Ett av buden har fått i uppdrag att köra sju timmar i sträck i en kall dragig Paxterbil. Han pratar oroligt med transportombudet Robert Kozana (till höger). Foto: Justina Öster
Close
Ett av buden har fått i uppdrag att köra sju timmar i sträck i en kall dragig Paxterbil. Han pratar oroligt med transportombudet Robert Kozana (till höger).
Close

Stort missnöje på Premo

Tidningsbud. Det jäser bland tidningsbuden på Premo i Stockholm. Buden är arga över missade utbetalningar av extratid, fordon som gör dem sjuka, brist på arbetskläder, chefer som favoriserar och trakasserar och en rörig omorganisation med nedskuren tid för vissa.

Mikael Ladman, ombudsman i Transports Stockholms­avdelning. Foto: Justina Öster
Mikael Ladman, ombudsman i Transports Stockholms­avdelning. Foto: Justina Öster

Efter signaler om utbrett missnöje drog facket i gång ett uppsökeriprojekt på distributionsbolaget Premo i Stockholm. Projektet pågick från november 2022 till sommaren 2023. Det innebar att företagets heltidsanställda skyddsombud, Håkan Norborg, tillsammans med ombudsmän och regionala skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning besökte bolagets totalt 30 filialer för att prata med de anställda.

En rad fel uppdagades och det visade sig att distributörerna inte mådde så bra på jobbet, vilket facket framförde till Premos ledning.

Men Transports representanter fick också ta emot hård kritik.

Jörgen Svensson, tidningsbud och ­ facklig representant på Brommafilialen. Foto: Justina Öster
Jörgen Svensson, tidningsbud och ­
facklig representant på Brommafilialen. Foto: Justina Öster

– Jag har aldrig i mitt liv blivit så utskälld. Buden var arga över att facket ”inte visat sig” tidigare. De känner sig lurade på sin lön, är arga över arbetsmiljön. Och jag förstår dem. Vi gör nu vårt bästa för att komma till rätta med bristerna, säger ombudsman Mikael Ladman.

Håkan Norborg säger att han jobbat i 15 år med frågan om extratid.

– Arbetsgivaren betalar fel ersättning och det går oerhört trögt att åtgärda. Buden behöver också kontakta facket när de får problem. Gör de inte det tror ledningen att allt är bra, säger han.

Samtidigt planerar Transport en ny turné med besök på Premos filialer.

För Robert Kozana ledde en omorganisation till cirka 10 00 kronor i sänkt månadslön. Han kämpar för att buden ska få rätt ersättning för extratid. ”Vi motarbetar inte företaget, önskar bara att Premo visade mer samarbetsvilja”, säger han som trivs med kollegorna. Foto: Justina Öster
För Robert Kozana ledde en omorganisation till cirka 10 000 kronor i sänkt månadslön. Han kämpar för att buden ska få rätt ersättning för extratid. ”Vi motarbetar inte företaget, önskar bara att Premo visade mer samarbetsvilja”, säger han som trivs med kollegorna. Foto: Justina Öster

Här är stötestenarna

# Problem med extratiden Att anmäla, registrera på rätt sätt och få ersättning för extra arbetad tid, enligt kollektivavtalet, har varit en segdragen historia.

Här finns flera ingångar. För det första känner inte alla bud till att de måste kontakta sin arbetsledare för att få klartecken att arbeta extra tid.

För det andra kan enhetschefen registrera tiden fel. Tidningsbud vittnar också om att bud som begär rätt ersättning inte längre får jobba extratid. Den går i stället till kollegor som jobbar för lägre ersättning. Dessutom är reglerna i kollektivavtalet krångliga att förstå.

2021 begärde facket en förhandling med arbetsgivaren om extratiden, berättar tidnings- och transportombuden Robert Kozana och Jörgen Svensson.

Sergiu Danila och kollegan hastar om varandra för att prenumeranter och beställare ska få sina tidningar och paket. Foto: Justina Öster
Sergiu Danila och kollegan hastar om varandra för att prenumeranter och beställare ska få sina tidningar och paket. Foto: Justina Öster

– Där lyckades vi utverka mandat att få gå igenom löneutbetalningarna till buden bakåt i tiden, från mars 2021 till mars 2023. En koll 15 år bakåt i tiden hade blivit väldigt dyr för arbetsgivaren, säger de.

Efter förhandlingen höll Premo en löneutbildning för alla anställda.

Därmed anser Kozana och Svensson att alla arbetsledare nu ska ha tillräcklig

kunskap för att betala ut rätt lön.

– Ändå har det visat sig att många fortsatt att betala fel.

Robert Kozana ger ett exempel för att förklara extraersättningen:

Säg att du har 4 timmar i schemalagd tid. Kollegan är sjuk och du tar över halva hans trakt (2 timmar). Det vill säga totalt 6 timmar.

Men du hinner inte färdigt, ringer din filialförman och säger att du behöver 30 minuter i extratid. Förmannen säger: Kör på. Då ska du ha 50 procent i påslag på timlönen för de första två timmarna från kollegan. Men för den sista extra halvtimmen ska du ersättas med 150 procent gånger din timlön.

– Före omorganisationen var jag föreståndare på Ekeröfilialen. När jag fick veta att arbetsgivaren snuvat mig och kollegorna lärde jag mig avtalet och kontaktade facket. Sen införde jag rätt betalning på filialen, säger Robert Kozana.

På väg ut i natten med tidningar och paket. Den första snön har fallit utanför Ekeröfilialen i västra Stockholm. Termometern når bara upp i några grader och en hård, råkall vind blåser. Foto: Justina Öster
På väg ut i natten med tidningar och paket. Den första snön har fallit utanför Ekeröfilialen i västra Stockholm. Termometern når bara upp i några grader och en hård, råkall vind blåser. Foto: Justina Öster

Han och Jörgen Svensson uppskattar att buden gått miste om hundratusentals kronor per år i lön.

– Vi är rädda att felen görs medvetet för att spara pengar åt Premo.

Facket valde ut ett bud som pilotfall. Tanken var att bolaget skulle rätta till de fel som uppdagades i den personens lönespecifikationer hos alla bud. Men förhandlingarna med arbetsgivaren ledde ingen vart. Premos linje var i stället att bud som ville rätta sina lönespecar skulle vända sig enskilt till HR-avdelningen.

Kozana fick fullmakt att förhandla för tidningsbudet som uppskattas ha fått 25 000 kronor för lite i lön. Ett steg på vägen, men oerhört mycket arbete återstår, summerar Robert Kozana.

– Ska vi fortsätta förhandla för ett bud i taget så kommer vi att få hålla på till 2030, säger Mikael Ladman.

Victoria Robler har lastat pirran full och styr mot budbilen för lossning. Natten mot fredagar är det extra mycket tidningar och de lila säckarna fylls snart till brädden med paket. Foto: Justina Öster
Victoria Robler har lastat pirran full och styr mot budbilen för lossning. Natten mot fredagar är det extra mycket tidningar och de lila säckarna fylls snart till brädden med paket. Foto: Justina Öster

# Omorganisation och hyvlade tjänster Premo genomförde en omorganisation med start i november 2022. De tidigare filialföreståndarna byttes ut mot enhetschefer, en på varje filial. Hyvling av tjänster anser Transport och kritiserar att föreståndarna inte fick chans att söka de nya tjänsterna.

Den 16 januari i år deklarerade företaget att omorganisationen var genomförd.

– Men de nya tjänsterna som enhetschefer utlystes inte, så de tidigare filialföreståndarna fick inte möjlighet att söka dem och behålla sin sysselsättningsgrad. Alla handplockades av ledningen, säger Mikael Ladman.

Han målar upp en rörig situation med olika besked och dålig kommunikation.

Transportombuden Robert Kozana och Jörgen Svensson hör till de tidigare föreståndarna. Efter ett halvårs omställningstid har de gått från nästan heltid (96 procent) till en dryg halvtid (58 procent). En kännbar lönesänkning på cirka 9 000–10 000 kronor i månaden.

– Premo ”glömde” att informera oss. Jag blev aldrig uppsagd från föreståndartjänsten, säger Robert Kozana.

Eftersom fack och arbetsgivare inte kom överens vid de lokala förhandlingarna har frågan nu lyfts till central nivå.

Transportombudet Robert Kozana tar en paus utanför filialen.. Foto: Justina Öster
Att arbeta fackligt har också lett till bestraffning, hävdar transportombudet Robert Kozana.

# Stora brister i fysiska arbetsmiljön Vintern är på ingång.
– Det är redan kallt och buden fryser, så fungerande arbetskläder behövs. Men arbetsgivaren är sent ute och det går oerhört trögt, säger skyddsombudet Håkan Norberg.

Lämpliga arbetskläder är prio ett, enligt honom.

– Riktiga vinterjackor, riktiga skor och riktiga handskar. Jag har tjatat om det i tre år men företaget har ännu inte distribuerat det till alla, säger Håkan Norberg.

Ombudsman Mikael Ladman lyfter företagets så kallade Paxterbilar som är öppna på bägge sidor, som golfbilar.

– Tidningsbuden sitter i ständigt vinddrag, lägg till det slask och snö. De blir genomfrusna och förkylda utan riktiga vinterkläder och behöver dörrar som kan stängas! säger Mikael Ladman.

I förlängningen leder det till besvär i händer, knän och leder. Plåten som buden har fötterna på leder dessutom kylan in i kroppen, förklarar Ladman. Han är också kritisk till skitiga provisoriska lokaler på vissa filialer.

Tidningsbudet Saad Ur Rehman på Ekeröfilialen är sjuk igen på grund av draget i Paxterbilarna och uteblivna arbetskläder.

– Paxterbilarna fungerar inte på vintern. Vi blir sjuka! Fast är du sjuk ofta kan du få en varning. Plus att du förlorar arbetsinkomst, säger han.

Saad Ur Rehman är förtvivlad över korsdraget, vintertid, i de eldrivna dörrlösa Paxterbilar som bolaget stolt visar upp på sin webb. ”Vi blir sjuka och har bett om riktiga vinterkläder i tre år, men bolaget säger att de inte har råd. Är vi sjuka ofta kan vi får varningar”, säger han.
Saad Ur Rehman är förtvivlad över korsdraget, vintertid, i de eldrivna dörrlösa Paxterbilar som bolaget stolt visar upp på sin webb. ”Vi blir sjuka och har bett om riktiga vinterkläder i tre år, men bolaget säger att de inte har råd. Är vi sjuka ofta kan vi får varningar”, säger han. Foto: Justina Öster

# Problem med psykiska arbetsmiljön Bud och fackliga representanter vittnar om trakasserier och hot från vissa av Premos chefer. Att arbeta fackligt har också lett till bestraffning, hävdar transportombuden Robert Kozana och Jörgen Svensson.

– På Premo jobbar många migrantarbetare som är i extrem beroendeställning. Det leder till en utbredd tystnadskultur, säger Jörgen Svensson.

Jörgen Svensson berättar att han själv drabbats av mobbning och utfrysning och vittnar om chefer som skrämmer och hotar tidningsbud på vissa trakter.

Facklig info – och lapp om stormöte med enhets- och regionchef klockan 00.30 på grund av missnöjet bland buden. Transportarbetaren släpptes inte in. Foto: Justina Öster
Facklig info – och lapp om stormöte med enhets- och regionchef klockan 00.30 på grund av missnöjet bland buden. Transportarbetaren släpptes inte in. Foto: Justina Öster

– Det finns enhetschefer och regionchefer som uppträder sektliknande, man måste vara följsam och inte säga emot, säger Jörgen Svensson.

2016 infördes en ny föreskrift på Arbetsmiljöverket om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den lägger stort ansvar för den psykosociala arbetsmiljön på arbetsgivarna.

I ett mejl till Premos vd Jan Persson skriver 26 bud om problemen på Brommafilialen. Tidigare trivdes de bra men med den nya chefen, efter omorganisationen, har sjukskrivningarna ”ökat markant”, skriver de. ”Folk känner sig otrygga, det delas ut varningar som upplevs som godtyckliga. Det finns en uppenbar favorisering av ’det egna laget’ när distrikt och arbetsuppgifter delas ut. Erfarenhet och kunnande räknas inte längre. De som inte gillas får sämre villkor än andra.”

Buden är nu ”rädda för att säga vad de tycker av rädsla för att bli bestraffade”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Roksana:
    23 juni, 2024

    Jobbar 15 år på premo, tycker jättemycket om jobbet men den som händer på sistone är en rent katastrof. Premo är respektlöst mot oss tidningsbud, de bryr sig inte om oss, ingen pratar med oss, elbilar funkar inte på vintertiden när man kör trakten över 100 km, skor som vi får är jättedålig kvalitet, hela tiden Premo klippa tiden på trakterna med förklaringen att vi har mindre tidningar men ingen räknar att vi har mer paketet. Jag förstår inte hur en arbetsgivare kan vara så respektlös mot sina arbetare. Vi som jobbar och som är missnöjda skulle träffas alla och ha ett möte med vd Ppremo eller göra strejk så då de förstår att utan oss tidningsbud, Premo skulle funkar inte.

  2. Carl Burai:
    7 juni, 2024

    Det är absolut sant och 100 % håller med . Nu vi måste göra nånting för att Sverige kommer inte drabbas nere till helvete . Vi som vaknar och vill ha en bättre arbetsmiljö kämpa vi hårt som kommer bra i framtiden.

  3. Muhammad Luqman:
    11 december, 2023

    Yes, I agree that Premo often makes mistakes regarding overtime payment. sometimes even the manager doesn't report the extra time. If a manager does not like you or you tell the unit manager that I will not work overtime unless you pay me the overtime rate. then the manager reduces your work hours and does not allow you any extra work

  4. Justina Öster:
    29 november, 2023

    Premos paxter cars used in cold weather has become a death trap. Now I am having a back pain because using the paxter in the cold is not good.

  5. Peter Jansson:
    26 november, 2023

    Jag har påtalat det tidigare och det är att är man inte nöjd med sin arbetsgivare så är det bästa man kan göra att byta arbetsgivare och se till att man är attraktiv på arbetsmarknaden med sin kompetens och kunskap.Får man inte ordning och reda på sin arbetsplats och rätt ersättning för utfört arbete så är det bara att byta arbetsgivare så enkelt är det.

  6. Saeed:
    10 november, 2023

    Det är riktigt att Premo är ett hårt jobb och tråkigt. Jag har jobbat på Premo 4 år jag inte tjäna bra lön. När jag kommer på morgonen jag lämna mitt barn på skolan när jag kommer tillbaka hem klockan blir tio jag blir mycket trött. Sen jag vaknar klockan fyra och jag hämtar mitt barn. Jag kan inte jobba på dagen eftersom jag måste sova. Premo måste betala mer lön mer än för dagjobb eftersom man blir sjuk flera gånger om året och betalar hyra för lägenhet och mat. Lönen måste vara 250 kr per timme. Jag är missnöjd, jag jobbar i Åkersberga
    Tack Mvh S

Lästips:

Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.