Två ordningsvakter som ska få nya löner.
Close
Väktare och ordningsvakter har ett nytt avtal som gäller till 31 maj 2025. (Arkivbild)
Close
Avtal 2023

Striden om ett nytt avtal för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Transport har fått frågor från medlemmar inom bevakningsbranschen som undrar varför man sa ja till medlarnas bud. Hade det inte varit bättre att strejka?

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport och han var med och förhandlande fram avtalet för väktare och ordningsvakter. Här berättar han hur avtalet kom till, efter förhandlingar som inte kom framåt och varslet om strejk och om medlingen.

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport.
Magnus Thelander. Foto Kristina Sjöberg

– När man inte kommer framåt i förhandlingarna med motparten utan det bara står och stampar. Då kan parterna sätta in konfliktvapen och varsla om strejk, lockout och andra åtgärder. Det var det som hände i förhandlingarna med Almega Säkerhetsföretagen. Vi kom ingenstans och såg ingen annan utväg, säger Magnus Thelander.

Parterna, Transport och Almega Säkerhetsföretagen, träffades under två tillfällen och två dagar vardera i maj. Krav stöttes och blöttes men ingen sida var nöjd med den andra sidans förslag.

– Vi upplevde det som att arbetsgivaren benhårt höll sig fast i ”märket”. De hade också ett förslag om lokala överenskommelser av tarifferna och det förslaget tyckte vi var helt ogenomtänkt.

Från Transports håll arbetade de intensivt med att få till en premie för erfarenhet och tid i yrket. Och det sa arbetsgivaren nej till.

– Arbetsgivaren ville inte riskera att alla fick del av en sådan premie. Det skulle enligt dem kunna innebära att anställda som jobbat länge och som ändå inte gör ett bra jobb skulle få del av premien. Men om de har anställda som jobbat i flera år och som de anser gör ett dåligt arbete så kanske de har ett annat problem. Kanske behöver den anställde stöd och hjälp för att göra ett bättre jobb? Det är kanske arbetsgivarens ledarskap som brister?

Då parterna inte lyckades komma fram till en gemensam lösning så la Transport ett varsel i två steg. Fösta steget handlade bland annat om övertidsblockader och stopp för nyanställningar och det andra steget om strejk på vissa flygplatser samt på Ringhals kärnkraftverk.

– När ett konfliktvarsel läggs så beslutar Medlingsinstitutet om att gå in och medla. Medlare utses och det här är inget man kan välja att delta i eller inte. Det får man bara ställa upp på.

Under överläggningarna med medlarna la Transport fram sina krav och argumenterade för dem och Almega Säkerhetsföretagen gjorde samma sak för sina krav. Efter många och långa sittningar kom ett medlarbud. Då är det dags för parterna, var för sig, att säga ja eller nej till budet.

– Medlarbud är ett paket. Medlarna godtar inte att varken vi eller arbetsgivaren ändrar något i paketet. Vi i förhandlingsdelegationen tittade på det som medlarna lagt fram. Och vi hade faktiskt fått framgång på våra tre prioriterade krav. Även om det inte är nivåer att jubla över så har vi ändå fått principen på plats. Principen att bli premierad efter fem år i yrket. Principen att få en till dag på sig innan ett nytt schema börjar gälla och en satsning på ingångslönerna som inte bekostas av tarifferna. Så vi valde att säga ja till budet.

Hur fungerar det med 100-lappen som man ska få efter fem år i yrket?

– Alla får ökningarna i tarifferna. Och den som jobbat fem eller fler år i yrket får dessutom ett påslag 100 kronor per månad eller 60 öre per timme. Om du har mer än fem år hos din nuvarande arbetsgivare ska du få påslaget automatiskt. Om du har mer än fem års branscherfarenhet, men har varit mindre än fem år hos din nuvarande arbetsgivare, är det viktigt att snarast anmäla att man har rätt till påslaget till arbetsgivaren. Du ska i det fallet också kunna styrka att du har fem eller fler år i yrket. Det förtjänar också att nämnas att medlemmar som har varit riktigt länge i branschen fortfarande kan ha rätt till liknande tillägg, som har funnits tidigare i avtalet. Får du problem med något av detta, vänder du dig snarast till din fackklubb eller till din avdelning.

Hur hittar medlemmarna information om det nya bevaknings- och säkerhetsavtalet?

Vi skickade ut ett mejl till berörda medlemmar som vi har e-postadress till. Det gjorde vi i tisdags sent på eftermiddagen (den 4 juli reds. anm). I det mejlet finns bland annat medlarbudet med alla ändringar och nya grundlöner och en tabell som jag gjort för att tydliggöra alla ändringar i ob och andra tillägg.

Och vad svarar du på frågan om det var rätt att säga ja till medlarbudet?

– Eftersom vi fick framgång i våra krav och i och med det principerna på plats tordes vi i förhandlingsdelegationen inte säga nej till budet. Vi ville inte riskera att medlarna till exempel hade återkommit med ett sämre och mer arbetsgivarvänligt bud. Rätt eller fel? Svårt att veta, om man inte kan spå framtiden. Avtalet är acceptabelt. Men som Tommy Wreeth säger – nöjd det är man aldrig, säger Magnus Thelander och tillägger:

– Det här visar hur viktiga alla medlemmar är. De som gjorde sig redo för konflikt och därmed bidrog till att vi fick stöd och tryck i förhandlingarna. Även om det inte blev strid så är det viktigt att vara rustad för strid. Om man vill bevara freden.

Läs mer om avtalet

30 juni 2023

Nytt avtal klart för bevakningsbranschen

Läs mer om konflikten

2023-06-01

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

2023-06-15

Transport varslar om strejk på flygplatser

”Vi hade gärna fortsatt förhandlingarna”

”Vi är taggade och villiga att kämpa!”

2023-06-16

Medlare utsedda i avtalstvist
Väktare om varslet: ”Ett nödvändigt ont”

2023-06-20

Transport – ”Avarn kartlägger fackligt medlemskap”

2023-06-21

Övertidsblockad uppskjuten på medlarnas begäran

2023-06-22

Medling fortsätter nästa vecka

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jessica:
    10 juli, 2023

    Jag betalar inte 6000 kr om året i fackavgift för att transport ska fega ur förhandlingar. Ni som förhandlar borde komma ut i verkligheten och se hur vi har det. Önskar jag lagt fackavgiften på något vettigare!

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.