Close
Sture Bloom (t.v.) lämnar över sin första lastbil till militärförbandet i östra Ukraina, som den ideella organisationen Blågula bilarna samarbetar främst med.
Close
Kriget i Ukraina

Sture Bloom kör fyllda lastbilar och lämnar i krigets Ukraina

Solidaritet. Explosion tätt på explosion. Militärerna satt oberörda och sa: Det är små presenter från Putin. Sture Bloom har kört två vändor med förnödenheter till krigets Ukraina och står beredd att fylla nästa lastbil och dra iväg igen, så snart han kan.

Militärförband i Ukraina
Matsal i Donbas. Militärerna bjuder alltid på mat. Foto: Sture Bloom

Till vardags jobbar Sture Bloom ständig natt som vägmarkerare i Stockholmsområdet. Vintertid har han färre uppdrag att måla övergångsställen och p-rutor. Så när Rysslands anfallskrig bröt ut i Ukraina för ett år sedan funderade han och en tidigare kollega över vad de kunde göra. De sökte bland organisationer som jobbade med hjälpsändningar men fastnade för Blågula bilen, som behövde chaufförer.

Det är en ideell organisation som köper in äldre lastbilar och fyller dem med sjukvårdsmaterial, sovsäckar, liggunderlag, brandutrustning och elledningar, kaminer, och allt som det krigshärjade landet behöver. Grundaren är Take Aanstoot i Linköping, med ursprung i Holland och massor av energi. Han hade en gammal lastbil stående och vände sig till sina Facebookvänner och lokala företag. På kort tid fick han in pengar, utrustning och hjälp med en billig reparation av bilen.

Sture Blom kör lastbil för Blågula bilarna. Foto: Justina Öster.
Sture Bloom kör för Blågula bilen. Foto: Justina Öster

– Take fick veta att lastbilar är en enorm bristvara. Ofta flaskhalsen för att transportera mat, mediciner, ammunition och alla sorters förnödenheter till civilbefolkningen i drabbade delar. Så vi kör ner, lämnar bilarna i Ukraina och tar tåg eller buss hem, säger Sture.

Han bär kamouflagefärgad keps med ett vikingaskepp, en gåva från en av de speciella människor han mött under sina bägge resor. Alla minns Sture inte namnet på och militärerna går under täcknamn, för att inte bli igenkända.

Sture bläddrar i mobilen med hundratals bilder och filmsekvenser han själv tagit och andra han fått. Det är viktigt att människor som skänkt pengar och utrustning i Sverige får se att sakerna verkligen kommer fram och tas emot av militärförband och vårdpersonal.

– Därför tar vi bilder och ukrainarna skickar filmer till oss.

Ryska stridsvagnar
Ryska stridsvagnar framkörda på torg i Kiev. Foto: Sture Bloom

Historierna rinner ur Sture. Om piloten som delade ut julklappar i Bachmut i östra Ukraina, som förvandlats till spökstad med tusentals förmodat stupade soldater och bara ett fåtal invånare kvar.

– Man hör rasslet mot hustaken på den här filmen. Det är märkligt att någon alls stannar kvar, men de som inte flyr är gamla och fattiga. En tant som till slut ville bli evakuerad hade bara med sig en påse potatis och några tomma galgar.

Han berättar om hästkvinnan Tilde, en späd tjej med järnnypor som kallades ”The Director” eftersom hon var en jävel på att organisera.

Om pensionären som reste mellan världens oroshärdar och hjälpte till. Sture har aldrig sett ett pass så fyllt av stämplar och visum förut.

Om kvinnan i Kramatorsk, i östra Ukraina, som samlade ihop delar av döda människor: ”Det här huvudet hör till den kroppen”.

– Jag och min kollega Mattias satt och åt borsjtj med henne och militärerna. De bjuder alltid på soppa, en sorts pyttipanna lagad av vad de har. Inte alltid rödbetor. Hela tiden hörde vi explosionerna i Bachmut, men ukrainarna reagerade inte.

Rostiga stridsvagnshinder.
Stridsvagnshinder på torg i Kiev. Foto: Sture Bloom

Rädd? Nej, det var Sture aldrig eftersom han inte hamnade i stridslinjen. Trafiken är farligare, säger han. Ingen bryr sig om trafikregler, kör mot enkelriktat, tränger sig. Och motorvägarna saknar belysning, går rätt genom byar och ibland har Sture hamnat i motsatt körfält. Det är han inte ensam om.

Sture målar upp de dygnslånga köerna vid gränsövergången mellan Polen och Ukraina, tulltjänstemän som skriker på polska och tvingar chaufförerna att tala genom en liten springa under skottsäkert glas. Han och kollegan bytte av varandra i entimmes-pass vid en enorm digital tavla i ett ingenmansland utan mat, dricka och toaletter.

– När vårt registreringsnummer växlade från rött till grönt på tavlan hade vi en halvtimme på oss att köra till en annan plats. Hann vi inte fick vi ställa oss sist i kön igen.

Sorgeplats i Ukraina
Sorgeplats i Izium. Foto Sture Bloom

Men förutom att ryska flaggor användes som dörrmattor, och att en svenska bank spärrade hans betalkort när han tankat 500 liter diesel i Ukraina, berättar Sture Bloom helst om hur vänliga och välkomnande ukrainarna är.

– Vi vågade knappt be om hjälp att hitta till ett hotell. Då följde de med och insisterade på att få boka rum och betala, säger han.

Sönderbomade hus i Ukraina.
Bombat hyreshus i i Izium. Foto: Sture Bloom

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.