vinterdäck och lastbil på vinterväg
Close
Snö, blåst och kyla skapade stora problem i trafiken första veckan på året. På E22:an mellan Kristianstad och Hörby fastnade hundratals lastbilar i motorvägen – dåliga däck har diskuterats som en huvudorsak till problemen att komma loss, något som tillbakavisas av Trafikverkets undersökningar. (GENREBILD)
Close

Svår start på året för trafiken

Trafik. Extrem kyla, kraftiga snöfall och hård vind. Inställd tåg- och busstrafik, olyckor och nära tusen bilar fast på E22 i oväder. På flera håll i landet började 2024 med stora transportproblem på grund av väderförhållandena.

På nyårsdagen drog den sibiriska kylan in över de nordliga delarna av Sverige och Finland.

De låga temperaturerna i Norrbotten blev en nyhet också internationellt. Bland annat den amerikanska nyhetsbyrån AP uppmärksammade köldrekordet för säsongen i Nikkaluokta; minus 42 grader. Den brittiska tv-kanalen Sky New talade om hur ”länderna hålls kvar i greppet av den nordiska köldknäppen” under årets första vecka.

På nyårsdagens kväll ställdes tågtrafiken in från Luleå och norrut på grund av kylan. Vytåg, som driver trafiken, ville inte riskera ett fastfruset tåg i Kiruna följande morgon. Än mindre att anställda eller resande ombord skulle fastna om något hände på vägen.

Den inställda tågtrafiken i norr fick konsekvenser också söderöver, med inställda turer Stockholm – Umeå bland annat. Någon ersättningstrafik kunde inte ordnas då bussbolagens nedre köldgräns för diesel är 35 minusgrader.

Varningar i söder

Också för stora delar av södra Sverige inleddes året med väder som orsakade omfattande trafikstörningar.

Väderinstitutet SMHI gick ut med flera varningar på grund av ett lågtryck som drog in över Götaland, med kraftiga vindar och snöfall.

För Dalsland utfärdade SMHI en orange varning, den näst högsta varningskategorin, och en uppmaning till allmänheten att inte ge sig ut över huvud taget.

I ett område norr om Uddevalla och nordost – mot Åmåltrakten – var snöfallet som kraftigast, med upp mot en halvmeter snö lokalt under ett dygn.

Varningen gällde också det väderfenomen som kallas snökanon eller ”Vänersnö”, med kraftiga vindar.

Totalstopp på E22

Också för södra delarna av Kalmar län, Blekinge och delar av Skåne utfärdade SMHI varningar.

På motorvägen E22, mellan Kristianstad och Hörby, körde de första bilarna fast i snöovädret på onsdagsförmiddagen förra veckan. Många bilister fick vänta i över ett dygn på att få hjälp från platsen.

Som mest var närmare tusen fordon fast på sträckan, varav ett par hundra lastbilar.

Med hjälp av Försvarets bandvagnar hade ett hundratal personer på torsdagsmorgonen hämtats ur bilar som fastnat på motorvägen i nordöstra Skåne. De evakuerade fördes till en uppsamlingsplats i Hörby kommun.

De drabbade uppmanades att inte lämna sina bilar utan att sitta kvar och invänta hjälp. Räddningspersonal har hanterat några fall, bland annat hjälp till några diabetiker men enligt polisen på torsdagen rörde det sig inte om några allvarligare sjukdomsfall.

Räddningstjänsten hade klippt upp mitträcket på E22:ans sträckning för att få loss bilister som kört fast.

Ett 60-tal tungbärgare skickades till platsen, efter en beställning till SOS International att inleda och koordinera bärgning av lastbilar. Vid 21-tiden på torsdagen var det fortfarande ett 50-tal lastbilar som stod kvar och bärgningsarbetet väntades pågå hela natten.

Först drygt två dygn efter att de första bilarna kört fast, vid middagstid på fredagen, kunde motorvägen öppnas i båda riktningar.

”Många orsaker”

Efter att hundratals lastbilar fastnat på E22:an har diskussioner förts om dåliga vinterdäck kan vara en huvudorsak till kaoset. Flera lastbilschaufförer har också i bland annat tv-inslag berättat om hur andra förare misslyckats med att komma loss, på grund av däck som ”inte får fäste” i underlaget.

Men experter menar att det inte finns någon enkel förklaring, utan att det i stället handlar om en kombination av orsaker, varav en var rådande väderförhållanden.

– När en olycka sker så har det oftast brustit på ett eller flera ställen i en lång händelsekedja där många faktorer spelar in. Det kan till exempel orsakats av en annan trafikant eller en dålig hastighetsanpassning av en förare säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Transportstyrelsen genomför tillsammans med Polisen vart tredje år en kontroll av vinterdäck på tunga fordon. Den senaste kontrollen gjordes 2023.

Kontrollerna visar att 98 procent av lastbilar och bussar som kör på svenska vägar har godkända vinterdäck. Därför anser Transportstyrelsen att det inte behövs skärpta krav.

Skärpta regler för vinterdäck för tunga fordon infördes redan 2013 och skärptes ytterligare sex år senare, 2019.

I början av december förra året presenterade Transportstyrelsen en utredning om skärpta krav för vinterdäck på tunga fordon. I utredningen har såväl buss- och lastbilschaufförer som bärgningsföretag och Trafikverkets säkerhetsexperter intervjuats.

Slutsatsen är att problemen inte beror på vinterdäck när det gäller lastbilar och bussar som fastnar i snöoväder och blockerar trafiken. Intervjuade i samtliga kategorier lyfter i stället fram vinterväghållningen som orsak till problemen.

Yrkestrafik drabbad

Vädret orsakade också störningar i trafiken för flera transportverksamheter.

En trafikolycka utanför Landskrona stoppade på torsdagen distributionen av Hallands Nyheter i samtliga distrikt – tidningstransporten fastnade efter olyckan. Det, sammantaget med det dåliga väglaget, gjorde att Västsvensk tidningsdistribution (VTD) tog beslutet att helt ställa in utdelningen.

Även på flera andra håll drabbades tidningsutdelningen förra veckan. Distributionen av Tidningen Ångermanland till Kramfors och Härnösand förhindrades av att E4:an varit avstängd under en stor del av natten till torsdag. Transporten från tryckeriet fastnade också här i trafiken.

Också miljöarbete har påverkats av det rådande väglaget.

I Vimmerby och Hultsfred har vissa boende väntat sedan annandag jul på sophämtning. Och några kan behöva vänta till denna vecka med tanke på väderprognosen inför trettonhelgen, enligt Östra Smålands Kommunalteknikförbund, som svarar för sophämtningen.

Bodens kommun ställde på grund av kölden in sophämtningen under onsdagen.

– Det är med hänsyn till både människor och maskiner, säger Maria Nyström, chef för avfallsenheten, till Norrländska Socialdemokraten.

Tidigare den första januariveckan stoppades all tågtrafik från Luleå norrut på grund av extremkyla.

Också i söder har tågtrafiken på flera sträckor varit inställd i början av veckan, bland annat Krösatåget mellan Kalmar och Linköping. Hård vind och kraftigt snöfall gjorde att riskerna – bland annat nedfallna träd över kontaktledningar – bedömdes som för stora för att köra tågen.

Mildare i veckan

Den här veckan har vädret slagit om. Mest dramatiskt har det varit i norr. På sina håll har temperaturen i Norrbotten och Västerbotten stigit med 40 grader på några få dagar.

I början av veckan visade termomtern på plus! Bland annat i Umeå (+5 grader på tisdagen) som i fredags hade den kallaste dagen sedan 1978, med en temperatur på minus 37.

Förra torsdagen visade mätaren minus 43,8 grader i Naimakka i Kiruna kommun, lägsta uppmätta temperaturen i landet sedan 1999 enligt SMHI. Den här veckan var det också där flera plusgrader.

Men till helgen sjunker temperaturen åter i norr, liksom i stora delar av övriga landet. Temperaturerna är dock för årstiden mer normala än under den inledande extremveckan. Inför helgen har SMHI ännu inte utfärdat några vädervarningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lars-Eric Ling:
    11 januari, 2024

    Jag är 77 år fyllda och har varit yrkeschaufför i hela mitt liv.
    Men jag ser inget ekipage som kör med kedjor i dag. De ingår väl inte i utvecklingen. På min tid utbildade vi oss själva.

Lästips:

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förslag om nya regler för klampning av fordon

Åkeri. Ta bort tidsgränsen för hur länge en lastbil får låsas fast genom så kallad klampning för att hindra fortsatt färd, när en chaufför brutit mot gällande regler. Den lagändringen föreslår regeringen i en proposition till riksdagen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.