Davids krönika.
Min pappa ville egentligen bli poet. Men med fru, tre barn och ett radhus var det inte så lätt att försörja sig med de små stencilhäften han skrev. Så han fick nöja sig med att bli journalist på Svenska Dagbladet (fyrtio förlorade år med dagspressen, som han sa).
…ordförande i riksdagens trafikutskott, som har tagit emot 16 301 namnunderskrifter från Synskadades Riksförbund, Förbundet Sveriges Dövblinda och Unga med Synnedsättning.
A-krim.
90 procent av de ukrainska flyktingarna är kvinnor och barn. En grov uppskattning är att drygt hälften av de flyende är i arbetsför ålder och många vill jobba. Men det finns risker.
– De befinner sig i en utsatt situation och riskerar att hamna i klorna på cyniska människohandlare, sa biträdande arbetsmarknadsminister Johan Danielsson vid en pressträff på morgonen fredagen den 1 april.
Politik.
Tre partier i riksdagen har uttalat stöd för blockad av ryska fartyg i svenska hamnar. Men linjen att avvakta ett gemensamt beslut i EU har också starkt stöd.
Kommentar.
Vi är ingenting som parti utan starka förbund”, säger Tobias Baudin, partisekreterare i Socialdemokraterna. Men hur är det då med respekten för facken hos regeringspartiet?
Val 2022.
Den 11 september är det val i Sverige. LO kommer att satsa rekordmycket resurser på en socialdemokratisk valvinst. Men vad gör Socialdemokraterna för att förtjäna stödet? Partisekreterare Tobias Baudin lovar ett parti som visar Sveriges arbetare respekt och försvarar samtidigt svängningen i LAS-frågan.
Debatt.
Vi har blivit kontaktade angående de höga bränslepriserna, av oroliga medlemmar, under en längre tid. Priserna vid pumparna tar all löneförhöjning och mer därtill.
Ordförandeord.
Som ordförande för Transportarbetarförbundet står jag, tillsammans med hela förbundet, i solidaritet med det ukrainska folket. Transport fördömer i starkast möjliga ordalag Rysslands invasion av Ukraina. Kriget måste få ett slut – och det nu.
Hamn.
Fack och arbetsgivare uppmanar gemensamt regeringen att besluta hur ryska fartyg ska hanteras i Sveriges hamnar. ”Situationen är allvarlig. Vi behöver tydliga regler för våra medlemmar som jobbar i hamnarna” säger Transports ordförande Tommy Wreeth.