Du har valt att läsa om: Arbetsmiljö & hälsa

Efter terrorattacken: ”Förare ska inte utsättas för risker”

Terror ska stoppas. Automatiska bromsar, fysiska trafikhinder, elektroniskt inhägnade områden där hastigheten på ett fordon dras ner. En rad metoder för att hejda lastbilar som används i terrorsyfte diskuterades när infrastrukturminister Anna Johansson i dag hade bjudit in Transport och en rad andra organisationer, myndigheter och företag. Idéer om att föraren själv ska vara den ”nyckel” som krävs för att lastbilen ska kunna köras dömdes ut.

Vakter och väktare tackas med blommor

Uppskattning. Ordningsvakterna Mattias, Gustav, Björn och Jesper står med gula rosor i händerna utanför Åhléns. Från en tacksam kund. Första dagen i tjänst efter lastbilskraschen är jobbig, minnesbilderna far genom huvudet. Samtidigt känner vakterna av människors värme.

Vansinnesfärden väcker frågor i chaufförskåren

Vill förebygga terror. Tre dygn efter terrorattacken på Drottninggatan kan Spendrups inte svara på om drickabilen var olåst och kördes med startnycklar. Företaget hävdar att det finns säkerhetsrutiner för chaufförerna, men vill inte uppge hur de ser ut. – Det här är frågor som många yrkesförare ställer sig nu, säger Patrik Sjöstrand, fackligt aktiv i Transports Stockholmsavdelning.

Santiago är en av alla anställda inom bevakning som var först på plats och hjälpte till efter det misstänkta terrorattentatet i Stockholm.

Vakter först på plats vid Åhléns

Ger stöd. En okänd man skyndar fram och ger värdetransportören Santiago Cueva en stor kram, utanför Åhléns. Santiago är en av alla anställda inom bevakning som var först på plats och hjälpte till efter det misstänkta terrorattentatet i Stockholm.

Lång väntan i hamnen skadar åkerierna

Lång väntan. I Göteborgs hamn kan chaufförerna få vänta upp till fem, sex timmar på att få hämta eller lämna containrar hos APM Terminals. De seriösa åkerierna, de som betalar lön under väntetiden, går på knäna.

Förvirring råder om veckovila i hytten

Ändrade regler. Tyskland har just förbjudit veckovila i lastbilshytten. EU-reglerna lämnar det fortfarande öppet för tolkning. Men i Sverige väljer trafikpolisen Sören Johansson att tolka dem som att den långa veckovilan inte får ske i hytten.

Försäkringen vid arbetsskada kan förändras

Nya förslag. Livräntan för arbetsskadade föreslås följa med inkomstutvecklingen i samhället, Försäkringskassans läkare kan få mindre makt och smittsamma sjukdomar ska hanteras som vilken arbetsskada som helst. Där har Claes Jansson på fackens juristbyrå hittat några guldkorn i förslagen som ska ge en tryggare försäkring för arbetsskadade.

Kommunal stämmer bolaget bakom olycksbussen

Olycka. Kommunal ska stämma Bergkvara Buss. Företaget äger den buss som i helgen åkte av vägen i en olycka där tre ungdomar omkom. Samtidigt är busschauffören misstänkt för vållande till ungdomarnas död.

Lars fotar fjällen från sin sopbil

Mötet. I mer än 30 år har Lars Sjölund fotograferat. Transportarbetaren åkte med i sopbilen. Genom en frusen värld av is och snö.

Avtalsrörelsen 2017

Nya löner på gång för Transports miljöarbetare

Avtalsförhandlingarna har startat för landets miljöarbetare. Det är en bransch där regelbundna kommunala upphandlingar skapar ovisshet. – I Stockholm är sopgubbarna upprörda. En del står utan jobb i höst och andra riskerar stora lönesänkningar, säger Tommy "Skalman" Stenqvist, som sitter med i Transports förhandlingsdelegation.