Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

– De som jobbat länge, 20–30 år, säger att det aldrig varit så dåligt som nu, säger en fast anställd.

De som jobbar hos serviceföretaget kör bland annat ut cateringmat till flygplanen. Det görs med 18-tons lastbilar, nyligen omgjorda för att maximalt gå i 30 kilometer i timmen. Från de så kallade mobila enheterna, som lastbilarna nu kallas, lyfts sedan gods upp till planen.

– Men vi fraktar fortfarande godset. Mesta tiden sitter vi i bilen och kör, hissning upp och ner till planen är bara en kort tid, säger den anställda.

Personalomsättningen är stor och många slutar efter kort tid, enligt honom. Stressen har ökat när färre saknar tung behörighet.

– Att leverera mat snabbt och säkert är en konst. Jag känner att det blivit allt svårare.

Det har redan skett flera olyckor. Folk har ramlat från bilarna, brutit händer och någon har blivit biten av giftspindlar.

Transportklubben på företaget har åter blivit aktiv: Största striden gäller just körkortsbehörighet. Tidigare var det krav på C-körkort men Gate Gourmet vid Arlanda har omregistrerat fordonen efter att ha justerat dem, ”strypt” lastbilarnas maxfart till 30 kilometer i timmen.

Företagets motivering är att det ska bli enklare att rekrytera folk. Ett skyddsombud Transportarbetaren talat med beklagar utvecklingen.

– Jag trivs där och känner stor lojalitet, men det är ett problem att ingen ordentlig riskbedömning gjorts före förändringen, säger han.

Svårt att rekrytera

Kimmo Piri är vd (’general manager’) på Gate Gourmet Arlanda. Omregistreringen av lastbilarna har inget att göra med lönenivå, enligt honom. Det handlar i stället om svårigheter att hitta personal. Att det räcker med B-körkort breddar rekryteringspoolen.

– Det har blivit allt svårare att rekrytera chaufförer med C-kort. Det gäller inte bara oss utan också våra kollegor. Men vi anställer fortfarande C-kortsförare, säger han.

Att godta lägre körkortsbehörighet öppnar även för fler kvinnor på jobbet, påpekar Kimmo Piri.

– Det minskar också övertiden, vill jag påstå, säger han.

Arlanda är pilotprojekt men även på Landvetter planerar Gate Gourmet att genomföra förändringen. De med B-körkort som anställs får gå en längre introduktionskurs hos Gate Gourmet, sex i stället för fyra veckor.

Frågan om krav på tung behörighet gäller inte bara Gate Gourmet. Statliga bolaget Swedavia, som driver de stora flygplatserna, har gett klarttecken för B-kort inom så kallat inhägnat område. Men Transport är helt emot.

– Det handlar fortfarande om lastbilar, även om farten är strypt. Vi anser inte att det är ok att en person som kanske aldrig kört lastbil tidigare ska arbeta nära planen – det kanske inte ser så trångt ut, men kan innebära stora arbetsmiljörisker, säger Johan Einarsson, ombudsman på Transports flygavdelning.

Han påpekar att det mesta arbetet enbart sker från flygplanets ena sida: Tankare, lastare, städare och cateringpersonal utför arbete. Ofta under stor tidspress vid korta så kallade turn around-tider, innan planet ska iväg igen.

– Alla moment måste klaffa, säger Johan Einarsson.

– Men det finns flera andra skäl till att vi är emot. Ett är att det sänker kunskapskraven på våra medlemmar.

Transports flygavdelning är också kritisk till själva omregistreringen av lastbilarna, liksom att företaget Gate Gourmet själv håller i utbildningen för dem som ska köra fordonen på flygplatsområdet. Dessutom anser facket att Gate Gourmet bryter mot Trafikverkets föreskrifter för omregistrering av motorfordon, något som också är polisanmält.

Transportklubben på Gate Gourmet har den senaste tiden haft tät kontakt med sin avdelning.
Nu har det gått till central förhandling, som kommer att ske i mars.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. M:
    17 februari, 2020

    Ingen som mår bra längre på jobbet, personalomsättning är för högt, alla går hem direkt när de slutar, ingen vill står för företaget längre, inte ens 1 min, man ger och ger men man får aldrig en tack tillbaka, det är mycket press på jobbet, vårt chef har blivit duktiga senaste åren att hitta på små saker, skriva på papper en varning och lämna framför anställda att de ska skriva under, och när anställda förklarar de lyssnar ingenting, de vill inte höra, jag kan säga att jag aldrig haft så mycket timledare på en arbetsplats och jobbat aldrig på en diktatorisk ställe., det är för att Våran chef blivit chef från ingenstans.

  2. Mathilda:
    17 februari, 2020

    Vilket skämt! Om man började värna om sin personal ist för att hela tiden straffa dom kanske dom inte skulle ha sån brist på personal! Samt betala vad dom förtjänar! Jäkl slav löner! Vi ser det åter igen! Ett skitföretag som ska spara för att rika ska bli rikare och personalen blir offer för det! Snälla vakna och sätt stopp för denna psykiska misär av att behandla sin personal!

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.