Stuveriförhandlingarna återupptas på tisdagen
Hamn. Förhandlingarna om ett nytt stuveriavtal är pausade till tisdagen. – Under måndagen mötte vi arbetsgivarna ett par timmar och vi har inte hunnit mycket längre än att dra upp riktlinjerna för de fortsatta förhandlingarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Stuveriavtalet innehåller regler som ger arbetstagarna ett relativt stort inflytande över schemaläggning och arbetstider. Arbetsgivarna har länge velat luckra upp bestämmelserna, samtidigt som facket håller i den makt som vunnits historiskt.
Läget är ganska låst. Det gäller också för löneutrymmet och möjligheterna att få igenom kompensation för sju gångna månader utan lönehöjningar.
I det situationen anser Transport att det finns minimalt med spelrum för arbetsgivarna att kräva förändringar som gynnar företagen i årets avtalsrörelse.
– Det har jag klargjort för våra motparter på andra avtalsområden. Och samma budskap fick Sveriges Hamnar, säger Transportbasen Tommy Wreeth.
I årets förhandlingar är spelplanen trots allt annorlunda. Och då handlar det inte främst om Transport eller Sveriges Hamnar, utan om det rivaliserande facket – Hamnarbetarförbundet (HF).
HF har agerat i nästan 50 år – utan att vara bundna av kollektivavtal. De återkommande avtalsrörelserna har varit en huvudvärk för Transport och Sveriges Hamnar.
Men sedan mars 2019 har även HF kollektivavtal. Vad avtalet är värt står troligen klart på onsdag, då Arbetsdomstolen väntas sätta ner foten i en tvist där HF står i ena ringhörnan och APM Terminals och Sveriges Hamnar i den andra.
Vinner arbetsgivarsidan kommer Hamnsverige se ut ungefär som tidigare. Det vill säga, det finns två fack för hamnarbetare och det förbund som först tecknar ett avtal får spela förstafiolen. Hittills har Transport haft den rollen.
Skulle HF vinna i AD blir det knepigare.
Om Sverige även i fortsättningen har två fackförbund med kollektivavtal får även HF rätt att teckna egna lokala uppgörelser i hamnarna. Följden kan bli att löner och andra anställningsvillkor varierar mellan stuveriarbetare som utför samma sorts jobb i samma hamn.
Segrar HF ruckas den svenska arbetsmarknadsmodellen i grunden, anser kritikerna. Kritiker som har svårt att se hur Sveriges Hamnar över huvud taget skulle kunna teckna kollektivavtal med två olika fackförbund, i så fall.
Klockan elva på onsdag väntas utslaget från AD. Måndagen den 30 november har HF begärt avtalsförhandlingar med Sveriges Hamnar.