Close
Sture Bloom (t.v.) lämnar över sin första lastbil till militärförbandet i östra Ukraina, som den ideella organisationen Blågula bilarna samarbetar främst med.
Close
Kriget i Ukraina

Sture Bloom kör fyllda lastbilar och lämnar i krigets Ukraina

Solidaritet. Explosion tätt på explosion. Militärerna satt oberörda och sa: Det är små presenter från Putin. Sture Bloom har kört två vändor med förnödenheter till krigets Ukraina och står beredd att fylla nästa lastbil och dra iväg igen, så snart han kan.

Militärförband i Ukraina
Matsal i Donbas. Militärerna bjuder alltid på mat. Foto: Sture Bloom

Till vardags jobbar Sture Bloom ständig natt som vägmarkerare i Stockholmsområdet. Vintertid har han färre uppdrag att måla övergångsställen och p-rutor. Så när Rysslands anfallskrig bröt ut i Ukraina för ett år sedan funderade han och en tidigare kollega över vad de kunde göra. De sökte bland organisationer som jobbade med hjälpsändningar men fastnade för Blågula bilen, som behövde chaufförer.

Det är en ideell organisation som köper in äldre lastbilar och fyller dem med sjukvårdsmaterial, sovsäckar, liggunderlag, brandutrustning och elledningar, kaminer, och allt som det krigshärjade landet behöver. Grundaren är Take Aanstoot i Linköping, med ursprung i Holland och massor av energi. Han hade en gammal lastbil stående och vände sig till sina Facebookvänner och lokala företag. På kort tid fick han in pengar, utrustning och hjälp med en billig reparation av bilen.

Sture Blom kör lastbil för Blågula bilarna. Foto: Justina Öster.
Sture Bloom kör för Blågula bilen. Foto: Justina Öster

– Take fick veta att lastbilar är en enorm bristvara. Ofta flaskhalsen för att transportera mat, mediciner, ammunition och alla sorters förnödenheter till civilbefolkningen i drabbade delar. Så vi kör ner, lämnar bilarna i Ukraina och tar tåg eller buss hem, säger Sture.

Han bär kamouflagefärgad keps med ett vikingaskepp, en gåva från en av de speciella människor han mött under sina bägge resor. Alla minns Sture inte namnet på och militärerna går under täcknamn, för att inte bli igenkända.

Sture bläddrar i mobilen med hundratals bilder och filmsekvenser han själv tagit och andra han fått. Det är viktigt att människor som skänkt pengar och utrustning i Sverige får se att sakerna verkligen kommer fram och tas emot av militärförband och vårdpersonal.

– Därför tar vi bilder och ukrainarna skickar filmer till oss.

Ryska stridsvagnar
Ryska stridsvagnar framkörda på torg i Kiev. Foto: Sture Bloom

Historierna rinner ur Sture. Om piloten som delade ut julklappar i Bachmut i östra Ukraina, som förvandlats till spökstad med tusentals förmodat stupade soldater och bara ett fåtal invånare kvar.

– Man hör rasslet mot hustaken på den här filmen. Det är märkligt att någon alls stannar kvar, men de som inte flyr är gamla och fattiga. En tant som till slut ville bli evakuerad hade bara med sig en påse potatis och några tomma galgar.

Han berättar om hästkvinnan Tilde, en späd tjej med järnnypor som kallades ”The Director” eftersom hon var en jävel på att organisera.

Om pensionären som reste mellan världens oroshärdar och hjälpte till. Sture har aldrig sett ett pass så fyllt av stämplar och visum förut.

Om kvinnan i Kramatorsk, i östra Ukraina, som samlade ihop delar av döda människor: ”Det här huvudet hör till den kroppen”.

– Jag och min kollega Mattias satt och åt borsjtj med henne och militärerna. De bjuder alltid på soppa, en sorts pyttipanna lagad av vad de har. Inte alltid rödbetor. Hela tiden hörde vi explosionerna i Bachmut, men ukrainarna reagerade inte.

Rostiga stridsvagnshinder.
Stridsvagnshinder på torg i Kiev. Foto: Sture Bloom

Rädd? Nej, det var Sture aldrig eftersom han inte hamnade i stridslinjen. Trafiken är farligare, säger han. Ingen bryr sig om trafikregler, kör mot enkelriktat, tränger sig. Och motorvägarna saknar belysning, går rätt genom byar och ibland har Sture hamnat i motsatt körfält. Det är han inte ensam om.

Sture målar upp de dygnslånga köerna vid gränsövergången mellan Polen och Ukraina, tulltjänstemän som skriker på polska och tvingar chaufförerna att tala genom en liten springa under skottsäkert glas. Han och kollegan bytte av varandra i entimmes-pass vid en enorm digital tavla i ett ingenmansland utan mat, dricka och toaletter.

– När vårt registreringsnummer växlade från rött till grönt på tavlan hade vi en halvtimme på oss att köra till en annan plats. Hann vi inte fick vi ställa oss sist i kön igen.

Sorgeplats i Ukraina
Sorgeplats i Izium. Foto Sture Bloom

Men förutom att ryska flaggor användes som dörrmattor, och att en svenska bank spärrade hans betalkort när han tankat 500 liter diesel i Ukraina, berättar Sture Bloom helst om hur vänliga och välkomnande ukrainarna är.

– Vi vågade knappt be om hjälp att hitta till ett hotell. Då följde de med och insisterade på att få boka rum och betala, säger han.

Sönderbomade hus i Ukraina.
Bombat hyreshus i i Izium. Foto: Sture Bloom

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Trots att han förlorat båda benen och flera fingrar på vänster hand har Petro Burjak inte givit upp. Foto: Tadeusz Rawa

En rysk mina förändrade Petros liv

Mötet. Under många år körde Petro Burjak tunga lastbilar i hela Europa. I september 2022 förändrade en rysk stridsvagnsmina hans liv på ett dramatiskt sätt. På ont. Men i slutändan kanske lite på gott också.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.