”Supertransporterna” kan bli en vanlig syn om några år
Enligt Volvo har de preliminära testresultaten visat, att koldioxidutsläppen kan reduceras med mellan 15 och 30 procent per fraktat ton. Om allt går som man hoppas, ska man inom tre till fyra år lägga ett förslag om att tillåta 80-tonstransporter på utvalda vägsträckor i Sverige.
DUO2 körs av åkeriet Kallebäcks Transport under Schenkers flagg. Bland andra samarbetspartners finns Volvo Lastvagnar, Chalmers, Sveriges Åkeriföretag och Trafikverket.
Enligt Volvo har de preliminära testresultaten visat, att koldioxidutsläppen kan reduceras med mellan 15 och 30 procent per fraktat ton. Lastkapaciteten per fordon ökar med 100 procent jämfört med traditionella EU-tradare, och trängseln på vägarna kan minskas 30 procent med bibehållen transportvolym.
Det finns även flera andra syften med projektet, berättar Anders Berndtsson på Trafikverket.
– Ett viktigt mål för oss är naturligtvis att minska energianvändningen, men också att använda den existerande infrastrukturen på ett begåvat sätt. Det kommer att kosta oerhört mycket tid och pengar att bygga ut infrastrukturen för att möta de ökande transportbehoven. Och det här är ett sätt att effektivare utnyttja den struktur som redan finns, säger han.
Om allt går som man hoppas, ska man inom tre till fyra år lägga ett förslag om att tillåta 80-tonstransporter på utvalda vägsträckor i Sverige.
– De här ”supertransporterna” kan man ju inte använda överallt. Det kanske behövs särskilda krav på förarna, på den tekniska utrustningen, på infrastrukturen. Projektet går ut på att skaffa faktaunderlag, säger Anders Berndtsson.
Den fakta man hittills samlat in – från DUO2 och från det norrländska ETT-projektet – visar att den befintliga infrastrukturen är väl rustad för att hantera större och tyngre lastbilstransporter.
– Vägslitaget är i stort sett beroende av antalet axlar. På det här viset får man ju fler axlar per bil, men samtidigt färre bilar, så antalet överfarter ökar inte. Det som begränsar är kapaciteten på våra broar. Inom det vägnät som skulle kunna bli aktuellt för sådana här transporter, har vi omkring 300 broar som inte klarar 70 ton eller mer. Så det skulle kunna bli nödvändigt att förstärka vissa broar.
Hur vanliga kan de här ekipagen bli på våra vägar?
– I ett inledningsskede tror jag det skulle kunna handla om 50 till 75 sådana här fordon. Det handlar inte om någon explosion av jättelångtradare, utan om en organisk tillväxt.