Svår start på året för trafiken
Trafik. Extrem kyla, kraftiga snöfall och hård vind. Inställd tåg- och busstrafik, olyckor och nära tusen bilar fast på E22 i oväder. På flera håll i landet började 2024 med stora transportproblem på grund av väderförhållandena.
På nyårsdagen drog den sibiriska kylan in över de nordliga delarna av Sverige och Finland.
De låga temperaturerna i Norrbotten blev en nyhet också internationellt. Bland annat den amerikanska nyhetsbyrån AP uppmärksammade köldrekordet för säsongen i Nikkaluokta; minus 42 grader. Den brittiska tv-kanalen Sky New talade om hur ”länderna hålls kvar i greppet av den nordiska köldknäppen” under årets första vecka.
På nyårsdagens kväll ställdes tågtrafiken in från Luleå och norrut på grund av kylan. Vytåg, som driver trafiken, ville inte riskera ett fastfruset tåg i Kiruna följande morgon. Än mindre att anställda eller resande ombord skulle fastna om något hände på vägen.
Den inställda tågtrafiken i norr fick konsekvenser också söderöver, med inställda turer Stockholm – Umeå bland annat. Någon ersättningstrafik kunde inte ordnas då bussbolagens nedre köldgräns för diesel är 35 minusgrader.
Varningar i söder
Också för stora delar av södra Sverige inleddes året med väder som orsakade omfattande trafikstörningar.
Väderinstitutet SMHI gick ut med flera varningar på grund av ett lågtryck som drog in över Götaland, med kraftiga vindar och snöfall.
För Dalsland utfärdade SMHI en orange varning, den näst högsta varningskategorin, och en uppmaning till allmänheten att inte ge sig ut över huvud taget.
I ett område norr om Uddevalla och nordost – mot Åmåltrakten – var snöfallet som kraftigast, med upp mot en halvmeter snö lokalt under ett dygn.
Varningen gällde också det väderfenomen som kallas snökanon eller ”Vänersnö”, med kraftiga vindar.
Totalstopp på E22
Också för södra delarna av Kalmar län, Blekinge och delar av Skåne utfärdade SMHI varningar.
På motorvägen E22, mellan Kristianstad och Hörby, körde de första bilarna fast i snöovädret på onsdagsförmiddagen förra veckan. Många bilister fick vänta i över ett dygn på att få hjälp från platsen.
Som mest var närmare tusen fordon fast på sträckan, varav ett par hundra lastbilar.
Med hjälp av Försvarets bandvagnar hade ett hundratal personer på torsdagsmorgonen hämtats ur bilar som fastnat på motorvägen i nordöstra Skåne. De evakuerade fördes till en uppsamlingsplats i Hörby kommun.
De drabbade uppmanades att inte lämna sina bilar utan att sitta kvar och invänta hjälp. Räddningspersonal har hanterat några fall, bland annat hjälp till några diabetiker men enligt polisen på torsdagen rörde det sig inte om några allvarligare sjukdomsfall.
Räddningstjänsten hade klippt upp mitträcket på E22:ans sträckning för att få loss bilister som kört fast.
Ett 60-tal tungbärgare skickades till platsen, efter en beställning till SOS International att inleda och koordinera bärgning av lastbilar. Vid 21-tiden på torsdagen var det fortfarande ett 50-tal lastbilar som stod kvar och bärgningsarbetet väntades pågå hela natten.
Först drygt två dygn efter att de första bilarna kört fast, vid middagstid på fredagen, kunde motorvägen öppnas i båda riktningar.
”Många orsaker”
Efter att hundratals lastbilar fastnat på E22:an har diskussioner förts om dåliga vinterdäck kan vara en huvudorsak till kaoset. Flera lastbilschaufförer har också i bland annat tv-inslag berättat om hur andra förare misslyckats med att komma loss, på grund av däck som ”inte får fäste” i underlaget.
Men experter menar att det inte finns någon enkel förklaring, utan att det i stället handlar om en kombination av orsaker, varav en var rådande väderförhållanden.
– När en olycka sker så har det oftast brustit på ett eller flera ställen i en lång händelsekedja där många faktorer spelar in. Det kan till exempel orsakats av en annan trafikant eller en dålig hastighetsanpassning av en förare säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.
Transportstyrelsen genomför tillsammans med Polisen vart tredje år en kontroll av vinterdäck på tunga fordon. Den senaste kontrollen gjordes 2023.
Kontrollerna visar att 98 procent av lastbilar och bussar som kör på svenska vägar har godkända vinterdäck. Därför anser Transportstyrelsen att det inte behövs skärpta krav.
Skärpta regler för vinterdäck för tunga fordon infördes redan 2013 och skärptes ytterligare sex år senare, 2019.
I början av december förra året presenterade Transportstyrelsen en utredning om skärpta krav för vinterdäck på tunga fordon. I utredningen har såväl buss- och lastbilschaufförer som bärgningsföretag och Trafikverkets säkerhetsexperter intervjuats.
Slutsatsen är att problemen inte beror på vinterdäck när det gäller lastbilar och bussar som fastnar i snöoväder och blockerar trafiken. Intervjuade i samtliga kategorier lyfter i stället fram vinterväghållningen som orsak till problemen.
Yrkestrafik drabbad
Vädret orsakade också störningar i trafiken för flera transportverksamheter.
En trafikolycka utanför Landskrona stoppade på torsdagen distributionen av Hallands Nyheter i samtliga distrikt – tidningstransporten fastnade efter olyckan. Det, sammantaget med det dåliga väglaget, gjorde att Västsvensk tidningsdistribution (VTD) tog beslutet att helt ställa in utdelningen.
Även på flera andra håll drabbades tidningsutdelningen förra veckan. Distributionen av Tidningen Ångermanland till Kramfors och Härnösand förhindrades av att E4:an varit avstängd under en stor del av natten till torsdag. Transporten från tryckeriet fastnade också här i trafiken.
Också miljöarbete har påverkats av det rådande väglaget.
I Vimmerby och Hultsfred har vissa boende väntat sedan annandag jul på sophämtning. Och några kan behöva vänta till denna vecka med tanke på väderprognosen inför trettonhelgen, enligt Östra Smålands Kommunalteknikförbund, som svarar för sophämtningen.
Bodens kommun ställde på grund av kölden in sophämtningen under onsdagen.
– Det är med hänsyn till både människor och maskiner, säger Maria Nyström, chef för avfallsenheten, till Norrländska Socialdemokraten.
Tidigare den första januariveckan stoppades all tågtrafik från Luleå norrut på grund av extremkyla.
Också i söder har tågtrafiken på flera sträckor varit inställd i början av veckan, bland annat Krösatåget mellan Kalmar och Linköping. Hård vind och kraftigt snöfall gjorde att riskerna – bland annat nedfallna träd över kontaktledningar – bedömdes som för stora för att köra tågen.
Mildare i veckan
Den här veckan har vädret slagit om. Mest dramatiskt har det varit i norr. På sina håll har temperaturen i Norrbotten och Västerbotten stigit med 40 grader på några få dagar.
I början av veckan visade termomtern på plus! Bland annat i Umeå (+5 grader på tisdagen) som i fredags hade den kallaste dagen sedan 1978, med en temperatur på minus 37.
Förra torsdagen visade mätaren minus 43,8 grader i Naimakka i Kiruna kommun, lägsta uppmätta temperaturen i landet sedan 1999 enligt SMHI. Den här veckan var det också där flera plusgrader.
Men till helgen sjunker temperaturen åter i norr, liksom i stora delar av övriga landet. Temperaturerna är dock för årstiden mer normala än under den inledande extremveckan. Inför helgen har SMHI ännu inte utfärdat några vädervarningar.