Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.
Close
Lön som går att leva på och bättre arbetsvillkor. Den ideella föreningen Taxiunionen genomförde en manifestation i Stockholm den 10 januari.
Close

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Transportarbetaren har tidigare skrivit om Taxiunionens protester mot arbetsförhållandena på appföretagen Uber och Bolt. Den 10 januari genomfördes en manifestation i Stockholm där representanter från organisationen också mötte företrädare för Uber.

– Vi la fram våra krav. Uber och Bolt ser oss som partners, och som partners måste de ha en dialog med oss. Jag förstår att det blir svårt att ha det med var och en. Det är därför vi har gått ihop i Taxiunionen, sa organisationens ordförande Omar Sakhdari i samband med manifestationen.

Men hittills har det inte gett resultat. Det utlovade svaret från Uber kom i form av ett pressmeddelande, där inget av Taxiunionens krav tas upp direkt. Som en kommentar till högre ersättning heter det däremot att ”Uber och förare har ett gemensamt intresse i att erbjuda resenärer ett optimalt pris, eftersom vi tjänar pengar genom en procentuell andel per resa. Desto mer en förare tjänar, desto mer tjänar vi. Om prisnivån blir för hög, så kommer förare få färre körningar, vilket i slutändan kommer påverka intjäningarna” enligt Uber.

Inom Taxiunionen är man besviken.

– Vi bad dem höja vår avgift, ha en lägre serviceavgift och se oss som förhandlingspartner. Ingen av dessa frågor har de svarat på, säger John van Dinther, presskontakt för Taxiunionen, till Dagens Nyheter.

Förarna som kör för appföretagen anser att det blivit omöjligt att klara sig på ersättningen från företagen. Taxiunionens krav till Uber var bland annat att apparna höjer grundpriset för resor till kunder, och att serviceavgiften sänks från 25 till 15 procent. Och att Uber godkänner Taxiunionen som motpart vid överenskommelser, innan större förändringar av funktioner i appen och villkor görs.

Mot uberisering

Taxiunionen är en ideell organisation för taxiförare och bud, som verkar mot ”uberisering” av taxibranschen. Liknande demonstrationer har genomförts i en flera andra länder i Europa.

I Sverige har de som demonstrerat framhållit problemen med att de betraktas som egenanställda, inte anställda arbetare – trots att EU har sagt att gigarbetare ska ses som arbetare och kunna organisera sig i fackföreningar.

En omröstning om det så kallade plattformsdirektivet är åter aktuell i EU-parlamentet. Förra året föreslog EU-kommissionen att det ska bli enklare att ge anställda inom plattformsekonomin status som just anställda, inte egenföretagare. Men förslaget fick kritik i den svenska riksdagen. Från socialdemokratiskt håll framfördes att direktivet riskerar att försvaga svensk kollektivavtals- och arbetsmarknadsmodell, och att det förslag som lagts fram inte i tillräckligt hög grad medger undantag till skydd för den svenska modellen.

Taxiunionen vill alltså fungera som en förening för förare – ”egenföretagare” – som inte kan organisera sig i facket på grund av nuvarande system. Organisationen vill se en europeisk reglering av appföretagen, för att kontrollera den växande gigekonomin. Den 23 november förra året lämnade Taxiunionen över sin kravlista till Uber och Bolt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    7 februari, 2023

    Låt bli att arbeta som egenföretagare för dessa plattformsföretag.Antingen är man anställd eller så är man företagare på riktigt med egna kunder.Detta mellanting med egenföretagare som egentligen är anställda är enbart till för att slippa ta ansvar för den personal som arbetar för företaget, så enkelt är det och det borde alla kunna förstå.

Lästips:

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.