Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.
Yrkesförare har i stället börjat förlita sig mer på tankstationer och industriområden. På industriområde i små orter går det fortfarande att hitta platser, men utan enkla faciliteter som wc.
I storstadskommunerna har man helt enkelt tröttnat på yrkesförare som försöker få en god dygnsvila genom att begränsa parkering genom förbudsskyltar och lokala föreskrifter.
Nu kommer nästa slag i ryggen på yrkesförarna. De så vanliga bensinstationerna som vi kunde förlita oss på med faciliteter och begränsade parkeringar har nu börjat sin expansion av laddplatser för batterifordon till yrkesförarnas förtret. Nu tar man lastbilsparkeringarna i anspråk för laddstolparnas intåg.
Myndigheter jagar oss med febrilt för att vi och åkerier ska följa regelverket, men politiker och andra myndigheter är helt ovilliga att göra yrkesförarens möjlighet att följa lagar och regler på ett adekvat sätt.
Till myndigheter, kommuner, och politiker:
Vill ni ha osäkra vägar med outvilade yrkesförare bakom ratten?