Strandade förhandlingar om bemanningsavtalet
Transport och övriga 13 LO-förbund har strandat förhandlingarna med Almega Bemanningsföretagen om ett nytt bemanningsavtal. Den 23 maj träffades fackförbunden för att besluta om eventuella stridsåtgärder bland uthyrd personal.
LO-förbundens gemensamma kollektivavtal med arbetsgivarparten Bemanningsföretagen omfattar cirka 25 000 årsanställda inom uthyrningsföretagen. Avtalet om löner och villkor löpte egentligen ut den sista april i år, men förhandlingarna har gått trögt.
Den stora stötestenen är hur den så kallade garantilönen ska utformas. Fackförbunden kräver samstämmigt att de nuvarande reglerna med garantilön per månad ska ändras till att gälla per timme. Dagens system innebär att arbetsgivarna systematiskt missbrukar bestämmelserna för att pressa ner lönekostnaderna – och därmed arbetstider och löner för de anställda, menar facken. Metoden innebär att personalen inte ”bokas ut” på jobb under månadens sista dagar. På så sätt blir de anställdas genomsnittliga lön lägre och därmed även garantilönen.
Garantilönen är den lön, som bemanningsföretagen ska betala ut när personalen inte är uthyrd till något kundföretag. Den ska vara minst 90 procent av den uthyrdas genomsnittliga inkomst på det eller de kundföretag, som hon eller han arbetat på under de senaste tre månaderna.
LO:s ombudsman Kent Ackholt leder fackens samordnade förhandlingar. Han säger:
– Arbetsgivarnas agerande undergräver kollektivavtalet.
Ackholt får medhåll av Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt, som ska delta i LO:s avtalsråd som började klockan 14 idag, onsdag.
– Där ska vi besluta hur vi ska gå vidare, om vi ska vidta någon form av stridsåtgärder. Det lutar åt det. Det kan röra sig om varsel om total arbetsnedläggelse på alla bemanningsföretag eller blockad på vissa företag.
Blockad innebär att facket kan stoppa exempelvis övertids-, mertids eller nyanställningar.
Det första Bemanningsavtalet tecknades av LO så sent som år 2000. Carlstedt påpekar att parterna aldrig tidigare gått ut i konflikt kring avtalet.
– Det kommer att bli komplicerat. Om ett förbund kommer överens med arbetsgivaren innebär det inte att överenskommelsen gäller för alla facken inom LO.
Transports förbundsjurist ser det som ett ”ofog” att ”bänka” de bemanningsanställda de sista dagarna i månaden, alltså att inte ge dem uppdrag.
– Vår uppfattning är att den som är hemma från jobbet ska ha minst garantilön. I dag hindrar arbetsgivaren anställda från att tjäna pengar.