också sjösatt ett projekt som ska utvärdera körtiderna.
– Vi gör ett försök där tre förare används som referensförare. De ska köra lugnt och skönt och ge bra bemötande under en veckas tid och så ska vi jämföra med hur de har hållit tiderna.
Några dagar efter att det sista mötet med chaufförer och politiker hållits, kommer ett positivt besked för Transports avdelning 7. Landstingspolitikerna ska göra en ny upphandling av färdtjänsten efter missnöjet med Tuwa och dess underentreprenörer. Om ett år räknar politikerna med att en ny aktör kan träda in på banan. Fram till dess blir landstinget tvungna att förlänga Tuwas avtal.
– Förhoppningsvis kom det här beslutet till viss del efter att vi har haft de här mötena, säger Kjell Arbestål, ombudsman på avdelning 7.
Avtalet med Samres löper dock vidare till december 2015.