Illustration: Helena Halvarsson
Close
Illustration: Helena Halvarsson
Close

Sugen på förändring?

Snabbkollen. Dags att gå vidare? Byta yrke eller bara bredda kompetensen? Det behöver inte vara för sent bara för att du varit yrkesverksam länge. För den som inte vill sitta still i båten finns det flera vägar att gå. Kanske börja jobba fackligt? Eller skola om dig och börja på nytt?

1. Fortbilda dig inom branschen!

För den som är yrkesverksam inom Transports områden finns det flera kortare utbildningar att gå – på betald arbetstid. Tya, samarbetsorganet mellan arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer i transportsektorn, erbjuder en rad utbildningar. Några exempel är depåteknikerutbildning, kurser i bärgningsteknik och e-kurser i ergonomi. Kurserna söker du via din arbetsgivare, och du har med något undantag alltid rätt att gå dem på betald arbetstid.

Tya är aktuellt för dig som jobbar inom åkeri, däck, flyg, hamn och stuveri, miljö, petroleum, taxi, terminal och lager. För väktare gäller Bya (bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd) och för tidningsbud gäller Tan (tidningsdistributörernas arbetsmiljönämnd).

Läs mer på: tya.se, bya.se och taninfo.se.

 

2. Gå en facklig kurs!

Gå sedan en till. Transport har två kurser i fackliga grundkunskaper som vem som helst får gå, både medlemmar och blivande medlemmar: Startpunkten ger dig grundläggande kunskaper om hur facket är uppbyggt och hur det fungerar. Avtalspunkten ger dig en bra inblick i vad ett kollektivavtal är.

Det finns också en veckolång kurs i facklig grundkunskap som heter Vi i Transport. Den riktar sig främst till förtroendevalda men ibland kan även den som inte har något fackligt uppdrag få vara med.

 

3. Jobba fackligt!

Har du klarat av punkt två kanske du är redo att gå vidare med ett fackligt förtroendeuppdrag? Att börja som skyddsombud är ofta inkörsporten till ett större fackligt arbete.

Med ett förtroendeuppdrag har du enligt lag rätt att gå de fackliga utbildningar som behövs för att kunna sköta uppdraget. Du har också rätt att utföra ditt uppdrag på arbetstid. Det är du och din arbetsgivare som kommer överens om vad som är rimligt.

När du har erfarenhet som skyddsombud har du, om arbetskamraterna väljer dig, möjlighet att bli huvudskyddsombud. Du får även där ta av din arbetstid i den omfattning som krävs för att kunna sköta uppdraget. Du behåller hela tiden din anställning och kan återvända till den. Med den här erfarenheten har du sedan goda chanser att få andra uppdrag inom facket.

 

4. Skola om dig!

Att byta bana när man redan jobbat i flera år är inte alltid det lättaste, men det behöver inte heller vara omöjligt. Dåliga betyg? Skriv högskoleprovet! Du anmäler dig på hogskoleprov.nu.

Du behöver inte nödvändigtvis ta ledigt på heltid för att studera. Det finns fristående kurser på halvfart och kvartsfart, många av dem kan du dessutom läsa på distans.

På utbildningsinfo.se kan du söka mer än 30 000 utbildningar för vuxna inom högskola, folkhögskola och yrkeshögskola.

 

5. Ekonomin då?

Du har rätt till studiemedel (lån plus bidrag) upp till 56 års ålder, men antalet veckor du kan få pengar minskar när du fyllt 47. Hur mycket det kan bli i plånboken beror på en rad olika faktorer. Har du barn kan du få tilläggsbidrag. Har du fyllt 25 och haft en viss lägsta inkomst innan du börjar plugga kan du ansöka om tilläggslån. Läs mer på csn.se.

Om studierna för med sig extra omkostnader, som till exempel dubbelt boende eller pendlingskostnader, kan du få ett merkostnadslån. Eller så tar du bara bidragsdelen och jobbar ihop resten.

Stipendium kan också vara ett sätt att dryga ut studieekonomin. Det finns en uppsjö olika fonder och stiftelser att ösa ur. Kolla stipendielistan.se.

 

6. Uppsagd kan få omställningsstöd

Blir du av med jobbet, förutsatt att du haft en tillsvidareanställning och din arbetsplats har kollektivavtal, kan du ibland få ekonomiskt stöd för att gå en specifik utbildning.

Har du fyllt 40 år kan du dessutom ha rätt till ett avgångsbidrag.

Beloppet ligger på mellan 32 250 kronor och 47 100 kronor, beroende på hur gammal du är och hur länge du har varit anställd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Dödligaste året på över ett decennium

Ledare. Året började kallt och med rejäla snösmockor i hela vårt avlånga land. Det ställde till det ordentligt på stora som små vägar. Vägsträckor där trafiken stått stilla i upp till ett dygn och där personer i närområdet kommit till undsättning med mat och varma filtar.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.