Strid om fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Efter några dagar är fanan i alla fall på plats hos HF igen och polisanmälan om stöld har dragits tillbaka.

I Transports led och på arbetsgivarhåll i Sundsvalls hamn är kommentarerna knappa kring den röda fana som fått känslorna att svalla, främst på sociala medier. Konflikten började med att några Transportmedlemmar i hamnen la upp en bild på Facebook där de håller i fanan, som bland annat har påskriften Sundsvalls stuveriarbetares fackförening. Den togs om hand av HF för drygt 40 år sedan, efter en strid som ledde till att ett antal hamnarbetare bröt sig ur Transport och bildade Svenska Hamnarbetarförbundet 1972.

Fanan förvarades i HF:s klubblokal hos arbetsgivaren SCA Logistics i Sundsvalls hamn. Som en följd av arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnars nya policy ska lokalen tömmas – alltihop i kölvattnet av den segdragna maktstriden i Göteborgs hamn som utmynnat i inskränkt strejkrätt.

Jörgen Johansson är ordförande i Transports hamnavdelning 1. Han tillbakavisar alla anklagelser om stöld och säger att HF klistrat sin egen logga över Transports. Han är less på hela saken och vill inte uttala sig mer.

På Facebook förklarar transportarna att de uppfattat det som att HF var klara med utrymningen och hade tagit med sig det de vill ha från sin ”före detta” lokal. En kommentar är att lokalen skulle varit tömd den 1 april och att det är märkligt att hänga ut transportare som tjuvar.

Richard Emanuelsson sitter i Transportklubben i hamnen och är också fåordig:

– Jag inväntar eventuellt polisförhör för att få frågan juridiskt prövad.

Terminalchef Peter Gyllroth på SCA Logistics har kollat med sina överordnade och är inne på samma linje.

– Jag håller på och försöker reda ut frågan internt och har några fler samtal att göra, så vi väljer i dagsläget att inte ge någon kommentar.

Den fackligt ointresserade kan ha svårt att förstå uppståndelsen kring en fana. Transports avtalssekreterare Peter Winstén förklarar den symboliska betydelsen:

– Fanan står för vår historia. Transportarbetareförbundet bildades av hamnarbetare.

Konflikten håller han sig utanför.

Oskar Grönstedt Andersson är ordförande i HF:s Hamnåttan i Sundsvalls hamn och tycks vara den enda den som vill prata.

– Är det inte stöld när transportarna står på en bild på Facebook och stoltserar med Sundsvalls stuveriarbetares fackförenings fana? Det är det juridiska namnet på den organisation jag tillhör.

Oskar Grönstedt Andersson säger att han anmälde att ”fanan stulits” till polisen, men drog tillbaka sin anmälan när terminalchefen ringde honom och sa att den var på plats i lokalen igen. Han tvekar inte om vem som äger fanan.

– Sundsvalls stuveriarbetares fackförening blev ju utesluten ur Transport, då kan ju inte fanan tillhöra Transportarbetareförbundet.

Ni har fått tillbaka fanan. Är frågan utagerad, om Transport väljer att inte göra vidare anspråk på den?

– Ja, för mig personligen behöver vi inte göra något mer, fast vi har inte haft medlemsmöte än. Och det vore hedervärt om Transport kom med en ursäkt, säger Oskar Grönstedt Andersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.