Bensinmack.
Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.
Åkeri.
Bring Trucking hävdar att åkeriets chaufförer inte kör någon inrikestrafik i Sverige och företaget tänker heller inte skriva kollektivavtal med Transport. Brings storkund, Ikea, säger sig välkomna fackets anmälningar.
Åkeri.
– Lönedumpningen gör mig förbannad. Det var en av de första frågorna den här regeringen tog tag i, genom att införa möjligheter till klampning av lastbilar.
Åkeri.
Överallt där det är gratis att parkera en dragbil ser du dem. Låglönehjonen som håller Sverige i gång. Som ser till att företag som Ikea får ut sitt gods så billigt som möjligt.
– Lönedumpningen blir bara värre och värre, säger Transports lokalombudsman Tommy Jonsson.
Åkeri.
Andrius är lastbilschaufför från Litauen. Han har på nära håll sett hur utländska förare behandlas av svenska arbetsgivare.
– Sverige är det sämsta landet i Europa! Det saknas rastplatser och ingen gör något åt lönedumpningen.
Åkeri.
En handfull poliser ska övervaka all tung trafik i tre län – Värmland, Örebro och Dalarna. Fast till Dalarna får poliserna inte åka. Det blir för dyrt.
Trafikpolis Lennart Karlsson gav en nattsvart bild när Transports Karlstadsavdelning bjöd in till öppet möte om fusk och osund konkurrens i transportsektorn.
Vägtransporter.
Regeringen vill utöka rätten att låsa fast hjulen på lastbilar, så kallad klampning, till 36 timmar, från dagens 24. Under torsdagen fattade regeringen den formella beslutet. Nu återstår bara klartecken från riksdagen.
Den förlängda klampningstiden är tänkt att börja gälla den 1 juli 2018.
Taxi.
Heetch, företaget som tog betalt för taxiresor genom ”donationer” ska lägga ner sin verksamhet. Enligt Dagens Industri är det på grund av att en förare dömts för brott mot taxilagen.
Åkeri.
Regeringen vill skärpa beställaransvaret för transportköpare och utöka möjligheterna att "klampa" lastbilar. Målet är få till ett beställaransvar som gäller hela vägen, även när frakten säljs vidare i flera led.
Arbetskraftsinvandring.
De senaste nio åren har Texab ansökt om att få ta in minst 136 personer som arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU. Totalt kommer uppåt 15 000 gästarbetare per år till Sverige, från ”tredje land”. LO vill att reglerna för arbetskraftsinvandring stramas åt.