”Straffa inte chauffören för felaktig lastsäkring”
Vid felaktig lastning och säkring av gods på fordon i Sverige får föraren betala böter, även om han inte själv lastat eller ens kunnat inspektera att det är gjort på rätt sätt. Regeringen måste flytta ansvaret till den som faktiskt har kontroll över lastningen, skriver Sveriges Åkeriföretag i ett pressmeddelande.
I dag är det lastbilsföraren som får ta ansvaret och betala böter, om det vid kontroll på väg visar sig att fordonets last har säkrats på ett felaktigt sätt.
Det är inte rimligt att föraren skall stå till svars för andras fel och brister, när det ofta är någon annan – exempelvis industrin eller en speditör – som lastar godset. Sveriges regering måste genomföra en omfördelning av ansvaret, så att den som har kontrollen över lastningen får ett självständigt straffrättsligt ansvar. Det skriver Sveriges Åkeriföretag i ett pressmeddelande.
Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport, stödjer initiativet.
– Vi har själva varit på den här frågan förut, och jag håller fullständigt med. Det är orimligt att lägga ett straffrättsligt ansvar på en förare som övertar en plombad last, där han inte har någon laglig möjlighet att inspektera eller påverka lastningen, säger Martin Miljeteig.
Finland, Belgien och Australien är exempel på länder som redan infört sådan lagstiftning som Sveriges Åkeriföretag efterlyser.
Organisationen har tagit upp frågan i tidigare sammanhang och den har även utretts av dåvarande Vägverket 2003.
Näringsepartementet har 2011 återigen begärt utredning, nu via Transportstyrelsen, som väntas redovisa uppdraget inom kort.