Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Transportarbetareförbundet, Säkerhetsföretagen och fackens och arbetsgivarnas gemensamma organisation Bya (Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd) har varit med hela vägen fram till att den nya ordningsvaktslagen infördes.

Martin Bjurhem är vd för Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd

– Vi som bransch har kunnat vara med och påverka och yttra oss om allt från tekniskt innehåll till övergripande frågeställningar. Vi tycker att den nya lagen som förlängt utbildningstiderna är bra, dock förordade vi att även en praktisk yrkesträning om minst 160 timmar skulle införas säger Martin Bjurhem.

Det är enbart polisen som får genomföra ordningsvaktsutbildningar och Martin Bjurhem är kritisk till att polisen inte lyckats möta bransch­ens behov av utbildningsplatser. 

– Polismyndigheten har haft svårt att genomföra utbildningar enligt branschens behov. och de har inte kunnat erbjuda utbildningsplatser i den omfattning som skulle vara skälig. 

– De har inte heller lyckats förlägga utbildningarna utifrån var ordningsvakterna har sitt säte. Många har fått åka långt och det är belast­ande ekonomiskt för de enskilda som bekostar sin egen utbildning och för de företag som bekostar sina anställdas utbildning.

Polisen har ett antal orter där utbildningen inte genomförs. Så de personer som kommer från Göteborgstrakten och vill gå en ordningsvaktsutbildning får resa till Linköping eller Skövde. 

– Det här har vi framfört till polismyndigheten och de jobbar för att hitta lösningar. 

I samband med flyktingkrisen 2015 fick Bya och ett antal andra utbildningsanordnare tillfälligt tillstånd att genomföra ordningsvaktsutbildning. 

Martin Bjurhem är öppen för att antingen hjälpa till med de ordnings­vaktsutbildningar som finns eller att åter gå in som en kompletterande aktör.

– Vi har inte som ambition att ta över utbildningarna från polisen. men vi har tillfälligt gått in tidigare då de inte har mäktat med det. Marknadsbehovet måste avgöra hur många utbildningsplatser som finns och då kan vi försöka vara behjälpliga. Utbildning är vår kärnverksamhet och det är det inte hos polisen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ordningsvakter i tunnelbanan. Foto: John Antonsson

Det gäller i nya lagen för ordningsvakter

Bevakning. Vid årsskiftet börjar nya ordningsvaktslagen gälla. För en ordningsvakt som jobbar på nyårsnatten kommer ett par ändringar redan när fyrverkerierna smäller.

Marko Juvonen, RSO avdelning 17 Skövde-Borås. Foto: John Antonsson

Marko Juvonen

…regionalt skyddsombud och en av initiativtagarna till ett utbildningsmaterial för gravida i bevakningsbranschen.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Nästa vecka startar rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.