Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Transportarbetareförbundet, Säkerhetsföretagen och fackens och arbetsgivarnas gemensamma organisation Bya (Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd) har varit med hela vägen fram till att den nya ordningsvaktslagen infördes.

Martin Bjurhem är vd för Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd

– Vi som bransch har kunnat vara med och påverka och yttra oss om allt från tekniskt innehåll till övergripande frågeställningar. Vi tycker att den nya lagen som förlängt utbildningstiderna är bra, dock förordade vi att även en praktisk yrkesträning om minst 160 timmar skulle införas säger Martin Bjurhem.

Det är enbart polisen som får genomföra ordningsvaktsutbildningar och Martin Bjurhem är kritisk till att polisen inte lyckats möta bransch­ens behov av utbildningsplatser. 

– Polismyndigheten har haft svårt att genomföra utbildningar enligt branschens behov. och de har inte kunnat erbjuda utbildningsplatser i den omfattning som skulle vara skälig. 

– De har inte heller lyckats förlägga utbildningarna utifrån var ordningsvakterna har sitt säte. Många har fått åka långt och det är belast­ande ekonomiskt för de enskilda som bekostar sin egen utbildning och för de företag som bekostar sina anställdas utbildning.

Polisen har ett antal orter där utbildningen inte genomförs. Så de personer som kommer från Göteborgstrakten och vill gå en ordningsvaktsutbildning får resa till Linköping eller Skövde. 

– Det här har vi framfört till polismyndigheten och de jobbar för att hitta lösningar. 

I samband med flyktingkrisen 2015 fick Bya och ett antal andra utbildningsanordnare tillfälligt tillstånd att genomföra ordningsvaktsutbildning. 

Martin Bjurhem är öppen för att antingen hjälpa till med de ordnings­vaktsutbildningar som finns eller att åter gå in som en kompletterande aktör.

– Vi har inte som ambition att ta över utbildningarna från polisen. men vi har tillfälligt gått in tidigare då de inte har mäktat med det. Marknadsbehovet måste avgöra hur många utbildningsplatser som finns och då kan vi försöka vara behjälpliga. Utbildning är vår kärnverksamhet och det är det inte hos polisen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.