![](/app/uploads/2019/09/lars-molenkamp-rozerin-kahraman-1200x645px.jpg)
Stort sug efter chaufförer
Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.
I Borlänge uppmärksammas yrkesförarnas dag rejält i dag. Eller kanske snarare – där firas de blivande yrkesförarnas dag. Fonden för det tolv timmar långa eventet är branschens efterlysning:
50 000 lastbilsförare.
För första gången samlas facket och företagen till en gemensam satsning på yrkesförarnas dag i Dalarna. Den sammanhållande länken är Tya, som ska utläsas Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. Inbjudna är politiker, rektorer, yrkesvägledare, skolor, åkare – och alla chaufförer som har vägarna förbi.
– Branschen skriker efter folk, säger en av initiativtagarna: Martin Johansson, anställd på Maserfrakt och med i Tyas regionala utbildningsråd.
– Vi behöver 7 000 nya chaufförer varje år i landet, men det är bara 3 500 som går ut från transportutbildningarna.
Utöver huvudtemat – att öppna politikernas och skolornas ögon för denna kompetensbrist – är yrkesförarnas dag ett tillfälle att visa framtidens bränslen i den tunga trafiken. Och servera hamburgare till hungriga chaufförer och transportelever.
Transport är på plats och säljer in facket till blivande förare.
– Jag valde det här för att jag tycker om lastbilar. Sedan vill jag köra utomlands, säger Alexander Bäckman som går transportprogrammet på Erikslundsgymnasiet i Falun.
Han och klasskompisen Love Eriksson tar emot informationen från Transports Anna Granath och gillar särskilt att det är gratis att vara med i facket så länge de går i skolan. I ett tält strax intill står Yrkesakademin i Falun och berättar om vuxenutbildning som också leder till lastbilshytten. Tio månader tar det att få C och CE-kort.
– Sedan finns det mer eller mindre obegränsat med jobb, säger Ulf Bergsten. Åkerierna ringer och frågar när lastbilschaufförerna blir klara.
Lars Mikaelsson, förbundssekreterare i Transport, är på plats i Borlänge. Han muttrar lite:
– Visst behövs det fler chaufförer, men åkerierna måste se till att behålla dem de redan har också. Det handlar om att behandla de anställda bra.
![Yrkesvägledare](https://www.transportarbetaren.se/app/uploads/2019/09/lotta-oskarsson-ulrica-adling-300x214.jpg)
Bristen på chaufförer är ingen nyhet för Ulrica Ädling och Lotta Oskarsson, båda studie- och yrkesvägledare i olika Dalakommuner. En ny insikt kan dock göra att deras vägledning framöver kan få en lite annan ingång:
– Vi träffar många utlandsfödda med förarkompetens, berättar Ulrica Ädling. Men i dag har jag förstått hur viktigt språket är för en chaufför.
![Elever får info av Transport](https://www.transportarbetaren.se/app/uploads/2019/09/alexander-backman-love-eriksson.jpg)