Du har valt att läsa om: Politik & ekonomi

”Anmärkningsvärt att lista taxi som bristyrke”

Arbetsmarknad. Lastbilschaufförer och taxiförare behövs det mer av, det säger Arbetsförmedlingen i rapporten Här finns jobben. – Det är klart att arbetsgivarna vill ha fler taxiförare när de avtalslösa växlarna många gånger bara betalar lön på provision, säger Transports Emil Burman.

Flygskattplaner upprör och oroar flygplatsarbetare

Flygplats. Näringslivsorganisationen Stockholms Handelskammare varnar för att en flygskatt kan leda till att uppemot sju flygplatser får lägga ner, i en kritiserad rapport. Bland flygplatsarbetarna möts skatteförslaget med oro.

Bild från Arlanda

SAS fördubblar sparpaketet till tre miljarder

Nedskärningar. Spartakten ska öka på flygbolaget SAS. Flytt av verksamhet utomlands och mer tekniska lösningar vid incheckning är några av de hundratals sparåtgärder som kan påverka personalen på marken.

Kongress 2017

”Ordningsvakter måste ha mer utbildning”

Talare. Fler kontroller på vägarna och öppning för att ordningsvakter kan avlasta polisen vid alkotest. Det var budskapet när inrikesminister Anders Ygeman (S) talade till Transports kongress.

Kongress 2017

”Utan transportarbetare stannar Sverige”

Talare. Inget enskilt förslag som löser allt, men fler förslag för att göra transportbranschen schystare. Det var budskapet från infrastrukturminister Anna Johansson (S) när hon talade till Transportkongressen.

Kongress 2017

Politik utan kontrovers

Politik. 24 motioner om politik. Men debatten uteblev nästan helt. Störst applåder kom när Nordea kritiserades.

Transport hotar att lämna Nordea

Bankbyte. Transport ska se över sina bankkontakter. Efter Nordeas hot om att flytta huvudkontoret från Sverige har styrelsen beslutat att undersöka om förbundet ska byta bank.

Kongress 2017

Ledning på tre – efter het debatt

Ledningen. De kommande fem åren ska Transport, precis som tidigare, styras av en ledning på tre personer. Med röstsiffrorna 122 mot 85 sa kongressen nej till en kongressvald avtalssekreterare. Debatten före beslutet blev intensiv och handlade både om kollektivavtalen och sår som måste läkas i förbundet.

”Fel med utökad cabotagetrafik”

EU. – Det är bra att kommissionen lyssnat på oss när det gäller att få slut på brevlådeföretagen. Men jag är skeptisk till att man ska få köra cabotage i fem dagar hur som helst, kommenterar Jens Nilsson (S) EU-kommissionens förslag.

EU:s vägpaket väcker oro

EU. – Mycket oroande, med några positiva inslag. Men än så länge är det bara ett förslag. Så kommenterar Transports utredare, Antti Vainio, EU-kommissions vägpaket med planer på uppluckrade cabotage- samt kör- och vilotidsregler.