Stort varsel på GDL
Åkeri. Hälften av de anställda chaufförerna vid GDL Transport i Varberg riskerar att mista jobbet. Det står klart efter ett personalmöte i söndags då arbetsgivaren informerande om kraftiga neddragningar.
Elva anställda är varslade om uppsägning, tretton chaufförer blir kvar. Samtliga timanställda, motsvarande upp till fem heltidstjänster, förlorar jobbet. Det var det dystra besked som GDL:s Varbergschef lämnade till de anställda som kallats till personalmöte söndagen den 27 februari.
– Jag beklagar det som inträffat. Det är en tragedi och oerhört tråkigt för alla parter. Tyvärr är vi nu i ett läge där dessa åtgärder krävs, säger Stefan Cederberg, avdelningschef på GDL Transport AB i Varberg.
Han har i övrigt valt att skriftligt kommentera varslet. Cederberg var den som, tillsammans med HR-specialisten Anna-Carin Wikström, kom till åkeriet i Varberg för att lämna informationen. De anställda fick kallelsen i fredags, via sms, och en del befarade att det skulle bli ännu värre – att samtliga skulle tvingas sluta.
– Telefonerna gick varma före mötet. Jag klarade mig, jag har jobbat mer än tio år, säger en av dem som blir kvar, och fortsätter:
– Om tre månader börjar förändringarna på allvar, kan man räkna med. Jag vet att flera av de som är lite äldre vill inte jobba natt som det är tal om.
För samtidigt väntar även stora förändringar för dem som arbetar kvar hos GDL. Flera bilar kommer att säljas och bara fem blir kvar, som ska ta både regionala och lokala distributionsuppdrag.
Tidigare neddragningar
Transportarbetaren skrev för drygt ett år sedan om GDL:s köp av C-R Johanssons åkeri 2017. Då hade åkeriet omkring 130 tillsvidareanställda, plus timanställda och ett hundratal lastbilar i sin ägo.
Tänkt som en förstärkning av åkerijätten i Västsverige blev det i stället en hård krympning av familjebolaget, en gång ett av Hallands största, obundna åkerier.
Redan för ett år sedan var framtiden oviss, flera anställda frågade sig om åkeriet över huvud taget skulle finnas kvar om fem år. Några hade redan sökt nya jobb.
– Det känns inte tryggt längre. Allt handlar om att slimma, slimma, sa en av dem till Transportarbetaren förra våren.
Den sista mars förra året fick ytterligare ett tiotal anställda sluta, då blev de runt 30 kvar. Och efter det har spekulationerna fortsatt, bland annat om GDL:s önskan om försäljning ”i paket”: Att en köpare övertar såväl anställda som fordon och kunder.
Men från GDL:s sida framhålls att Varberg har en given plats hos bolaget även i framtiden.
– Vi kommer nu att bedriva verksamhet i Varberg på samma sätt som vi gör på övriga orter där GDL är etablerat. Det är ett beprövat sätt, som vi bedömer har bättre förutsättningar för att lyckas, säger Stefan Cederberg.
Han framhåller att de senaste åren har inneburit stora utmaningar för åkeriet, som i dagsläget är etablerat på ett 15-tal orter i landet. GDL har tappat flera kunder. Många har påverkats starkt negativt av pandemin, priset på diesel har gått upp och en ökad osäkerhet i omvärlden har inneburit en låg investeringsvilja: Omvärldsfaktorer som på olika sätt bidragit till en låg fyllnads- och täckningsgrad i verksamheten i Varberg och därför tvingar fram förändringar, enligt Cederberg.
Finns det hopp om att varslen kan dras tillbaka?
– Det är alltid svårt att sia om framtiden, men så som vi bedömer läget just nu, så kommer varslen inte att dras tillbaka, säger Stefan Cederberg och fortsätter:
– Utmaningarna i Varberg har varit kända under lång tid och självklart har det påverkat oss alla.
Samtliga på åkeriet kommer nu i veckan att ha personliga samtal med GDL:s HR-specialist.
Två chaufförer har redan, från den 1 mars, gått över till ett annat åkeri, som tar över en del av GDL:s verksamhet som underleverantör.
En av dem som ska jobba vidare uttrycker osäkerhet.
– Vi ska också ha samtal men vet ju att vi kommer att få andra uppgifter. Vi får se vad som händer.
Fotnot: Transportarbetaren skriver mer om varslet och förändringar vid GDL Varberg i kommande nummer, som kommer ut i månadsskiftet mars/april.