Striden om tiden.

Striden om tiden

Stridsfråga. Ett av de hetaste slaget i årets avtalsrörelse handlar om tiden. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Transportarbetaren har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. Den har aldrig varit tuffare än nu.

Rullburen skulle spara tid. Den lätta lastbilen skulle också spara tid, värdefull körtid.

Om flaskorna som nu ligger krossade i snömodden på Vasagatans trottoar i stället hade körts ut med tung lastbil hade chauffören – och åkeriet – tvingats följa kör- och vilotidsreglerna. Det blir dyrare när chauffören får köra högst nio timmar per dag. Dyrare när företaget måste installera en färdskrivare i bilen. Dyrare när man måste anställa en förare med lastbilskörkort, inte bara vanligt b-kort.

Det handlar inte om tid, det handlar om pengar. Hela tiden.

I Transports branscher är det inget nytt. I hamnarna anlöper fartygen ofta inte på bestämda tider. Arbetsgivarna har i alla tider vetat det. Vetat att det är bäst om stuveriarbetarna står redo på kajen precis när båten lägger till. Resten av tiden är det billigast om gubbarna är hemma.

För många år sedan vann hamnarbetarna i Sverige en avgörande strid om arbetstiden. Makten över arbetstiden. Kan ni tänka er ett lönearbete där till och med klockslagen för lunchrasten är reglerad i kollektivavtalet? Hamnarbetare äter mellan 12:00 och 13:00. Man kan äta på andra tider också. Men då krävs en lokal överenskommelse om det.

Sånt kan man ta betalt för.

Arbetsgivarna grämer sig. Grämer sig gråhåriga över att man en gång gick med på skrivningar som skapade ett av Europas starkaste kollektivavtal för löntagarna.

Transport har 1 550 hamnarbetare. Och 59 000 andra medlemmar. De jobbar inte på stuveriavtalet, utan på uppgörelser där arbetsgivarna har långt mer makt över schemaläggningen.

Fast lastbilar kan lika lite som fartyg klockstyras. Köer, olyckor, en ny godshämtning eller en strulig kund räcker för att det lätt blir en timmes försening.

Många gånger är det svårt att förutse exakt hur fjärrbilen ska rulla veckan därpå. Bäst vore det om chauffören inställer sig söndag kväll och först då får körschemat för veckan. Ett preliminärt förstås, mycket kan ju hända.

Mer flexibilitet. Flexiblare arbetstider och scheman. Det är vad åkeriarbetsgivarna ropat efter. I avtalsrörelse efter avtalsrörelse.

Länge hade lastbilschaufförer i vart fall heltidstjänster. Men även här har förändringen smugit sig på. Listiga arbetsgivare anställer på kanske 75 procent. Och sen blir det mertid. Mertidstimmar som bara kostar en rak timme i betalning. Ingen övertid, ingen kompledighet, inget strul.

Visst, chauffören kan säga nej till mertid. Men vem har råd med det?

Hyvlingen, som det heter på nyfackligt språk när arbetsgivarna krymper tjänster, var den stora frågan för Transport i förra årets avtalsrörelse. Den finns med i år också. Den kommer i bransch efter bransch och deltidare ersätter inte sällan inhyrd personal som tidigare var den stora stridsfrågan.

På mackarna är det vanligt med deltider. På Arlanda tvingades mängder av lastare ner på deltid när flygbolaget SAS totalkrisade.

Den som vill kan ju kika på Blocket, på lediga lagerjobb. Heltidsjobb finns knappt längre. Det som efterfrågas är bemanningsanställda som samtidigt är studenter. Varför? För att de kan plockas in flexibelt på deltid. Sedan beordras mertid. Utan en krona extra i extra ersättning.

Tid är inte alltid pengar. Inte i taxi. Där får en stor majoritet av förarna inte lön för arbetade timmar. De får bara procent på inkörda pengar. Normalt kring 37 procent. Inga kunder, ingen lön. Enkel matematik.

Taxibranschen – den totalt avreglerade svenska taxibranschen – borde vara en våt dröm för varje sann entreprenör. Men då räknar man inte med enorm överetablering, systematiskt trixande med nystartsjobbare och chaufförer som flyr branschen hals över huvud. Det är följden av avregleringen.

Tiden är värdefull. Särskilt ledig tid. Om tre månader har Transport kongress. En rad inskickade motioner handlar om just det. Tiden. Vi borde jobba mindre.

 

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mats Hammarlund:
    27 augusti, 2018

    Jättebra artikel verkligen!! All denna flexibilisering är ett hot. Jag är pensionerad timmerman och skrev en dikt om hotet mot semestrarna från Svenskt näringsliv , moderaterna och SD. De kan tänka sig att riva upp semesterlagen.... och skapa orättvisor och segregering liknande dem som uppstår i privatiserad skola, vård och omsorg.

    Semesterstrider

    Semester är
    ett kärt begrepp
    en viktig del
    av livets löfte
    när varda´n har oss
    i sitt grepp

    För detta
    har vi avsatt tid
    i avtal
    semester blev
    en laglig rätt
    efter långa år
    av facklig strid

    I USA semestern
    svackar
    svaga fack
    nog frågan backar
    men ingen lag
    där synes än

    Ledighet vid
    några helger
    ett par veckor
    kan man få
    men stå på tå
    betalt
    det vet man ej
    slå hårt vakt
    om våran grej

    Mats Hammarlund

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya regler för långa nattpass i lastbil

Åkeri. I det nya transportavtalet har facket och arbetsgivarna kommit överens om kompledighet vid arbetspass som är längre än tio timmar och där en del av arbetstiden är mellan 01.00 och 05.00.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.