Stort varsel på GDL

Åkeri. Hälften av de anställda chaufförerna vid GDL Transport i Varberg riskerar att mista jobbet. Det står klart efter ett personalmöte i söndags då arbetsgivaren informerande om kraftiga neddragningar.

Elva anställda är varslade om uppsägning, tretton chaufförer blir kvar. Samtliga timanställda, motsvarande upp till fem heltidstjänster, förlorar jobbet. Det var det dystra besked som GDL:s Varbergschef lämnade till de anställda som kallats till personalmöte söndagen den 27 februari.

– Jag beklagar det som inträffat. Det är en tragedi och oerhört tråkigt för alla parter. Tyvärr är vi nu i ett läge där dessa åtgärder krävs, säger Stefan Cederberg, avdelningschef på GDL Transport AB i Varberg.

Han har i övrigt valt att skriftligt kommentera varslet. Cederberg var den som, tillsammans med HR-specialisten Anna-Carin Wikström, kom till åkeriet i Varberg för att lämna informationen. De anställda fick kallelsen i fredags, via sms, och en del befarade att det skulle bli ännu värre – att samtliga skulle tvingas sluta.

– Telefonerna gick varma före mötet. Jag klarade mig, jag har jobbat mer än tio år, säger en av dem som blir kvar, och fortsätter:

– Om tre månader börjar förändringarna på allvar, kan man räkna med. Jag vet att flera av de som är lite äldre vill inte jobba natt som det är tal om.

För samtidigt väntar även stora förändringar för dem som arbetar kvar hos GDL. Flera bilar kommer att säljas och bara fem blir kvar, som ska ta både regionala och lokala distributionsuppdrag.

Tidigare neddragningar

Transportarbetaren skrev för drygt ett år sedan om GDL:s köp av C-R Johanssons åkeri 2017.  Då hade åkeriet omkring 130 tillsvidareanställda, plus timanställda och ett hundratal lastbilar i sin ägo.

Tänkt som en förstärkning av åkerijätten i Västsverige blev det i stället en hård krympning av familjebolaget, en gång ett av Hallands största, obundna åkerier.

Redan för ett år sedan var framtiden oviss, flera anställda frågade sig om åkeriet över huvud taget skulle finnas kvar om fem år. Några hade redan sökt nya jobb.

– Det känns inte tryggt längre. Allt handlar om att slimma, slimma, sa en av dem till Transportarbetaren förra våren.

Den sista mars förra året fick ytterligare ett tiotal anställda sluta, då blev de runt 30 kvar. Och efter det har spekulationerna fortsatt, bland annat om GDL:s önskan om försäljning ”i paket”: Att en köpare övertar såväl anställda som fordon och kunder.

Men från GDL:s sida framhålls att Varberg har en given plats hos bolaget även i framtiden.

– Vi kommer nu att bedriva verksamhet i Varberg på samma sätt som vi gör på övriga orter där GDL är etablerat. Det är ett beprövat sätt, som vi bedömer har bättre förutsättningar för att lyckas, säger Stefan Cederberg.

Han framhåller att de senaste åren har inneburit stora utmaningar för åkeriet, som i dagsläget är etablerat på ett 15-tal orter i landet. GDL har tappat flera kunder. Många har påverkats starkt negativt av pandemin, priset på diesel har gått upp och en ökad osäkerhet i omvärlden har inneburit en låg investeringsvilja: Omvärldsfaktorer som på olika sätt bidragit till en låg fyllnads- och täckningsgrad i verksamheten i Varberg och därför tvingar fram förändringar, enligt Cederberg.

Finns det hopp om att varslen kan dras tillbaka?
– Det är alltid svårt att sia om framtiden, men så som vi bedömer läget just nu, så kommer varslen inte att dras tillbaka, säger Stefan Cederberg och fortsätter:

– Utmaningarna i Varberg har varit kända under lång tid och självklart har det påverkat oss alla.

Samtliga på åkeriet kommer nu i veckan att ha personliga samtal med GDL:s HR-specialist.

Två chaufförer har redan, från den 1 mars, gått över till ett annat åkeri, som tar över en del av GDL:s verksamhet som underleverantör.

En av dem som ska jobba vidare uttrycker osäkerhet.

– Vi ska också ha samtal men vet ju att vi kommer att få andra uppgifter. Vi får se vad som händer.

Fotnot: Transportarbetaren skriver mer om varslet och förändringar vid GDL Varberg i kommande nummer, som kommer ut i månadsskiftet mars/april.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Fd anställd:
    9 mars, 2022

    Gdl visste från början att det skulle läggas ner det var något dom var ute efter helt sjukt man kan göra så med ett så bra åkeri som cr Johansson var

  2. Petter:
    8 mars, 2022

    Bra att ni rapporterar om detta

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxiväxelns flytt hotar jobben för 15 anställda

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – 15 personer har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.