Close
Sture Bloom (t.v.) lämnar över sin första lastbil till militärförbandet i östra Ukraina, som den ideella organisationen Blågula bilarna samarbetar främst med.
Close
Kriget i Ukraina

Sture Bloom kör fyllda lastbilar och lämnar i krigets Ukraina

Solidaritet. Explosion tätt på explosion. Militärerna satt oberörda och sa: Det är små presenter från Putin. Sture Bloom har kört två vändor med förnödenheter till krigets Ukraina och står beredd att fylla nästa lastbil och dra iväg igen, så snart han kan.

Militärförband i Ukraina
Matsal i Donbas. Militärerna bjuder alltid på mat. Foto: Sture Bloom

Till vardags jobbar Sture Bloom ständig natt som vägmarkerare i Stockholmsområdet. Vintertid har han färre uppdrag att måla övergångsställen och p-rutor. Så när Rysslands anfallskrig bröt ut i Ukraina för ett år sedan funderade han och en tidigare kollega över vad de kunde göra. De sökte bland organisationer som jobbade med hjälpsändningar men fastnade för Blågula bilen, som behövde chaufförer.

Det är en ideell organisation som köper in äldre lastbilar och fyller dem med sjukvårdsmaterial, sovsäckar, liggunderlag, brandutrustning och elledningar, kaminer, och allt som det krigshärjade landet behöver. Grundaren är Take Aanstoot i Linköping, med ursprung i Holland och massor av energi. Han hade en gammal lastbil stående och vände sig till sina Facebookvänner och lokala företag. På kort tid fick han in pengar, utrustning och hjälp med en billig reparation av bilen.

Sture Blom kör lastbil för Blågula bilarna. Foto: Justina Öster.
Sture Bloom kör för Blågula bilen. Foto: Justina Öster

– Take fick veta att lastbilar är en enorm bristvara. Ofta flaskhalsen för att transportera mat, mediciner, ammunition och alla sorters förnödenheter till civilbefolkningen i drabbade delar. Så vi kör ner, lämnar bilarna i Ukraina och tar tåg eller buss hem, säger Sture.

Han bär kamouflagefärgad keps med ett vikingaskepp, en gåva från en av de speciella människor han mött under sina bägge resor. Alla minns Sture inte namnet på och militärerna går under täcknamn, för att inte bli igenkända.

Sture bläddrar i mobilen med hundratals bilder och filmsekvenser han själv tagit och andra han fått. Det är viktigt att människor som skänkt pengar och utrustning i Sverige får se att sakerna verkligen kommer fram och tas emot av militärförband och vårdpersonal.

– Därför tar vi bilder och ukrainarna skickar filmer till oss.

Ryska stridsvagnar
Ryska stridsvagnar framkörda på torg i Kiev. Foto: Sture Bloom

Historierna rinner ur Sture. Om piloten som delade ut julklappar i Bachmut i östra Ukraina, som förvandlats till spökstad med tusentals förmodat stupade soldater och bara ett fåtal invånare kvar.

– Man hör rasslet mot hustaken på den här filmen. Det är märkligt att någon alls stannar kvar, men de som inte flyr är gamla och fattiga. En tant som till slut ville bli evakuerad hade bara med sig en påse potatis och några tomma galgar.

Han berättar om hästkvinnan Tilde, en späd tjej med järnnypor som kallades ”The Director” eftersom hon var en jävel på att organisera.

Om pensionären som reste mellan världens oroshärdar och hjälpte till. Sture har aldrig sett ett pass så fyllt av stämplar och visum förut.

Om kvinnan i Kramatorsk, i östra Ukraina, som samlade ihop delar av döda människor: ”Det här huvudet hör till den kroppen”.

– Jag och min kollega Mattias satt och åt borsjtj med henne och militärerna. De bjuder alltid på soppa, en sorts pyttipanna lagad av vad de har. Inte alltid rödbetor. Hela tiden hörde vi explosionerna i Bachmut, men ukrainarna reagerade inte.

Rostiga stridsvagnshinder.
Stridsvagnshinder på torg i Kiev. Foto: Sture Bloom

Rädd? Nej, det var Sture aldrig eftersom han inte hamnade i stridslinjen. Trafiken är farligare, säger han. Ingen bryr sig om trafikregler, kör mot enkelriktat, tränger sig. Och motorvägarna saknar belysning, går rätt genom byar och ibland har Sture hamnat i motsatt körfält. Det är han inte ensam om.

Sture målar upp de dygnslånga köerna vid gränsövergången mellan Polen och Ukraina, tulltjänstemän som skriker på polska och tvingar chaufförerna att tala genom en liten springa under skottsäkert glas. Han och kollegan bytte av varandra i entimmes-pass vid en enorm digital tavla i ett ingenmansland utan mat, dricka och toaletter.

– När vårt registreringsnummer växlade från rött till grönt på tavlan hade vi en halvtimme på oss att köra till en annan plats. Hann vi inte fick vi ställa oss sist i kön igen.

Sorgeplats i Ukraina
Sorgeplats i Izium. Foto Sture Bloom

Men förutom att ryska flaggor användes som dörrmattor, och att en svenska bank spärrade hans betalkort när han tankat 500 liter diesel i Ukraina, berättar Sture Bloom helst om hur vänliga och välkomnande ukrainarna är.

– Vi vågade knappt be om hjälp att hitta till ett hotell. Då följde de med och insisterade på att få boka rum och betala, säger han.

Sönderbomade hus i Ukraina.
Bombat hyreshus i i Izium. Foto: Sture Bloom

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.