Långt projekt.
I tio år har Transports fackliga projekt för väktare i Indien varat. Men det skulle bara hålla på i tre, var det tänkt. Nu sammanfattar projektkoordinatorn Stefan Andreasson arbetet, och kan blicka tillbaka på både framgångar och problem.
Hamn.
Medlare har gjort ett nytt försök att få slut på konflikten i Göteborgs containerhamn. Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet har varslat om ytterligare en övertidsblockad som träder i kraft på måndag – om medlingen inte lyckas.
Ny chef.
För ett år sedan visste hon inte vad Tya var. I oktober tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef i yrkes- och arbetsmiljönämnden för transportbranschen.
Otrygga anställningar.
LO beskriver i dag att det är vanligast bland unga och kvinnor med arbetarjobb att tvingas gå på sms-inhopp, vikariat och andra tidsbegränsade jobb. I Transport har 12 procent av medlemmarna ett jobb som inte är fast. – Det är svårt att se vad en arbetsgivare vinner på att människor inte kan känna trygghet på jobbet, säger Emil Burman, utredare på Transport.
Förslag sågas.
Två dagar innan utredningen om kilometerskatt skulle presenteras dömer finansminister Magdalena Andersson ut resultatet. Förslaget är helt enkelt för dåligt, tycker regeringen. – Konstigt att hon skyller på utredaren när det är regeringen själv som står för direktiven, kommenterar Transports Antti Vainio.
Ingen strejk.
Strejkvarslen har dragits tillbaka i Göteborgs containerhamn och andra hamnar. Hamnarbetarförbundet ställer in punktstrejkerna inför ett möte mellan arbetsgivarna och fackets internationella organisation. Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet har under snart ett år genomfört strejker och blockader i den del av Göteborgs hamn som drivs av APM Terminals. Ännu en punktstrejk var varslad till i morgon, tisdag. Sympatiåtgärder i andra hamnar stod också på programmet.
Krav på arbetsvillkor.
Flera kommuner väljer att använda Upphandlingsmyndighetens guide för kräva kollektivavtalsliknande villkor när de upphandlar färdtjänst och skolskjutsar. – Det ska inte löna sig att dumpa löner eller andra sociala villkor för förarna, säger Emmelie Rova, upphandlingsstrateg i Östhammars kommun.
Veckovila.
EU:s generaladvokat är tydlig i sitt förslag: En lastbilschaufför ska inte tillbringa sin långa veckovila i hytten. Den linjen ska slås fast av EU-domstolen innan den börjar gälla. Beslutet berör knappast förare med svensk anställning – men det kan ge bättre förhållanden för chaufförer från lågprisländer. Även när de kör på svenska vägar.
Samarbete som mål.
En statsminister och en handelsminister, flera myndighetsfolk, uppåt 20 svenska storföretag – och en representant för de svenska facken – åker till Iran. Det handlar om handel och samarbete med ett land där fackföreningsfolk sitter fängslade. – Hoppas jag får en chans att träffa representanter för de fria fackföreningarna, säger Anders Ferbe, ordförande i IF Metall och LO-fackens utsända till Iran.
Chaufförer.
I Helsingborg finns åkeriet som har blivit med klubb. Jimmy McCorkindale och Roger Björk har tillsammans väckt det fackliga engagemanget. De vill bygga upp chaufförernas yrkesstolthet. När de började för ett år sedan var runt 60 chaufförer med i facket. I dag finns det 140 medlemmar bland de drygt 170 anställda.