Stridsåtgärder inledda i Göteborgs hamn
Transports konkurrerande fackförbund Hamnarbetarförbundet har inlett en blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i containerhamnen som drivs av APM Terminals. – Än så länge påverkar det inte oss så mycket, säger Daniel Börjesson, vice ordförande för Transport i containerhamnen.
Blockaden trädde i kraft klockan 16 i dag, tisdag, efter att Hamnarbetarförbundet (HF) och arbetsgivarna i flera dagar försökt få till en lösning på konflikten. En konflikt som handlar om vem som ska ha inflytande över både arbetsmiljö och arbetsvillkor i hamnen.
Det är Transport som tecknar kollektivavtal för hamnarbetarna i containerhamnen i Göteborg, liksom i alla svenska hamnar. Men i Göteborg är majoriteten av stuveriarbetarna med i det konkurrerande facket. Därför har Hamnarbetarförbundet tidigare suttit med vi förhandlingar samt utsett egna skyddsombud. Men nu vill inte arbetsgivaren ha det så längre. Och Transport håller med.
– Vi har ju kollektivavtalet, men med det följer även skyldigheter, som fredsplikt. Hamnarbetarförbundet har alltid haft samma rättigheter som vi, de har varit med och förhandlat och haft egna skyddsombud. Men när de inte velat vara med längre har de kunnat gå ut i konflikt. De tycker både vi och arbetsgivaren är orättvist, säger Daniel Börjesson.
Än så länge har HF lagt en blockad mot allt övertidsarbete, samt inhyrning och nyanställning. Arbetsgivaren har förberett sig genom att nyanställa ett stort antal hamnarbetare. Men om konflikten inte går att lösa trappas den om en vecka upp med punktstrejker.
– På torsdag har vi medlemsmöte. Då ska vi diskutera hur vi ska förhålla oss till en eventuell strejk, säger Daniel Börjesson.