Stort missnöje med Samres i Sörmland

Missnöjet med Samres kokar bland färdtjänstchaufförerna i Sörmland. Sedan beställningscentralen införde ett nytt system för ett halvår sedan har arbetet blivit ohållbart stressigt. Nu får förarna medhåll av politiker. – Vi har pratat om att börja driva beställningscentralen i egen regi, säger Mattias Jensen-­Pettersson, ordförande för vård- och omsorgsnämnden i Oxelösund (S).

Företaget Samres driver beställningscentralen för färdtjänst och sjukresor i nio kommuner i Sörmland samt i landstinget. I augusti lanserade de ett nytt bokningssystem. Med det nya systemet följde också nya beräkningar av hur lång tid en viss resa ska ta. Sedan dess har chaufförerna klagat på att restiderna är alldeles för snålt tilltagna, utan marginaler för vad som händer på vägen och utan extra tid för att hjälpa resenärerna in eller ur bilarna.

– Samres säger att de har tagit ut luften ur systemet men det är ju trivseln och smörjmedlet de har tagit bort, säger Kalle Ohlsson, färdtjänstchaufför för företaget Nävetorps taxi.

– Arbetsglädjen är väldigt hårt ansatt. Man hinner inte ta hand om folk ordentligt, fortsätter han.

Under februari har Transports avdelning 7 kallat missnöjda chaufförer till möten runt om i länet. Intresset har varit stort. I Eskilstuna kom 26 förare, i Nyköping och i Katrineholm ett tiotal.

Mötet i Nyköping hålls en onsdagskväll i avdelningens lokaler i centrala Nyköping. Missnöjet med det nya systemet är kompakt bland chaufförerna. De känner sig ständigt stressade och flera förare vittnar om att bokningssystemet inte tar hänsyn till hur lång tid det tar att hjälpa sjuka och gamla in och ut ur fordonen.

– Om man får en kund, som går sakta, sakta och ska hämtas på våning nio på sjukhuset, så tar det tio minuter. Det går inte att skynda på, säger Medhane Habte.

Företagets bokningssystem är inte det enda som tynger färdtjänstchaufförerna i Nyköping. Som Transportarbetaren tidigare skrivit om gick Nyckel Färdtjänst, underentreprenör åt Tuwa Specialtransport, i konkurs i slutet av förra året. Flera av de chaufförer som är med på mötet har efter det hastigt fått byta arbetsgivare.

Redan nu har kaoset inom färdtjänsten lett till att förare söker sig till andra jobb.

– Flera erfarna chaufförer har slutat, berättar Anders Jansson.

– Det är väl bara idioter som stannar kvar. Fast det är ett roligt jobb, det är därför man fortsätter, säger Anki Strömberg.

Med på mötet är också Mattias Jensen-Pettersson, ordförande för vård- och omsorgsnämnden i Oxelösund (S). Han är medveten om de många problemen inom färdtjänsten. Och det är inte bara chaufförerna som drabbas. Även kunderna klagar på förseningar och stress.

– Bland pensionärer och funktionshindrade som jag möter är det här en jättestor fråga, säger Mattias Jensen-Pettersson.

Tillsammans med andra sörmländska politiker ska han nu sätta sig ner och diskutera hur man kan undvika de problem som Samres och Tuwa stått för, vid nästa upphandling. En idé är att kommunerna startar en egen beställningscentral.

Jani Körkkö är områdeschef för Sörmland inom Samres. Han säger att företaget tar till sig kritiken mot bokningssystemet.

– Vi undersöker och utreder var det felar, om det felar.

Företaget har också sjösatt ett projekt som ska utvärdera körtiderna.

– Vi gör ett försök där tre förare används som referensförare. De ska köra lugnt och skönt och ge bra bemötande under en veckas tid och så ska vi jämföra med hur de har hållit tiderna.

Några dagar efter att det sista mötet med chaufförer och politiker hållits, kommer ett positivt besked för Transports avdelning 7. Landstingspolitikerna ska göra en ny upphandling av färdtjänsten efter missnöjet med Tuwa och dess underentreprenörer. Om ett år räknar politikerna med att en ny aktör kan träda in på banan. Fram till dess blir landstinget tvungna att förlänga Tuwas avtal.

– Förhoppningsvis kom det här beslutet till viss del efter att vi har haft de här mötena, säger Kjell Arbestål, ombudsman på avdelning 7.

Avtalet med Samres löper dock vidare till december 2015.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.