Illustration: Helena Halvarsson
Close
Illustration: Helena Halvarsson
Close

Sugen på förändring?

Snabbkollen. Dags att gå vidare? Byta yrke eller bara bredda kompetensen? Det behöver inte vara för sent bara för att du varit yrkesverksam länge. För den som inte vill sitta still i båten finns det flera vägar att gå. Kanske börja jobba fackligt? Eller skola om dig och börja på nytt?

1. Fortbilda dig inom branschen!

För den som är yrkesverksam inom Transports områden finns det flera kortare utbildningar att gå – på betald arbetstid. Tya, samarbetsorganet mellan arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer i transportsektorn, erbjuder en rad utbildningar. Några exempel är depåteknikerutbildning, kurser i bärgningsteknik och e-kurser i ergonomi. Kurserna söker du via din arbetsgivare, och du har med något undantag alltid rätt att gå dem på betald arbetstid.

Tya är aktuellt för dig som jobbar inom åkeri, däck, flyg, hamn och stuveri, miljö, petroleum, taxi, terminal och lager. För väktare gäller Bya (bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd) och för tidningsbud gäller Tan (tidningsdistributörernas arbetsmiljönämnd).

Läs mer på: tya.se, bya.se och taninfo.se.

 

2. Gå en facklig kurs!

Gå sedan en till. Transport har två kurser i fackliga grundkunskaper som vem som helst får gå, både medlemmar och blivande medlemmar: Startpunkten ger dig grundläggande kunskaper om hur facket är uppbyggt och hur det fungerar. Avtalspunkten ger dig en bra inblick i vad ett kollektivavtal är.

Det finns också en veckolång kurs i facklig grundkunskap som heter Vi i Transport. Den riktar sig främst till förtroendevalda men ibland kan även den som inte har något fackligt uppdrag få vara med.

 

3. Jobba fackligt!

Har du klarat av punkt två kanske du är redo att gå vidare med ett fackligt förtroendeuppdrag? Att börja som skyddsombud är ofta inkörsporten till ett större fackligt arbete.

Med ett förtroendeuppdrag har du enligt lag rätt att gå de fackliga utbildningar som behövs för att kunna sköta uppdraget. Du har också rätt att utföra ditt uppdrag på arbetstid. Det är du och din arbetsgivare som kommer överens om vad som är rimligt.

När du har erfarenhet som skyddsombud har du, om arbetskamraterna väljer dig, möjlighet att bli huvudskyddsombud. Du får även där ta av din arbetstid i den omfattning som krävs för att kunna sköta uppdraget. Du behåller hela tiden din anställning och kan återvända till den. Med den här erfarenheten har du sedan goda chanser att få andra uppdrag inom facket.

 

4. Skola om dig!

Att byta bana när man redan jobbat i flera år är inte alltid det lättaste, men det behöver inte heller vara omöjligt. Dåliga betyg? Skriv högskoleprovet! Du anmäler dig på hogskoleprov.nu.

Du behöver inte nödvändigtvis ta ledigt på heltid för att studera. Det finns fristående kurser på halvfart och kvartsfart, många av dem kan du dessutom läsa på distans.

På utbildningsinfo.se kan du söka mer än 30 000 utbildningar för vuxna inom högskola, folkhögskola och yrkeshögskola.

 

5. Ekonomin då?

Du har rätt till studiemedel (lån plus bidrag) upp till 56 års ålder, men antalet veckor du kan få pengar minskar när du fyllt 47. Hur mycket det kan bli i plånboken beror på en rad olika faktorer. Har du barn kan du få tilläggsbidrag. Har du fyllt 25 och haft en viss lägsta inkomst innan du börjar plugga kan du ansöka om tilläggslån. Läs mer på csn.se.

Om studierna för med sig extra omkostnader, som till exempel dubbelt boende eller pendlingskostnader, kan du få ett merkostnadslån. Eller så tar du bara bidragsdelen och jobbar ihop resten.

Stipendium kan också vara ett sätt att dryga ut studieekonomin. Det finns en uppsjö olika fonder och stiftelser att ösa ur. Kolla stipendielistan.se.

 

6. Uppsagd kan få omställningsstöd

Blir du av med jobbet, förutsatt att du haft en tillsvidareanställning och din arbetsplats har kollektivavtal, kan du ibland få ekonomiskt stöd för att gå en specifik utbildning.

Har du fyllt 40 år kan du dessutom ha rätt till ett avgångsbidrag.

Beloppet ligger på mellan 32 250 kronor och 47 100 kronor, beroende på hur gammal du är och hur länge du har varit anställd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Dödligaste året på över ett decennium

Ledare. Året började kallt och med rejäla snösmockor i hela vårt avlånga land. Det ställde till det ordentligt på stora som små vägar. Vägsträckor där trafiken stått stilla i upp till ett dygn och där personer i närområdet kommit till undsättning med mat och varma filtar.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.