Sug efter nyutbildade chaufförer
Chaufförer. En fjärdedel av åkerierna räknar med att nyanställa det närmaste halvåret. Och bland dem som fått nytt chaufförsjobb det senaste året är 12 procent kvinnor. Totalt 28 procent är nya i branschen.
– Det var lite läskigt i början när man skulle komma ihåg allting. Men nu går det superbra och jag tror absolut att jag kommer att bli kvar på det här jobbet.
Nina Kulin gick ut gymnasiets transportprogram i våras, började direkt på sommarjobbet hos Bertil Anderssons åkeri i Hammar – och har nu fått fast jobb som chaufför.
Därmed är Nina Kulin ett exempel på både att åkerierna anställer nyutbildade chaufförer och att de i allt högre grad anställer kvinnor. Hennes jobb är att transportera kylskåp med mera från Elektroskandias centrallager i Örebro till Uppsala, Arlanda stad, Bålsta och Enköping. Hon kör på natten.
– Det funkar bra att jobba natt och jag kommer bra överens med kollegorna.
Att åkerierna i Sverige räknar med att fortsätta anställa framgår av säsongens trendindikator från Tya. Trots coronapandemin svarar en fjärdedel av de åkerier som ingår i undersökningen att de kommer att behöva anställa chaufförer under resten av året. Undersökningen gjordes i mars och april. En minskning jämfört med samma period förra året, men Tya ser det ändå som ett tecken på framtidstro.
På lång sikt räknar Tya med att åkerierna kommer att behöva 50 000 nya lastbilschaufförer under de närmaste tio åren.
Störst behov att anställa råder i Sörmland och Norrbotten, enligt indikatorn.
Fotnot: Tya uttyds Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. Den ägs av facken och arbetsgivarna i branschen.