Hamnarbetare i Mälarhamnar.
Close
– Stämningen är i botten, säger en anställd i Mälarhamnar. Bilden är tagen 2014, i annat sammanhang.
Close

Striden om lönerna i Mälarhamnar trappas upp

Striden om lönesänkningarna i företaget Mälarhamnar blir allt mer inflammerad. – Stämningen är i botten, säger Transports klubbordförande Mikael Zetterlund. När vi påtalar hur dåligt de anställda mår kontrar företaget med: "Mår man dåligt får man gå till företagshälsovården."

Mälarhamnar är ett kommunalt bolag som tar emot båtar i Västerås och Köping. I höstas sa företaget plötsligt upp det lokala avtal som reglerat mycket av arbetet i de två hamnarna.

För stuveriarbetarna innebar det lönesänkningar på flera tusen kronor. Samtidigt gick företaget miste om den flexibilitet som hamnar normalt behöver för att klara oregelbundna båtanlöp.

Under vintern har parterna förhandlat och bland kollektivarna har ilskan ökat vecka för vecka. Företaget har hela tiden hotat med att beordra övertid och ta in entreprenörer – om facket inte går med på ett nytt avtal. En uppgörelse där all extra ersättning är bortskalad.

Vreden har inte minskat av att styrelsen består av politiker, där majoriteten kommer från det röd-gröna blocket. En av ledamöterna, Håkan Ax, är dessutom medlem i Transports Västeråsavdelning.

I måndags hölls nya förhandlingar mellan fack och arbetsgivare. Transport hävdar att företaget kränkte medbestämmandelagen (mbl) när man utan förhandling tog in en entreprenör i hamnen.

Entreprenören, ett åkeri, har utfört arbete på kvällstid, utan att ha något stuveriavtal som reglerar villkoren för personalen. Per-Olof Norgren är stuveriombudsman i Transport:

– Mälarhamnar har namngivit åtta entreprenörer som man ville ta in i hamnen. Sju av dem säger nej när vi förklarar läget. De vill inte ta hamnarbetarnas jobb och inte hamna i konflikt med Transport. Men det åttonde, Affes åkeri, är redan inne och utför arbete.

– Vi hävdar Mälarhamnar i vart fall borde ha förhandlat först. Men vi är inte överens. Nu blir det central förhandling. Företaget vill uppenbarligen ha krig.

Parallellt har företaget ensidigt börjat beordra övertid, när kollektivavtalet gör det är möjligt. Något som retar hamnarbetarna ännu mer.

– Stämningen har inte förbättrats av bolaget plötsligt slutat kalla våra löntagarrepresentanter till styrelsemötena. Tydligen är det ett beslut styrelsen fattat. Våra löntagarrepresentanter är inte anmälda till Bolagsverket, men de borde ändå kallas till mötena, säger Anette Wilhelmsson som också är stuveriombudsman i Transport.

Lönesänkningar har blivit vanligare i Transports branscher. I januari ringde Transportarbetaren upp Håkan Ax i Mälarhamnar med frågan:

Hur kan du som transportare och socialdemokrat ställa dig bakom rena lönesänkningar för hamnarbetare?

– Nu är det ju så att alla diskussioner med medierna ska skötas av vår vd. Det är så vi har planerat.

Känner du inget ansvar att åtminstone svara på frågan inför Transports medlemmar? Hur känns det att sänka deras löner?

– Det är inte fråga om lönesänkningar, bara om förändringar av ob-ersättningen. Men nu har vi tagit det här beslutet, att allt ska gå genom vd:n.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.