Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

– Ännu har vi inte fått någon reaktionen från vår arbetsgivare. Och strejken riktas heller inte mot Liselotte Lööf, utan mot Reno Norden och Stockholm stad, säger Mikael Drejmark, talesperson för sopgubbarna på Liselotte Lööf.

Den har gått mer än en vecka sedan de anställda på Reno Norden la ner arbetet i protest mot kraftigt försämrade arbetsvillkor.

Redan i måndags övervägde miljöarbetarna på Liselotte Lööf (LLAB) sympatiaktioner, men efter besked om att Reno Nordens ledning var beredd att förhandla med de strejkande valde LLAB-personalen att köra ut med sopbilarna.

Förhandlingarna blev resultatlösa, trots att miljöarbetarna accepterade att gå ner fem procent i lön. Arbetsgivarens motbud var bibehållen lön, med 25-30 procent mer arbete. I praktiken fler hämtställen, mer sopor och ökad belastning för sopgubbarna.

Just nu ligger all ordinarie hämtning av hushållsavfall nere i Stockholm. Staden letar med ljus och lykta efter andra entreprenörer och på en del platser har containrar ställts ut där boende kan slänga sitt avfall.

Miljöarbetare Mikael Drejmark säger:

– Stockholms sopgubbar är ett kollektiv och vi slåss tillsammans. På Liselotte Lööf sympatiserar vi fullt ut med de anställda på Reno Norden. I höst är det meningen att Reno Norden ska ta över sophämtningen efter Liselotte Lööf. Det är vår framtid, våra kommande jobb det handlar om.

– Det är inte seriöst när en entreprenör lägger så lågt anbud att man inte har råd att betala lönerna som gällt i branschen i många år. Vi ser Reno Norden som ett företag på väg mot konkurs. Den enda utväg bolaget ser är att dumpa miljöarbetarnas löner.

I morgon, fredag, ska strejken tas upp i Arbetsdomstolen. Ett 50-tal anställda på Reno Norden krävs på 5 000 kronor i skadestånd vardera för olovlig stridsåtgärd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jocke:
    13 juli, 2017

    Vi är en familj.
    Stockholms sopgubbar

  2. Lars Erlandsson:
    13 juli, 2017

    Varför säger inte Transportarbetarförbundet upp sopavtalet, så att strejken blir lovlig?

Lästips:

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Unionen varslar om nya stridsåtgärder mot Tesla

Konflikt. Ett år har gått sedan IF Metalls medlemmar gick ut i strejk på Tesla. Nu utökar Unionen sina stridsåtgärder.

Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.