Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg
Close
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar.
Close
Servicetrafik

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal och snävare körtider med Region Gävleborgs nya bokningssystem. Det har varit en kombination som det senaste året gjort arbetet än mer pressat för många av dem som kör samhällsbetald servicetrafik; skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Flera har lämnat ett yrke de haft sedan länge och egentligen trivs med.

Det nya systemet för bokning av anropsstyrd trafik infördes i maj 2024. Det gjorde situationen akut, närmast kaosartad. Sedan dess har förare, fack och åkare mötts flera gånger för att diskutera nödvändiga förändringar. Det finns ett gemensamt intresse, kanske förvånansvärt ofta. Olika aktörer har också lyft frågan politiskt.

– Vad jag hört från förare har det blivit bättre när det gäller bokningssystemet, det har trimmats in, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning.

När det gäller utlovad kontroll av den upphandlade verksamheten återstår en hel del frågor dock, enligt facket.

Transports avdelning 11 Norduppland/Gästrikland och avdelning 18 Hälsingland har gemensamt arrangerat två branschträffar. Vid den första, i Bollnäs i slutet av augusti, bjöds förare och åkare in för att diskutera frågor som rör taxibranschen och upphandlad trafik.

Fortsatt diskussion. Transports avdelningar 11 och 18 initierade en branschträff för taxi i höstas. Vid träffen i februari i år presenterades bland annat en enkät om hur färdtjänstförare ser på sina arbetsvillkor. Foto: Lilly Hallberg
Fortsatt diskussion. Transports avdelningar 11 och 18 initierade en branschträff för taxi i höstas. Vid träffen i februari i år presenterades bland annat en enkät om hur färdtjänstförare ser på sina arbetsvillkor. Foto: Lilly Hallberg

Taxiträff

Söderhamn, ett halvår senare, en lördag i slutet av februari: Ett femtiotal personer har kommit till taxiträffen som de båda Transportavdelningarna arrangerar. Med är också företrädare för Taxiförbundet, regionpolitiker och tjänstemän från X-trafik, regionens kollektivtrafikmyndighet. Riktad till X-trafik tar ombudsman Sandström upp ett vanligt problem i sammanhanget, att facket kommer in alltför sent i processen och sällan används som resurs då det exempelvis gäller kollektivavtal:

– Vi har sträckt ut handen, vi hjälper gärna till. Men ingen har ringt och frågat oss.

Lars Mikaelsson, Transportarbetareförbundets vice ordförande, presenterade senare hur facket jobbar med frågor som rör offentliga upphandlingar.

Ny taxienkät

Fast först redogjorde Hälsingeavdelningens sekreterare Johnny Wiklund för den nya taxienkät som gjorts i regionen. Det är en undersökning av hur chaufförerna som kör samhällsbetald trafik upplever arbetet. 81 förare har svarat på den aktuella enkäten, en uppföljning från en liknande som gjordes i början av förra året.

– Det är jättebra att så många svarat, alla ska ha en stor eloge för att de funderat och klurat när de fyllt i. Snittiden för att slutföra enkäten är drygt 23 minuter, säger Johnny Wiklund, som också är regionalt skyddsombud i avdelning 18.

– Men trots att det skett förbättringar kvarstår tidspressen på grund av snäva körtider. Ganska många tycker inte heller att det är så stor skillnad jämfört med tidigare.

Lättare planera

I frisvaren som chaufförerna lämnat framkommer att många uppskattar att körningarna nu går att se i förväg, något som gör det lättare att planera dagen och ta raster. En del förare nämner också att kontakten med trafikledningen blivit bättre efter sommaren och att svarstiderna på telefon blivit kortare. Likaså har navigationshjälpen förbättrats och särskilt vid skolor har de fått tydligare adressangivelser.

Men några förare upplever fortfarande att körtiderna generellt är för snäva och orsakar stress. Andra tar upp missnöje med lön och arbetsvillkor, särskilt under kvällar och helger.

När det gäller de nya tekniska systemen går upplevelserna isär – vissa tycker att de faktiskt underlättar arbetet, andra märker inte av någon större skillnad.

Enkätsvar

Så här svarade chaufförerna på fyra av de totalt sexton frågorna i taxienkät 2:

Får du rätt lön enligt kollektivavtalet?

Ja (55 %), Nej (9 %), Vet inte (17 %)

Känner du till de arbetsrättsliga villkor som ställs på arbetsgivaren i upphandlingen?

Ja (37 %), Nej (44 %), Inga svar lämnade (19 %)

Hur ofta kommer du för sent till kunderna på grund av körtiderna?

Aldrig (5), Någon gång i veckan (33 %), Någon gång varje arbetspass (23 %), Flera gånger varje arbetspass (20 %)

Jag känner mig stressad på grund av körtiderna?

Alltid (11 %), Ofta (27 %), Ibland (34 %), Aldrig (9 %)

Konkret mål

Hållbarhetsnämnden, som alltså är politiskt ansvarig för de offentliga upphandlingarna, har satt upp ett konkret politiskt mål att korta telefonköerna till beställningscentralen.

Vilka krav som ska ställas på dem som lämnar anbud vid nästa upphandling, som startar 2026, är i dagsläget inte klart.

Det kan dessutom komma att påverkas av nya EU-direktiv som nu förhandlas. Partier till vänster driver på för mer obligatoriska skrivningar, mindre frivillighet, särskilt när det gäller sociala och arbetsrättsliga krav.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundbergpriset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.