Arbetsmiljö.
Nära 500 personer har dött i arbetsolyckor i Sverige de senaste tio åren. Transport är en av den branscher som är mest drabbade – lastbilschaufförer är den enskilt mest utsatta gruppen, visar nya siffror från Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö.
Allt fler anställda får order via en mobilapp. Hur påverkar det arbetsmiljö och hälsa i transportbranschen? Det ska en forskare vid Karolinska Institutet söka svar på.
Arbetsmiljö.
Hittills har bara sju länder ratificerat ILO:s konvention om avskaffande av våld och trakasserier i arbetslivet. Transport uppmanar nu regeringen att arbeta för att konventionen godkänns av EU:s ministerråd.
Taxi.
– Vi har inte möjlighet att fatta generella beslut för en hel bransch.
Så bemöter Arbetsmiljöverket Transports kritik om långsamma beslut när det gäller coronaskydd för taxi- och färdtjänstförare.
Färdtjänst.
Barriärskydd mellan chaufförer och resenärer och stopp för passagerare i framsätet. De corona-kraven riktar Arbetsmiljöverket till två taxibolag i Örebro. Är åtgärderna inte genomförda den 3 september hotar myndigheten med vite på 100 000 kronor.
Gummiverkstad.
I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.
Arbetsolycka.
En kvinna i 60-årsåldern omkom på måndagen efter en klämolycka vid Aditro Logistics terminal utanför Borås. "Det är djupt tragiskt. Alla våra tankar går till vår medlems familj", säger Björn Lindgren, regionalt skyddsombud på Transport.
Åkeri.
Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.
Insändare.
Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.
Arbetsliv.
2017 gick han i täten. Stockholms sopgubbar stred mot sänkta löner och ”nyckelspioner” i bilarna. Nu har Janne Spanedal bytt lastbilen mot en solgul hundbuss. Nyckelknippan har krympt rejält.