Stukat SAS flyger vidare

Det enda sättet för SAS att undvika konkurs var nya lån, och kraven för nya lån var ett stort sparpaket. Efter stenhårda förhandlingar gick de viktiga flygfacken med på försämrade villkor, och kunde därmed ge SAS nytt hopp om framtiden. Men jobbet är inte färdigt än.

SAS har haft flera stora motgångar sedan 80-talet, då bolaget var starkt och stolt. Men det största hotet är, och har under många år varit, konkurrensen från lågprisbolagen.

Den stora kostymen och tron på att kunderna vill betala för bekvämlighet har fått SAS att halka efter och med en konservativ syn på flygbranschen tog det lång tid innan bolaget började ta konkurrenterna på allvar.

För lång tid.

Trots att sparpaketen har avlöst varandra de senaste åren har det inte räckt för att göra SAS till ett vinstdrivande företag.

I mitten av oktober i år stoppades handeln med SAS-aktien på börsen tillfälligt och ryktena om en förestående konkurs blossade upp. Trots att företaget presenterade en kvartalsrapport för hösten som visade på en vinst före skatt, var likviditeten låg och man insåg att bolaget inte skulle gå runt utan nya lån.

Det enda som kunde rädda SAS från konkurs var ett nytt sparpaket, på tre miljarder kronor. Där ingår, förutom försämrade villkor för de anställda, även centralisering av administrativa tjänster vilket i sig betyder varsel av 800 personer.

Utöver det måste företaget bland annat sälja tillgångar för ytterligare tre miljarder. Det innebär att företagets call centers och markhanteringen, där omkring 400 Transportmedlemmar arbetar, ska outsourcas. Dessutom ska både det norska flygbolaget Widerøe, flera fastigheter och flygmotorenheten säljas.

Pilot- och kabinfacken, som utgör åtta av totalt 37 fackförbund med medlemmar hos SAS, fick ett ultimatum att gå med på sänkta löner och försämrade arbets- och pensionsvillkor. Om de inte sa ja till kraven skulle det sänka företaget.

Fackförbunden riktade stark kritik mot bolaget för att tvinga igenom nya villkor under hot, särskilt eftersom det bryter mot rådande praxis gällande avtalsförhandlingar.

Ett företag ska inte kunna diktera nya förutsättningar och sedan tvinga facken att godta ultimativa krav.

– SAS har inte respekterat de spelregler som finns på arbetsmarknaden. Företaget har visat en arrogans mot arbetstagarna som, saknar motstycke i modern tid. Något man kan oroa sig för är att andra bolag
ska göra likadant, säger Lars Lindgren, Transportarbetareförbundets ordförande.

Efter flera dygns hårda förhandlingar blev det till slut klart att alla åtta förbund godkände villkoren.

De innebar bland annat förlängning av arbetstiden, lönesänkningar motsvarande en månadslön per år och höjd pensionsålder.

Det norska kabinfacket och Unionen, med 600 svenska kabin
medlemmar, klarade sig utan lönesänkning.

Av Transports medlemmar är det bara teknikerna och mekanikerna som förväntas vara kvar hos SAS. För dem har de lokala överenskommelserna, som går utanför de centrala avtalen, omförhandlats och försämrats.

– Men det här är lokala överenskommelser som innebär oerhört små förändringar. Det är bara snömos egentligen, säger Kenneth Grampe, ombudsman för Transports flygavdelning.

För skiftarbetande tekniker förlängs semesterperioden. Den är nu 15 maj till 15 september, i stället för de tre sommarmånaderna juni, juli och augusti.

Teknikernas så kallade nattöverenskommelse, som gör att facket kan säga nej till nattarbete, är fortfarande oförändrad. Men nu har arbetsgivaren möjlighet att förlänga den schemalagda arbetstiden för nattjobbare, från drygt 30 timmar i veckan till upp till 32,7 timmar, efter förhandling.

Mekanikernas villkor ser lika ut gällande semesterperioden för skiftarbetare. Där finns inte någon nattöverenskommelse och den delen gäller därför inte dem.

Marie-Louise Rindå är huvudskyddsombud för mekaniker och tekniker på Arlanda och var en av de
som satt med i de lokala förhandlingarna.

– Vi har gjort det vi har kunnat för att rädda jobben. Men vi har reagerat kraftigt på hur vi blev behandlade av företaget när de la fram sina krav. Vi har förstått i efterhand hur allvarligt det var. Men vi har hela tiden markerat och framfört att det här är inget vi tycker är okej, säger hon.

Rindå beskriver de mest kritiska dagarna i november som mycket jobbiga, med både irritation, oro och ledsamhet bland kollegorna.

– Det blev en väldig lättnad när det blev klart, säger Marie-Louise Rindå.

För lastarna, Transports största medlemsgrupp på SAS, kommer det inte att bli några skillnader, förutsatt att de faktiskt kommer att säljas, vilket SAS vill. Om de däremot blir kvar i företaget kommer den förändrade semestertiden att gälla även där.

Men att få igenom besparingarna är bara en av delarna som krävs för att hålla SAS i luften. Nu återstår arbetet med resten av sparplanen. Ett steg är att hitta någon som vill ta över driften av markhanteringen.

– Vi utgår från att utförsäljningen sker på ett korrekt sätt och vi kommer inte att acceptera några sänkta löner, säger Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.