Åkeri mfl.
Efter två dagars förhandlingar för anställda inom åkeri/terminal och renhållning är parterna inte nära nya löneavtal.
– Jag är faktiskt bekymrad över hur trögt det går. Vi är i ett läge där vi måste öka trycket på arbetsgivarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Miljöarbete.
Första förhandlingsdagen gav som väntat inget nytt löneavtal för landets miljöarbetare. Men redan i morgon, tisdag, återupptas överläggningarna.
– Vi står fortfarande en rejäl bit från varandra. Hetast diskussion blev det om vårt krav på en förlängning av lönetrappan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Miljöarbete.
Under måndagen går Transport in i avtalsrörelsen med ytterligare en yrkesgrupp, miljöarbetarna.
– Precis som på åkeri- och terminalområdet prioriterar vi tryggheten i jobbet. Det är inte ovanligt med allvarliga hot mot våra medlemmar, säger Joakim Guttman, central ombudsman i Transport.
Åkeri och terminal.
Fack och arbetsgivare pausar nu förhandlingarna om nytt avtal för Transports största yrkesgrupp, chaufförer och terminalarbetare.
– Vi fortsätter nästa vecka. Fredagens förhandlingar var mer konstruktiva än gårdagens. Arbetsgivarna har insett att man måste komma upp ur skyttegraven, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
Åkeri och terminal.
På seneftermiddagen avbröts förhandlingarna om ett nytt avtal för åkerichaufförer och terminalarbetare. De återupptas i morgon, fredag.
– Det går trögt, men det brukar det ju göra första dagen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.
Åkeri och terminal.
Nu startar Transport avtalsrörelsen på allvar. Under torsdagen möter de fackliga förhandlarna Biltrafikens Arbetsgivareförbund för en första rond om villkoren för åkerichaufförer och terminalarbetare.
LO.
Om en vecka bryter strejken ut inom handeln, om inte parterna kommer överens om hur satsningen på de lägst avlönade ska betalas. Arbetsgivarna hävdar att pengarna ska tas från det ”märke” på 5,4 procent i lönelyft som industrin la fast förra helgen. Handels och LO anser att låglönesatsningen ska ligga utanför.
Avtal.
Fack och arbetsgivare inom industrin har enats om ett nytt avtal. Uppgörelsen gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar. Med 3 procent från den 1 november 2020. Och med 2,4 procent från den 1 april 2022.
Hamn.
Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet tecknade sitt första centrala kollektivavtal i mars 2019. Har APM Terminals brutit mot det, när de bara förhandlade med Transport om nya arbetstider? Arbetsdomstolen ska avgöra frågan.
Hamn.
För ett och ett halvt år sedan tecknade Hamnarbetarförbundet kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Men parterna är fortfarande inte eniga om hur avtalet ska tolkas.