Åkeri.
Regeringen har skrivit om reglerna när det gäller cabotagebrott. Från den 17 juli kan polisen låsa fast fler lastbilar som körts för mycket i Sverige. Fordonen får stå kvar tills sanktionsavgiften är betald.
Chaufförer.
I ett stort utredningspaket från Transportstyrelsen till regeringen föreslås ett ökat ansvar för beställare. De som köper transporter ska vara säkra på att de utförs på ett lagligt sätt.
Smitnota.
Förra året smet 43 000 kunder från tankningsnotan på landets 1 200 privatägda mackar. I snitt hade de tankat för 580 kronor. Totalt var förlusten 25 miljoner kronor.
Lagbrott.
Transport bröt mot personuppgiftslagen (PUL) när åsikter och känsliga personuppgifter lagrades i en dator på förbundskontoret. Beskedet kommer från Datainspektionen, som ändå väljer att inte driva ärendet vidare.
Arbetsvillkor.
De som cyklar med varm mat i stora ryggsäckar har rätt igenom dåliga villkor. Transport strävar efter att teckna kollektivavtal med företagen. Och det ser nu ut som att förhandlingar kan leda fram till ett branschanpassat avtal.
Efter den senaste veckans händelser meddelade Transports ledning i dag att den bil som förra ordföranden körde och den övernattningslägenhet som han använde ska säljas. Medlemmarna fick beskedet via Facebook.
Stor besvikelse.
Telefonerna går varma på Transports medlemscenter. Ilskna medlemmar vill lämna förbundet. – De är arga, ledsna och besvikna, säger Viktor Hage. Efter beskedet att Lars Lindgren vill bli ordförande igen har de varit riktigt förbannade.
Summerar arbetsinsats.
– Lars Lindgren jobbade hårt för att förbättra villkoren för transportarbetare, världen över. Han insåg tidigt att vi inom facket måste gå tillbaka till våra rötter och organisera människor på deras arbetsplatser. Den bilden ger Stephen Cotton i internationella transportfacket i London.
Gerhard Wendt lämnar Transports förbundsstyrelse. Han är regionalt skyddsombud i Malmö – och vill inte sitta kvar i styrelsen efter Lars Lindgrens avgång.