Proffs provar skyddsskor – tre medarbetare från morgonpasset väljer bland skor och sulor för att finna bästa personliga kombination, under ledning av Andreas Fransén från Hultaforsgruppen arbetskläder och -skydd.
Close
Proffs provar skyddsskor – tre medarbetare från morgonpasset väljer bland skor och sulor för att finna bästa personliga kombination, under ledning av Andreas Fransén från Hultaforsgruppen arbetskläder och -skydd.
Close
Skoprovning på lagret

Sulan ska ta smällen – inte foten

Arbetsmiljö. På klädjätten Zalandos lager pågår årets viktigaste skoprovning. Terminalarbetare i ett pilotprojekt testar skyddsskor – en fråga som facket lyft och som är avgörande för hur arbetspasset på golvet blir.

Brunna, Kungsängen, en eftermiddag i början av december vid tid för skiftbyte på lagret: Ett mötesrum förvandlat till provrum en trappa upp hos logistikföretaget Ceva, med fönster ut mot den gigantiska lagerlokalen. Där plockas och packas produkter från Zalando, ledande inom e-handeln i Europa när det gäller kläder och skor.

Naseer Ullah Hamdar välkomnar satsningen på skyddsskor, något han själv tagit upp både med skyddsombud och företagsledning. Foto: Pernilla Ahlsén
Naseer Ullah Hamdar välkomnar satsningen på skyddsskor, något han själv tagit upp både med skyddsombud och företagsledning. Foto: Pernilla Ahlsén

Men i dag är det inte nätkunders skoval som är i fokus. Utan en säker grund för dem som ser till att logistiken flyter på, de som ofta går över en mil om dagen på arbetet.

– Tänk på att det är sulan som ska ta smällen, inte foten, säger Andreas Fransén som kommer från Hultaforsgruppen, ett företag som äger och utvecklar arbetskläder och olika slags skydd att använda i yrkeslivet.

– Så fascinerande hur stor skillnad en sula kan göra! säger en av deltagarna i pilotgruppen.

Fotscanning

Skokartonger står i höga staplar, olika modeller är framtagna och en apparat för fotscanning utplacerad. Den mäter hur högt fotvalv testpersonen har, för att optimalt kunna matcha rätt sula till varje enskild medarbetares fot.

– För mig känns det lättare och bättre med den här modellen som är lite bredare. De andra jag provat var tajtare och tyngre. Tidigare har jag ibland haft problem med att det gör lite ont över tårna, säger Majeda Alsaifi, som jobbat morgonpasset.

Hon är en av ett tjugotal medarbetare som ingår i Ny sko-projektets pilot. De har anmält intresse och sedan valts ut med hjälp av slumpgenerator. Efter utprovning i början av månaden får de testa de nya skyddsskorna under december. I julveckan skickar företagen sedan ut ett formulär där alla får göra en utvärdering.

Ombudsman Nina Broman Costa är regelbundet ute på lagret i Brunna, Kungsängen. Hon lyfter skoprovningen som ett bra exempel. Transports Stockholmsavdelning har i flera år arbetet för bättre arbetsmiljö på Zalandos logistikanläggning. Foto: Pernilla Ahlsén
Ombudsman Nina Broman Costa är regelbundet ute på lagret i Brunna, Kungsängen. Hon lyfter skoprovningen som ett bra exempel. Transports Stockholmsavdelning har i flera år arbetet för bättre arbetsmiljö på Zalandos logistikanläggning. Foto: Pernilla Ahlsén

Samverkan

Satsningen på hållbara skyddsskor görs i samverkan med Transport. Enligt arbetsgivaren har initiativet också kommit till för att man lyssnat på facket, liksom tagit till sig synpunkter om skor som kommit fram både i Cevas medarbetarundersökning och från enskilda medarbetare.

I dag fungerar det så att företaget tillhandahåller två skomodeller och medarbetaren själv väljer vilka skor han eller hon tror passar. Vid speciella medicinska behov har det gjorts enligt rehabplan. Och enligt både företag och fack har det fungerat bra – för det mesta.

– Men det kan bli ännu bättre. Vi har märkt i rapporter att en del ändå inte fått rätt skor, eller anpassade sulor som behövs. Nu tar vi ett helhetsgrepp, säger Robert Gullbrand, arbetsmiljöchef på Ceva.

Bästa skorna för dem som jobbar på lagret för Zalandos produkter? Tre modeller och tre slags sulor ingår i Ny sko-projektet som kommit till i samverkan med facket på logistikföretaget Ceva som driver anläggningen. Foto: Pernilla Ahlsén
Bästa skorna för dem som jobbar på lagret för Zalandos produkter? Tre modeller och tre slags sulor ingår i Ny sko-projektet som kommit till i samverkan med facket på logistikföretaget Ceva som driver anläggningen. Foto: Pernilla Ahlsén

Tre olika modeller

Han är också på plats i det tillfälliga provrummet, liksom Angelica Schelin från familjeföretaget 4work Yrkeskläder och Andreas Fransén från Hultaforsgruppen. De både tar fram skor, förklarar de tre olika modellernas egenskaper – ”öppen och luftig, lite tajtare, med lös plös och ultralätt” – och scannar fötter för att mäta fotvalv.

Både jättekul och seriöst, tycker Jouliana Butros, som fått fotvalvet scannat för att finna passande iläggssula. Hon är en av tjugo lagerarbetare som ingår i pilotgruppen och har just funnit den rätta skyddsskon för egen del. Foto: Pernilla Ahlsén
Både jättekul och seriöst, tycker Jouliana Butros, som fått fotvalvet scannat för att finna passande iläggssula. Hon är en av tjugo lagerarbetare som ingår i pilotgruppen och har just funnit den rätta skyddsskon för egen del. Foto: Pernilla Ahlsén

– Det är jätteroligt att vara med här. Och seriöst. Alla har något slags problem med fötterna här, säger Jouliana Butros, som har valt ett par 39:or av den något tajtare, mjuka modellen.

– Det känns bra, jag känner direkt att de är bättre för ryggen än de gamla.

Deltagarna i pilotprojektet kommer att få sina utvalda skor senare samma vecka. För övriga medarbetare på lagret börjar utprovningen efter helgerna. Först ut är plock- och mottagningsavdelningarna och sedan följer pack- och returavdelningarna hos Ceva Logistics.

Arbetsmiljöarbetet har gett resultat

Facket. Transport har jobbat hårt för bättre arbetsmiljö på lagret i Brunna. – Det här med utprovning av skyddsskor är en jättebra satsning – och en av de bra saker som kommit till tack vare samverkan, säger Nina Broman Costa, ombudsman på Stockholmsavdelningen.

Zalandos lager norr om Stockholm har flera gånger hamnat i mediernas fokus sedan starten för drygt fem år sedan. Dels på grund av brister i den fysiska arbetsmiljön främst de första åren, bland annat usel ventilation, men också övervakning från företagets sida. Dels på grund av konflikter i samband med syndikalisterna SAC:s aktivism och kamp för eget kollektivavtal.

Nina Broman Costa. Foto: Pernilla Ahlsén
Nina Broman Costa. Foto: Pernilla Ahlsén

I början av 2022 tog logistikföretaget Ceva över verksamheten från Ingram Micro. Redan tidigare hade en hel del förbättringar skett. Och flera hundra med­arbetare har gått fackliga utbildningar.

– Tack vare att vi är ute här med jämna mellanrum och talar med dem som jobbar på golvet vet vi ju vilka frågor som är viktiga att lyfta. Vi har samverkansmöten med företaget varannan vecka, säger Transports ombudsman Nina Broman Costa.

Frågan om skyddsskor är just ett sådant exempel.

– Det är inte mycket klagomål här, men när det gäller skor – ja, det har man ju hört problem om några gånger… När det gäller arbetsrättsliga frågor brukar jag lämna över en hel del till Nina, säger Tobias Persson, ett av två skydds­ombud på lagret i Brunna.

Tobias Persson. Foto: Pernilla Ahlsén
Tobias Persson. Foto: Pernilla Ahlsén

Tobias är också med på samverkans­mötena med företaget. Och liksom Nina med vid första utprovningen av skyddsskor. Det är också Robert Gullbrand, ­hälso- och säkerhetsansvarig (HSE-­manager) på Ceva Logistics.

Och det tycks råda en samsyn om att en hel del positivt är på gång.

I november infördes regelbundna så kallade townhall-möten varannan vecka, med info från ledningsgruppen och möjlighet för medarbetare att ställa frågor.

Ett annat exempel är planen på att bygga ett tyst rum på lagret; en plats för vila, bön eller meditation. Intresset för att vara med och utforma rummet var så stort att företaget fick lotta bland dem som anmält intresse att vara med i arbetsgruppen.

När Transportarbetaren hälsar på i julmånaden råder fortfarande ”peak” med hög arbetsbelastning på lagret. Men i början av 2023 väntar bland annat en fest/kick off samt fotbollsturnering (med valfria, egna skor får en anta).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.