Close
Regeringens utredare vill avskaffa reformerna och återgå till strängare regler i sjukförsäkringen.
Close

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

(UPPDATERAD)

LO-basen framför sin kritik i ett pressmeddelande efter att utredaren Per Johansson i dag, den 2 april, överlämnade utredningen till socialförsäkringsminister Anna Tenje (M).

Under åren 2021 och 2022 lättade den rödgröna regeringen, efter hård kritik, upp flera regler i sjukförsäkringen. Tanken bakom lagändringarna var att äldre sjuka, som slitit ut sig under ett långt arbetsliv inte skulle bli utförsäkrade och förlora sin försörjning eller tvingas ta ut pension i förtid. De nya reglerna innebär också att sjuka personer i dag får längre tid på sig för återhämtning och att komma tillbaka i jobb.

Det vill utredaren ändra på genom att återgå till en striktare bedömning av arbetsförmågan för att få sjukpenning efter ett halvår (180 dagar).  Utredaren vill alltså häva dagens bestämmelse att sjuka ska kunna få fortsatt sjukpenning, även efter 180 dagar,  om det mesta pekar på att personen kan återgå till sitt gamla jobb inom rimlig tid (det vill säga senast efter ett år, dag 365, i sjukskrivningen eller, om det finns särskilda skäl, dag 550).

Hårdare bedömning

Utredaren föreslår också att äldres rätt till sjukpenning ska bedömas hårdare igen. I dag behöver personer som är nära pensionsåldern, men inte är friska nog att gå tillbaka till sin gamla arbetsgivare inte söka jobb inom helt nya yrkesområden. Utredningen föreslår dock att de äldres arbetsförmåga åter ska prövas mot jobb på hela arbetsmarknaden.

Enligt dagens regler (från februari 2022)  slipper sjuka personer, som är 63 år och äldre, alltså omställningen till nya arbeten. Bedöms de vara för sjuka för att återgå i jobb hos sin tidigare arbetsgivare kan de få fortsatt sjukpenning.

När det gäller vikarier och behovsanställda vill utredaren även ta bort dagens mer förmånliga regler.

På en punkt föreslår i alla fall utredaren att nuvarande regler ska kvarstå,  det gäller möjligheten att få sjukersättning (tidigare förtidspension) när man är 61 år eller äldre.

Den bortre tidsgränsen

Utredaren Per Johansson lyfter också den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen, som han anser värd att prövas på nytt. Tidsgränsen i den så kallade rehabiliteringskedjan infördes av Alliansregeringen 2008 och innebar att sjukpenningen drogs in efter 2,5 års sjukskrivning (914 dagar). Syftet var att öka drivkraften och viljan bland sjuka att börja jobba igen. Men en rapport från Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) tydde på att gränsen inte hade någon större effekt och den avskaffades 2016.

Till Sveriges Radio säger Per Johansson dock att om den bortre tidsgränsen införs igen så behöver kraven på både arbetsgivare och sjukvård öka, så att sjuka får stöd tidigare i sjukskrivningen.

Efter de tidigare lagändringarna  ska en sjuk persons arbetsförmåga inte längre mätas mot ett så kallat ”normalt förekommande arbete” på arbetsmarknaden utan mot en speciell, anvisad yrkesgrupp. Men vinner utredarens förslag gehör så kan den gamla ordningen återuppstå, med anvisningar till sjuka att de ska kunna ta ett arbete där de exempelvis inte behöver lyfta tungt eller stå upp.

Av kritiker kallade ”hitte-på-jobb” som är svåra att finna.

Återställare till gamla systemet

Den rödgröna regeringen tillsatte den nu slutförda utredning före maktskiftet. Syftet var bland annat att granska om lagändringarna gav resultat, det vill säga ifall sjuka personer fullföljer sin rehabilitering och kan börja jobba igen i större utsträckning än tidigare. När den nya regeringen tog över på hösten 2022 bytte de ut den tidigare utredaren, som arbetat på fackens juridiska byrå, LO-TCO Rättskydd.

Statistikprofessor Per Johansson tog i stället vid och inriktningen på granskningen ändrades. Regeringen pekade på  att fler fått sjukpenning under lång tid och att kostnaderna för sjukförsäkringen ökat. Visade utredningen att sjukfallen blivit ”omotiverat långa” skulle utredaren lämna förslag på lagändringar, vilket han nu gjort.

Utredaren Per Johansson säger till Sveriges Radio att förslagen i princip innebär en ”återställare” till det gamla systemet, före de rödgrönas förändringar. Som skäl anger han att att utredningen visar att de nya reglerna inte lett till att fler sjuka har börjat arbeta igen. Hans bedömning, med stöd av utredningen, är att många av dem som får fortsatt sjukpenning efter ett halvår (180 dagar) skulle kunna arbeta.

– Att vara i jobb är bättre än att vara sjukskriven, att vara sjukskriven är ingenting som är positivt, säger Per Johansson.

”Ovärdig modell”

Facket har under utredningstiden lyft farhågor om en mer restriktiv sjukförsäkring, och pekat på att mer stress och press att börja jobba fort knappast bidrar till att människor tillfrisknar snabbare. LO:s ordförande Susanna Gideonsson efterlyser ett klargörande från regeringen om att ”de inte tänker gå vidare med utredningens förslag”.

– Vi minns alla berättelser om cancersjuka som blev utan ersättning och hur sjukas arbetsförmåga bedömdes mot jobb som inte fanns. Det var en ovärdig modell med outhärdliga mänskliga konsekvenser, säger hon.

Tvärtemot utredaren hänvisar Susanna Gideonsson till andra utvärderingar och analyser som visar på goda effekter av de förändrade reglerna.

– Försäkringskassan har sett att fler sjukskrivna går tillbaka till sina arbetsgivare med dagens regler. Riksrevisionen har också en pågående granskning som utredningen väljer att inte vänta in, säger Susanna Gideonsson. Hon tillägger:

– Sjuka ska inte tvingas ut i arbete eller fattigdom.

Utredningens förslag ska nu beredas på Socialdepartementet och skickas ut på remiss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ylva:
    12 augusti, 2024

    "– Att vara i jobb är bättre än att vara sjukskriven, att vara sjukskriven är ingenting som är positivt, säger Per Johansson".

    Jag kan lova dig, Per, att med svår neurologisk sjukdom med förlamande trötthet, yrsel och stark hjärndimma så är det bättre att vara sjukskriven än att jobba!
    När jag gått upp, duschat, klätt på mig och ätit frukost är jag genomsvettig och nästan medvetslös av trötthet. Och då ska jag, enligt dig, klara av att åka till jobbet, jobba 8 timmar och sen ta mig hem igen.
    Att säga att jobb alltid är bättre än sjukskrivning är extremt ignorant och verklighetsfrånvänt!

  2. Angela:
    29 april, 2024

    "utredarna" i denna undersökning motiverar förslaget med att inte fler kommer i arbete med nuvarande regler men det finns, vad jag förstår, ingen bevisning av motsatsen presenterad i utredningen. Att utredningen granskats av "experter" i slutskedet inger inte någon trygghet i rättssäkerhet med tanke på slutresultatet i "utredningen". Jag anser inte att det är något som har utretts utan att man bara försöker hitta på en anledning till att ta tillbaka de tidigare kritiserade reglerna. De kom ju till efter en utredning som var mer omfattande än denna futtiga skrift. Där fanns riktiga, genomtänkta motiveringar till förslagen. Här misstänker jag att "experterna" som kopplas in på slutet har lett slutresultatet i en viss önskad riktning, åtminstonde utifrån det som sades under presskonferensen vid överlämnandet i riksdagen.

  3. S-O Nyman Piteå:
    2 april, 2024

    För jävligt! Jag har haft stroke o har fortfarande hjärntrötthet, är handikappande i vänster arm...hoppas förslaget läggs ner.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.