Davids krönika.
Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.
Ledare.
Vi är nog ganska många som då och då funderat över vilken betydelse minskad konsumtion och minskat resande skulle kunna ha för planeten Jordens överlevnad. Eller kanske snarare för mänsklighetens fortsatta existens. Själva klotet lär antagligen repa sig, vad vi än hittar på.
Nu är vi här, och det känns inte angenämt.
Åkeri.
En vecka har gått sedan Norge stängde gränserna. I Svinesund, på den svenska sidan, ligger köp-ladorna nästan öde. Lika öde som motorvägen – pulsådern för tiotusentals norrmän som normalt åker över kölen för att handla. Bara godstrafiken tillåts rulla.
Åkeri.
– Det är helt förbjudet för oss att komma in eller gå på toaletten. Lastbilsföraren Jack Johansson får lägga ifrån sig fraktsedlar och handdator på flaket när han kommer med gods till en terminal. I rådande coronatider.
Chaufförer.
Vid sidan av sjukvårdspersonal är transportarbetarna en nyckelgrupp för att samhället ska fungera under corona-krisen. Det europeiska transportfacket skärpte tonen mot EU under torsdagskvällen eftersom chaufförerna inte skyddas tillräckliga mot coronaviruset.
EU.
– Avsaknaden av en samordning inom EU är grunden till problemen med gods som fastnar i gränskontrollerna, säger Johan Danielsson, socialdemokratisk EU-parlamentariker.
Flyg.
Inom det europeiska civilflyget riskerar ett par miljoner anställda sina jobb på grund av coronakrisen. I maj är de flesta bolagen konkursmässiga. Branschen måste få hjälp på både kort och lång sikt, kräver europeiska transportfacket.
Åkeri.
Arbetsgivarna vill införa korttidsarbete för chaufförer och andra i transportsektorn. Coronaviruset riskerar att dra ner på uppdragen – och då vill företagen kunna minska arbetstiderna och därmed sänka lönerna.
Bevakning.
Det blir inga kommunala ordningsvakter på vissa platser i Göteborg, Staffanstorp och Mariestad. Kammarrätten går på polisens linje om att neka ansökan.
Pensionspremier.
Tjänstepensionen ska ge trygghet efter arbetslivet. Men många företag betalar in för lite eller inget alls. Transportarbetaren har talat med drabbade och ombudsmän som kämpar mot medvetet fusk och ren okunskap.