Strid om slopat krav på C-körkort
Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.
– De som jobbat länge, 20–30 år, säger att det aldrig varit så dåligt som nu, säger en fast anställd.
De som jobbar hos serviceföretaget kör bland annat ut cateringmat till flygplanen. Det görs med 18-tons lastbilar, nyligen omgjorda för att maximalt gå i 30 kilometer i timmen. Från de så kallade mobila enheterna, som lastbilarna nu kallas, lyfts sedan gods upp till planen.
– Men vi fraktar fortfarande godset. Mesta tiden sitter vi i bilen och kör, hissning upp och ner till planen är bara en kort tid, säger den anställda.
Personalomsättningen är stor och många slutar efter kort tid, enligt honom. Stressen har ökat när färre saknar tung behörighet.
– Att leverera mat snabbt och säkert är en konst. Jag känner att det blivit allt svårare.
Det har redan skett flera olyckor. Folk har ramlat från bilarna, brutit händer och någon har blivit biten av giftspindlar.
Transportklubben på företaget har åter blivit aktiv: Största striden gäller just körkortsbehörighet. Tidigare var det krav på C-körkort men Gate Gourmet vid Arlanda har omregistrerat fordonen efter att ha justerat dem, ”strypt” lastbilarnas maxfart till 30 kilometer i timmen.
Företagets motivering är att det ska bli enklare att rekrytera folk. Ett skyddsombud Transportarbetaren talat med beklagar utvecklingen.
– Jag trivs där och känner stor lojalitet, men det är ett problem att ingen ordentlig riskbedömning gjorts före förändringen, säger han.
Svårt att rekrytera
Kimmo Piri är vd (’general manager’) på Gate Gourmet Arlanda. Omregistreringen av lastbilarna har inget att göra med lönenivå, enligt honom. Det handlar i stället om svårigheter att hitta personal. Att det räcker med B-körkort breddar rekryteringspoolen.
– Det har blivit allt svårare att rekrytera chaufförer med C-kort. Det gäller inte bara oss utan också våra kollegor. Men vi anställer fortfarande C-kortsförare, säger han.
Att godta lägre körkortsbehörighet öppnar även för fler kvinnor på jobbet, påpekar Kimmo Piri.
– Det minskar också övertiden, vill jag påstå, säger han.
Arlanda är pilotprojekt men även på Landvetter planerar Gate Gourmet att genomföra förändringen. De med B-körkort som anställs får gå en längre introduktionskurs hos Gate Gourmet, sex i stället för fyra veckor.
Frågan om krav på tung behörighet gäller inte bara Gate Gourmet. Statliga bolaget Swedavia, som driver de stora flygplatserna, har gett klarttecken för B-kort inom så kallat inhägnat område. Men Transport är helt emot.
– Det handlar fortfarande om lastbilar, även om farten är strypt. Vi anser inte att det är ok att en person som kanske aldrig kört lastbil tidigare ska arbeta nära planen – det kanske inte ser så trångt ut, men kan innebära stora arbetsmiljörisker, säger Johan Einarsson, ombudsman på Transports flygavdelning.
Han påpekar att det mesta arbetet enbart sker från flygplanets ena sida: Tankare, lastare, städare och cateringpersonal utför arbete. Ofta under stor tidspress vid korta så kallade turn around-tider, innan planet ska iväg igen.
– Alla moment måste klaffa, säger Johan Einarsson.
– Men det finns flera andra skäl till att vi är emot. Ett är att det sänker kunskapskraven på våra medlemmar.
Transports flygavdelning är också kritisk till själva omregistreringen av lastbilarna, liksom att företaget Gate Gourmet själv håller i utbildningen för dem som ska köra fordonen på flygplatsområdet. Dessutom anser facket att Gate Gourmet bryter mot Trafikverkets föreskrifter för omregistrering av motorfordon, något som också är polisanmält.
Transportklubben på Gate Gourmet har den senaste tiden haft tät kontakt med sin avdelning.
Nu har det gått till central förhandling, som kommer att ske i mars.