Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

– De som jobbat länge, 20–30 år, säger att det aldrig varit så dåligt som nu, säger en fast anställd.

De som jobbar hos serviceföretaget kör bland annat ut cateringmat till flygplanen. Det görs med 18-tons lastbilar, nyligen omgjorda för att maximalt gå i 30 kilometer i timmen. Från de så kallade mobila enheterna, som lastbilarna nu kallas, lyfts sedan gods upp till planen.

– Men vi fraktar fortfarande godset. Mesta tiden sitter vi i bilen och kör, hissning upp och ner till planen är bara en kort tid, säger den anställda.

Personalomsättningen är stor och många slutar efter kort tid, enligt honom. Stressen har ökat när färre saknar tung behörighet.

– Att leverera mat snabbt och säkert är en konst. Jag känner att det blivit allt svårare.

Det har redan skett flera olyckor. Folk har ramlat från bilarna, brutit händer och någon har blivit biten av giftspindlar.

Transportklubben på företaget har åter blivit aktiv: Största striden gäller just körkortsbehörighet. Tidigare var det krav på C-körkort men Gate Gourmet vid Arlanda har omregistrerat fordonen efter att ha justerat dem, ”strypt” lastbilarnas maxfart till 30 kilometer i timmen.

Företagets motivering är att det ska bli enklare att rekrytera folk. Ett skyddsombud Transportarbetaren talat med beklagar utvecklingen.

– Jag trivs där och känner stor lojalitet, men det är ett problem att ingen ordentlig riskbedömning gjorts före förändringen, säger han.

Svårt att rekrytera

Kimmo Piri är vd (’general manager’) på Gate Gourmet Arlanda. Omregistreringen av lastbilarna har inget att göra med lönenivå, enligt honom. Det handlar i stället om svårigheter att hitta personal. Att det räcker med B-körkort breddar rekryteringspoolen.

– Det har blivit allt svårare att rekrytera chaufförer med C-kort. Det gäller inte bara oss utan också våra kollegor. Men vi anställer fortfarande C-kortsförare, säger han.

Att godta lägre körkortsbehörighet öppnar även för fler kvinnor på jobbet, påpekar Kimmo Piri.

– Det minskar också övertiden, vill jag påstå, säger han.

Arlanda är pilotprojekt men även på Landvetter planerar Gate Gourmet att genomföra förändringen. De med B-körkort som anställs får gå en längre introduktionskurs hos Gate Gourmet, sex i stället för fyra veckor.

Frågan om krav på tung behörighet gäller inte bara Gate Gourmet. Statliga bolaget Swedavia, som driver de stora flygplatserna, har gett klarttecken för B-kort inom så kallat inhägnat område. Men Transport är helt emot.

– Det handlar fortfarande om lastbilar, även om farten är strypt. Vi anser inte att det är ok att en person som kanske aldrig kört lastbil tidigare ska arbeta nära planen – det kanske inte ser så trångt ut, men kan innebära stora arbetsmiljörisker, säger Johan Einarsson, ombudsman på Transports flygavdelning.

Han påpekar att det mesta arbetet enbart sker från flygplanets ena sida: Tankare, lastare, städare och cateringpersonal utför arbete. Ofta under stor tidspress vid korta så kallade turn around-tider, innan planet ska iväg igen.

– Alla moment måste klaffa, säger Johan Einarsson.

– Men det finns flera andra skäl till att vi är emot. Ett är att det sänker kunskapskraven på våra medlemmar.

Transports flygavdelning är också kritisk till själva omregistreringen av lastbilarna, liksom att företaget Gate Gourmet själv håller i utbildningen för dem som ska köra fordonen på flygplatsområdet. Dessutom anser facket att Gate Gourmet bryter mot Trafikverkets föreskrifter för omregistrering av motorfordon, något som också är polisanmält.

Transportklubben på Gate Gourmet har den senaste tiden haft tät kontakt med sin avdelning.
Nu har det gått till central förhandling, som kommer att ske i mars.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. M:
    17 februari, 2020

    Ingen som mår bra längre på jobbet, personalomsättning är för högt, alla går hem direkt när de slutar, ingen vill står för företaget längre, inte ens 1 min, man ger och ger men man får aldrig en tack tillbaka, det är mycket press på jobbet, vårt chef har blivit duktiga senaste åren att hitta på små saker, skriva på papper en varning och lämna framför anställda att de ska skriva under, och när anställda förklarar de lyssnar ingenting, de vill inte höra, jag kan säga att jag aldrig haft så mycket timledare på en arbetsplats och jobbat aldrig på en diktatorisk ställe., det är för att Våran chef blivit chef från ingenstans.

  2. Mathilda:
    17 februari, 2020

    Vilket skämt! Om man började värna om sin personal ist för att hela tiden straffa dom kanske dom inte skulle ha sån brist på personal! Samt betala vad dom förtjänar! Jäkl slav löner! Vi ser det åter igen! Ett skitföretag som ska spara för att rika ska bli rikare och personalen blir offer för det! Snälla vakna och sätt stopp för denna psykiska misär av att behandla sin personal!

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.