Close
De har valt rätt utbildning: Lars Molenkamp, som kör, går på Erikslundsgymnasiet i Borlänge. Rozerin Kahraman omskolar sig till chaufför på Yrkesakademin.
Close

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

I Borlänge uppmärksammas yrkesförarnas dag rejält i dag. Eller kanske snarare – där firas de blivande yrkesförarnas dag. Fonden för det tolv timmar långa eventet är branschens efterlysning:

50 000 lastbilsförare.

För första gången samlas facket och företagen till en gemensam satsning på yrkesförarnas dag i Dalarna. Den sammanhållande länken är Tya, som ska utläsas Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. Inbjudna är politiker, rektorer, yrkesvägledare, skolor, åkare – och alla chaufförer som har vägarna förbi.

– Branschen skriker efter folk, säger en av initiativtagarna: Martin Johansson, anställd på Maserfrakt och med i Tyas regionala utbildningsråd.

– Vi behöver 7 000 nya chaufförer varje år i landet, men det är bara 3 500 som går ut från transportutbildningarna.

Utöver huvudtemat – att öppna politikernas och skolornas ögon för denna kompetensbrist – är yrkesförarnas dag ett tillfälle att visa framtidens bränslen i den tunga trafiken. Och servera hamburgare till hungriga chaufförer och transportelever.

Transport är på plats och säljer in facket till blivande förare.

– Jag valde det här för att jag tycker om lastbilar. Sedan vill jag köra utomlands, säger Alexander Bäckman som går transportprogrammet på Erikslundsgymnasiet i Falun.

Han och klasskompisen Love Eriksson tar emot informationen från Transports Anna Granath och gillar särskilt att det är gratis att vara med i facket så länge de går i skolan. I ett tält strax intill står Yrkesakademin i Falun och berättar om vuxenutbildning som också leder till lastbilshytten. Tio månader tar det att få C och CE-kort.

– Sedan finns det mer eller mindre obegränsat med jobb, säger Ulf Bergsten. Åkerierna ringer och frågar när lastbilschaufförerna blir klara.

Lars Mikaelsson, förbundssekreterare i Transport, är på plats i Borlänge. Han muttrar lite:

– Visst behövs det fler chaufförer, men åkerierna måste se till att behålla dem de redan har också. Det handlar om att behandla de anställda bra.

Yrkesvägledare
Lotta Oskarsson och Ulrica Ädling.

Bristen på chaufförer är ingen nyhet för Ulrica Ädling och Lotta Oskarsson, båda studie- och yrkesvägledare i olika Dalakommuner. En ny insikt kan dock göra att deras vägledning framöver kan få en lite annan ingång:

– Vi träffar många utlandsfödda med förarkompetens, berättar Ulrica Ädling. Men i dag har jag förstått hur viktigt språket är för en chaufför.

Elever får info av Transport
Alexander Bäckman och Love Eriksson, båda från Erikslundsgymnasiet i Falun får info av Transports Anna Granath. Foto: Lena Blomquist

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Unga transportare på LO:s forum: August Mossberg, Lucas Fredriksen, Alve Bladin, Manar Abda, Sandra Franzén Nyström och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Unga fackliga vill göra skillnad på arbetsplatserna

Fackligt arbete. Starka röster – gemensam kraft. Det var temat när unga fackligt engagerade samlades på Runö kursgård i Roslagen för LO:s Ungforum 2024.

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.