Strejkande chaufförer får ner dieselpriset
Chaufförer. Lastbilsstrejken i Brasilien har fått världens femte största land att stanna av. Ingen bensin och mat har levererats på åtta dagar. Nu tvingas regeringen ge efter och sänker dieselpriset.
Aldrig förr har en strejk varit lika effektiv i Brasilien. Efter endast några dagar gapade grönsakshyllorna tomma i landets största städer. I São Paulo, med 22 miljoner invånare, fanns det inte en enda bensinstation med bensin.
Regeringen satte in militären för att tvinga tillbaka chaufförerna till jobbet, men inte ens militären hade tillräckligt med bensin till sina fordon. Lastbilsstrejken sätter fingret på hur sårbart Brasilien blivit och vilken makt som landets två miljoner chaufförer har.
Bakgrunden till strejken är att chaufförerna är missnöjda med Brasiliens president, Michel Temer, som låtit knyta landets dieselproduktion till det internationella marknadspriset. Temer har gjort det för att få i gång lönsamheten igen vid det statliga oljebolaget Petrobras, men åtgärden har fördubblat dieselpriset på två år. Framför allt är det de enskilda åkerierna som drabbats.
– Vi går på knäna. Det bli knappt något över av lönen, säger Bruno Conceição, 56.
Han har ställt sin lastbil tillsammans med 200 andra utanför raffinaderiet i Rio de Janeiro för att blockera dieseltransporterna. Blockaden har gjort att ingen kunnat tanka den senaste veckan. Förutom sänkt dieselpris kräver chaufförerna att de ska slippa betala vägtullar om de kör tomma, och att det ska finnas en nationell prislista om lägsta fraktpris som alla måste följa.
– Våra villkor måste bli bättre, säger lastbilschauffören Bruno Conçeição.
Presidenten har gett efter för kraven och sänkt dieselpriset med 1 krona och 11 öre. Han har också gått med på att frysa dieselpriset, vilket gjort att Petrobras aktie tappat en tredjedel i värde. Brasiliens livsmedelssektor har också drabbats av strejken. Över 64 miljoner kycklingar har dött på grund av att de inte fick någon föda under en hel vecka. De flesta dog av skador när kycklingarna började äta på varandra.
Den brasilianske statsvetaren Mauricio Santoro menar att ingen av världens tio största ekonomier är lika sårbart som Brasilien transportmässigt. Anledningen är ett etableringslöfte till den svenska lastbilstillverkaren Scania på 1950-talet. Mot att Scania byggde Brasiliens första lastbilsfabrik lovade president Juscelino Kubitschek att lägga ned landets järnväg och endast satsa på lastbilstransporter. Avtalet gjorde Scania till Brasiliens största lastbilstillverkare, men skapade en sårbarhet som landets 210 miljoner invånare lider av i dag.
Ett annat problem är att nästan 40 procent av landets lastbilschaufförer inte är organiserade. De tillhör inte något fackförbund eller organisation. Det gör att regeringen har haft svårt att förhandla med dem.
När regeringen gav med för kraven från de etablerade fackförbunden i måndags fortsatte de oorganiserade chaufförerna sin strejk. En del av dem har blivit så radikala att de blockerar en del raffinaderier för att försöka störta den impopuläre presidenten. Regeringen har i sin tur bett polisen att gripa de trotsiga chaufförerna och hotar med fängelse.