Färdtjänst.
Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss
hela tiden på gps:en”, säger en kollega.
Taxi.
I dag föll domen i Svea hovrätt. Den omdebatterade taxi- och färdtjänstföretagaren Sultan Salimovic döms för grovt skattebrott till sex månaders fängelse och näringsförbud i tre år.
Granskning: Åkeri.
Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.
Färdtjänst.
Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.
Åkeri.
Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.
Lurade på lön.
En mackägare i Gävle satte i system att lura migrantarbetare på lön. En kvinna från Balkan fick jobb, trots att hon saknade arbetstillstånd. När hon kopplade in Transport och krävde sin lön kontrade arbetsgivaren med att sparka henne. För att hon jobbade illegalt i Sverige.
Macken är nu såld. De nya ägarna har ingen tvist med facket eller de anställda.
Pressades på pengar.
En migrantarbetare på bemanningsbolaget Texab uppger att han tvingats betala 90 000 kronor till företagets arbetsledare – för att få förlängd anställning och därmed arbetstillstånd. Hans kollega uppmanades att betala 30 000 kronor, men sa nej.
Migrantarbetare.
Vi får inte tag i arbetskraft, säger arbetsgivarna. Ni dumpar lönerna, svarar LO. En statlig myndighet konstaterar att gästarbetare utnyttjas och i vissa fall tvingas betala för att få jobb.
Åkeri.
Sex chaufförer väntar på lön eller traktamente från ett åkeri i Malmö. Transports ombudsman har upprepade gånger försökt få företaget till förhandlingsbordet. Nu har fackens juristbyrå tagit hand om kraven från Transportmedlemmarna.
Åkeri.
Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.