Alla tolv bilarna hos Q-Park var vandaliserade och omöjliga att köra när Björn Larsson kom till jobbet i lördags morse. Han är p-vakt och huvudskyddsombud. – Kollegorna berättar att de är oroliga. Bilarna står på ett industriområde som är öde under helger och nätter, säger han.
Dåliga villkor.
Stockholms läns landsting förlänger färdtjänstavtalet med Cabonline. – Det är skamligt. Man göder en kapitalägare på de anställdas bekostnad, säger Emil Burman, utredare på Transport.
Stridsfråga.
Ett av de hetaste slaget i årets avtalsrörelse handlar om tiden. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Transportarbetaren har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. Den har aldrig varit tuffare än nu.
Hamn.
Medlare har gjort ett nytt försök att få slut på konflikten i Göteborgs containerhamn. Transports konkurrerande fack Hamnarbetarförbundet har varslat om ytterligare en övertidsblockad som träder i kraft på måndag – om medlingen inte lyckas.
Snabbkoll.
Ska du engagera dig politiskt, få barn eller starta eget? Du behöver varken ta semester eller säga upp dig. Det finns en hel rad aktiviteter som ger dig rätt till ledigt från jobbet – de flesta utan lön eller ersättning.
Loomis.
Arbetsmiljöverket kräver att värdetransportörer ska jobba två och två. Nu ska Loomis Sverige överklaga myndighetens beslut. – Det visar att företaget sätter sin egen vinst framför de anställdas säkerhet, kommenterar Transports Martin Miljeteig.
Förändrade regler.
Kraven för att få behålla sitt yrkeskompetensbevis ändras i maj. En del av innehållet i fortbildningskurserna ska inte längre vara obligatoriskt. Samtidigt ställs högre krav på lärarna. – Vi har ju fått mycket kritik från förarna som har gått YKB-utbildningarna, säger Ted Montaigne på Transportstyrelsen. Nu ska fortbildningen vara mer flexibel utifrån vad deltagarna på just den kursen behöver.
Debatt.
Den 1 november drar Försäkringskassan åt snaran kring halsen på sjukskrivna – ett snäpp till. Kassan måste ha kompletta underlag och godkända läkarintyg innan den betalar ut ersättning. Följden blir lång oviss väntan för många sjuka.
Sedan urminnes tider har de lassat och lossat i ur och skur. Men vad händer med hamnarbetarna om robotar tar över lastningen och kommunerna vill se bostäder i stället för kranar på kajen?