Strejkande lastbilschauförer blockerar motorväg i Brasilien.
Close
Strejkande lastbilschaufförer blockerar motorvägen BR-116 i Brasilien. Regeringen har sänkt dieselpriset för att få stopp på protesterna som lamslår landet.
Close

Strejkande chaufförer får ner dieselpriset

Chaufförer. Lastbilsstrejken i Brasilien har fått världens femte största land att stanna av. Ingen bensin och mat har levererats på åtta dagar. Nu tvingas regeringen ge efter och sänker dieselpriset.

Aldrig förr har en strejk varit lika effektiv i Brasilien. Efter endast några dagar gapade grönsakshyllorna tomma i landets största städer. I São Paulo, med 22 miljoner invånare, fanns det inte en enda bensinstation med bensin.

Regeringen satte in militären för att tvinga tillbaka chaufförerna till jobbet, men inte ens militären hade tillräckligt med bensin till sina fordon. Lastbilsstrejken sätter fingret på hur sårbart Brasilien blivit och vilken makt som landets två miljoner chaufförer har.

Bakgrunden till strejken är att chaufförerna är missnöjda med Brasiliens president, Michel Temer, som låtit knyta landets dieselproduktion till det internationella marknadspriset. Temer har gjort det för att få i gång lönsamheten igen vid det statliga oljebolaget Petrobras, men åtgärden har fördubblat dieselpriset på två år. Framför allt är det de enskilda åkerierna som drabbats.

– Vi går på knäna. Det bli knappt något över av lönen, säger Bruno Conceição, 56.

Han har ställt sin lastbil tillsammans med 200 andra utanför raffinaderiet i Rio de Janeiro för att blockera dieseltransporterna. Blockaden har gjort att ingen kunnat tanka den senaste veckan. Förutom sänkt dieselpris kräver chaufförerna att de ska slippa betala vägtullar om de kör tomma, och att det ska finnas en nationell prislista om lägsta fraktpris som alla måste följa.

– Våra villkor måste bli bättre, säger lastbilschauffören Bruno Conçeição.

Presidenten har gett efter för kraven och sänkt dieselpriset med 1 krona och 11 öre. Han har också gått med på att frysa dieselpriset, vilket gjort att Petrobras aktie tappat en tredjedel i värde. Brasiliens livsmedelssektor har också drabbats av strejken. Över 64 miljoner kycklingar har dött på grund av att de inte fick någon föda under en hel vecka. De flesta dog av skador när kycklingarna började äta på varandra.

Den brasilianske statsvetaren Mauricio Santoro menar att ingen av världens tio största ekonomier är lika sårbart som Brasilien transportmässigt. Anledningen är ett etableringslöfte till den svenska lastbilstillverkaren Scania på 1950-talet. Mot att Scania byggde Brasiliens första lastbilsfabrik lovade president Juscelino Kubitschek att lägga ned landets järnväg och endast satsa på lastbilstransporter. Avtalet gjorde Scania till Brasiliens största lastbilstillverkare, men skapade en sårbarhet som landets 210 miljoner invånare lider av i dag.

Ett annat problem är att nästan 40 procent av landets lastbilschaufförer inte är organiserade. De tillhör inte något fackförbund eller organisation. Det gör att regeringen har haft svårt att förhandla med dem.

När regeringen gav med för kraven från de etablerade fackförbunden i måndags fortsatte de oorganiserade chaufförerna sin strejk. En del av dem har blivit så radikala att de blockerar en del raffinaderier för att försöka störta den impopuläre presidenten. Regeringen har i sin tur bett polisen att gripa de trotsiga chaufförerna och hotar med fängelse.

Henrik Brandão Jönsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Unionen varslar om nya stridsåtgärder mot Tesla

Konflikt. Ett år har gått sedan IF Metalls medlemmar gick ut i strejk på Tesla. Nu utökar Unionen sina stridsåtgärder.

Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.