”Ett lönesänkaravtal som saknar motstycke”
Debatt. Seko sjöfolk sänker lönen för sjömän inom sitt avtalsområde med 22 procent. Ni läste rätt. Fackförbundet Seco sjöfolk håller i yxan. Det nya avtalet gäller från och med den 2 april i år.
Debatt. Seko sjöfolk sänker lönen för sjömän inom sitt avtalsområde med 22 procent. Ni läste rätt. Fackförbundet Seco sjöfolk håller i yxan. Det nya avtalet gäller från och med den 2 april i år.
Mötet. Malin Sundberg är besatt av historia. Av berättelser om förgången tid och hur vi tagit oss dit där vi är i dag. I juni kliver hon upp i Transports talarstol, på sin första kongress.
Hamn. Hamnarbetarna har fått ett nytt avtal. Det tecknades vid halvtvåtiden på onsdagseftermiddagen och ger totalt 1 908 kronor i lönehöjning på tre år.
Hyrverk. Hyrverksavtalet blev klart i dag på fredagseftermiddagen. Uppgörelsen är treårig – och parterna kan inte säga upp det tredje året.
Bärgning och oljedepå. Bärgare och anställda på oljedepåer har fått nya avtal. På onsdagskvällen gick förhandlingarna med arbetsgivarna i hamn.
Tidningsbud/miljöarbetare/flyg. Tidningsbuden får vänta på ett nytt avtal. Samma sak gäller kommunala återvinningsarbetare och markpersonal på flyget som jobbar på två olika KFS-avtal. För alla tre grupperna är förhandlingarna ajournerade.
Taxi. Det bjuds på korv, kollektivavtal och klistermärken i skånska Vellinge. Där märker Transport upp taxibilarna eftersom bolaget kräver kollektivavtal hos samtliga anslutna åkare.
Åkeri och terminal. Löneökningar på samma nivå som i industrin och lite svårare att hyvla ner arbetstid – bra eller dåliga inslag i nya avtalat för terminalare och chaufförer? Transportarbetaren har pratat med några av dem som påverkas.
Bemanning. En nöjd LO-förhandlare berättar att avtalet för bemanningsanställda är undertecknat. På onsdagskvällen blev det klart att inhyrda ska få en extra avsättning till pensionen.
Tidningsbud. Förhandlingarna om ett nytt löneavtal för landets 12 000-13 000 tidningsbud startar i dag, torsdag. Branschen präglas av vikande upplagor för tryckta morgontidningar, samtidigt som distributionsföretagen fortsätter jaga veckotidningar och andra extraprodukter att bära ut.