Två ordningsvakter som ska få nya löner.
Close
Väktare och ordningsvakter har ett nytt avtal som gäller till 31 maj 2025. (Arkivbild)
Close
Avtal 2023

Striden om ett nytt avtal för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Transport har fått frågor från medlemmar inom bevakningsbranschen som undrar varför man sa ja till medlarnas bud. Hade det inte varit bättre att strejka?

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport och han var med och förhandlande fram avtalet för väktare och ordningsvakter. Här berättar han hur avtalet kom till, efter förhandlingar som inte kom framåt och varslet om strejk och om medlingen.

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport.
Magnus Thelander. Foto Kristina Sjöberg

– När man inte kommer framåt i förhandlingarna med motparten utan det bara står och stampar. Då kan parterna sätta in konfliktvapen och varsla om strejk, lockout och andra åtgärder. Det var det som hände i förhandlingarna med Almega Säkerhetsföretagen. Vi kom ingenstans och såg ingen annan utväg, säger Magnus Thelander.

Parterna, Transport och Almega Säkerhetsföretagen, träffades under två tillfällen och två dagar vardera i maj. Krav stöttes och blöttes men ingen sida var nöjd med den andra sidans förslag.

– Vi upplevde det som att arbetsgivaren benhårt höll sig fast i ”märket”. De hade också ett förslag om lokala överenskommelser av tarifferna och det förslaget tyckte vi var helt ogenomtänkt.

Från Transports håll arbetade de intensivt med att få till en premie för erfarenhet och tid i yrket. Och det sa arbetsgivaren nej till.

– Arbetsgivaren ville inte riskera att alla fick del av en sådan premie. Det skulle enligt dem kunna innebära att anställda som jobbat länge och som ändå inte gör ett bra jobb skulle få del av premien. Men om de har anställda som jobbat i flera år och som de anser gör ett dåligt arbete så kanske de har ett annat problem. Kanske behöver den anställde stöd och hjälp för att göra ett bättre jobb? Det är kanske arbetsgivarens ledarskap som brister?

Då parterna inte lyckades komma fram till en gemensam lösning så la Transport ett varsel i två steg. Fösta steget handlade bland annat om övertidsblockader och stopp för nyanställningar och det andra steget om strejk på vissa flygplatser samt på Ringhals kärnkraftverk.

– När ett konfliktvarsel läggs så beslutar Medlingsinstitutet om att gå in och medla. Medlare utses och det här är inget man kan välja att delta i eller inte. Det får man bara ställa upp på.

Under överläggningarna med medlarna la Transport fram sina krav och argumenterade för dem och Almega Säkerhetsföretagen gjorde samma sak för sina krav. Efter många och långa sittningar kom ett medlarbud. Då är det dags för parterna, var för sig, att säga ja eller nej till budet.

– Medlarbud är ett paket. Medlarna godtar inte att varken vi eller arbetsgivaren ändrar något i paketet. Vi i förhandlingsdelegationen tittade på det som medlarna lagt fram. Och vi hade faktiskt fått framgång på våra tre prioriterade krav. Även om det inte är nivåer att jubla över så har vi ändå fått principen på plats. Principen att bli premierad efter fem år i yrket. Principen att få en till dag på sig innan ett nytt schema börjar gälla och en satsning på ingångslönerna som inte bekostas av tarifferna. Så vi valde att säga ja till budet.

Hur fungerar det med 100-lappen som man ska få efter fem år i yrket?

– Alla får ökningarna i tarifferna. Och den som jobbat fem eller fler år i yrket får dessutom ett påslag 100 kronor per månad eller 60 öre per timme. Om du har mer än fem år hos din nuvarande arbetsgivare ska du få påslaget automatiskt. Om du har mer än fem års branscherfarenhet, men har varit mindre än fem år hos din nuvarande arbetsgivare, är det viktigt att snarast anmäla att man har rätt till påslaget till arbetsgivaren. Du ska i det fallet också kunna styrka att du har fem eller fler år i yrket. Det förtjänar också att nämnas att medlemmar som har varit riktigt länge i branschen fortfarande kan ha rätt till liknande tillägg, som har funnits tidigare i avtalet. Får du problem med något av detta, vänder du dig snarast till din fackklubb eller till din avdelning.

Hur hittar medlemmarna information om det nya bevaknings- och säkerhetsavtalet?

Vi skickade ut ett mejl till berörda medlemmar som vi har e-postadress till. Det gjorde vi i tisdags sent på eftermiddagen (den 4 juli reds. anm). I det mejlet finns bland annat medlarbudet med alla ändringar och nya grundlöner och en tabell som jag gjort för att tydliggöra alla ändringar i ob och andra tillägg.

Och vad svarar du på frågan om det var rätt att säga ja till medlarbudet?

– Eftersom vi fick framgång i våra krav och i och med det principerna på plats tordes vi i förhandlingsdelegationen inte säga nej till budet. Vi ville inte riskera att medlarna till exempel hade återkommit med ett sämre och mer arbetsgivarvänligt bud. Rätt eller fel? Svårt att veta, om man inte kan spå framtiden. Avtalet är acceptabelt. Men som Tommy Wreeth säger – nöjd det är man aldrig, säger Magnus Thelander och tillägger:

– Det här visar hur viktiga alla medlemmar är. De som gjorde sig redo för konflikt och därmed bidrog till att vi fick stöd och tryck i förhandlingarna. Även om det inte blev strid så är det viktigt att vara rustad för strid. Om man vill bevara freden.

Läs mer om avtalet

30 juni 2023

Nytt avtal klart för bevakningsbranschen

Läs mer om konflikten

2023-06-01

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

2023-06-15

Transport varslar om strejk på flygplatser

”Vi hade gärna fortsatt förhandlingarna”

”Vi är taggade och villiga att kämpa!”

2023-06-16

Medlare utsedda i avtalstvist
Väktare om varslet: ”Ett nödvändigt ont”

2023-06-20

Transport – ”Avarn kartlägger fackligt medlemskap”

2023-06-21

Övertidsblockad uppskjuten på medlarnas begäran

2023-06-22

Medling fortsätter nästa vecka

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jessica:
    10 juli, 2023

    Jag betalar inte 6000 kr om året i fackavgift för att transport ska fega ur förhandlingar. Ni som förhandlar borde komma ut i verkligheten och se hur vi har det. Önskar jag lagt fackavgiften på något vettigare!

Lästips:

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.