Strejker stoppar arbetet i Göteborgs containerhamn
I Göteborgs containerhamn har Transports konkurrerande fack, Hamnarbetarförbundet, varslat om punktstrejker under två dagar. Arbetet låg nere i går, tisdag, och i morgon planeras en ny strejk som berör omkring 180-190 stuveriarbetare.
Ända sedan 1970-talet har det funnits två fackförbund som organiserar hamnarbetare i Sverige. Transport är den part som hela tiden tecknat kollektivavtal med arbetsgivarna, Sveriges Hamnar.
Hamnarbetarförbundet (HF) har under årens lopp utnyttjat det faktum att man inte har avtal – och heller inte fredsplikt.
Nu har HF varslat om stridsåtgärder i den stora containerhamnen som drivs av bolaget APM Terminals. Konflikten handlar dels om fackligt inflytande. HF deltar i lokala förhandlingar som hålls mellan Transport och arbetsgivaren, men HF vill ha fler representanter på plats. Striden rör också trivselfrågor. Som vilka tv-kanaler som ska finnas i personalutrymmena.
I ett pressmeddelande hävdar APM Terminals att HF lämnat en kravlista som kräver ”facklig involvering långt utöver vad som är lagstadgat”.
– Vi respekterar naturligtvis facket roll när det gäller diskussioner om löner, säkerhet, arbetsmiljö och sådana frågor. Men vi finner det orimligt att en lokalavdelning ska kunna varsla om strejk för trivselfrågor, säger Henrik Kristensen, chef för AMP Terminals.
Bolaget uppger också att man heller inte vill tillmötesgå kravet att teckna ett separat kollektivavtal med Hamnarbetarförbundet. Ett avtal som enligt APM Terminals skulle konkurrera med det avtal man har med Transport.
Peter Annerback, ordförande för Hamnarbetarförbundets avdelning 4 i Göteborg, tillbakavisar kritiken. I en intervju för Göteborgsposten säger han:
– Vi har inte ställt några krav om separat avtal, vi försöker inte konkurrera med eller tränga undan Transport. Däremot ser vi det som en facklig rättighet att själva få välja dem som ska företräda medlemmarna i förhandlingar.