Svar till förare: Nej – och tystnad
Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.
Transportarbetaren har tidigare skrivit om Taxiunionens protester mot arbetsförhållandena på appföretagen Uber och Bolt. Den 10 januari genomfördes en manifestation i Stockholm där representanter från organisationen också mötte företrädare för Uber.
– Vi la fram våra krav. Uber och Bolt ser oss som partners, och som partners måste de ha en dialog med oss. Jag förstår att det blir svårt att ha det med var och en. Det är därför vi har gått ihop i Taxiunionen, sa organisationens ordförande Omar Sakhdari i samband med manifestationen.
Men hittills har det inte gett resultat. Det utlovade svaret från Uber kom i form av ett pressmeddelande, där inget av Taxiunionens krav tas upp direkt. Som en kommentar till högre ersättning heter det däremot att ”Uber och förare har ett gemensamt intresse i att erbjuda resenärer ett optimalt pris, eftersom vi tjänar pengar genom en procentuell andel per resa. Desto mer en förare tjänar, desto mer tjänar vi. Om prisnivån blir för hög, så kommer förare få färre körningar, vilket i slutändan kommer påverka intjäningarna” enligt Uber.
Inom Taxiunionen är man besviken.
– Vi bad dem höja vår avgift, ha en lägre serviceavgift och se oss som förhandlingspartner. Ingen av dessa frågor har de svarat på, säger John van Dinther, presskontakt för Taxiunionen, till Dagens Nyheter.
Förarna som kör för appföretagen anser att det blivit omöjligt att klara sig på ersättningen från företagen. Taxiunionens krav till Uber var bland annat att apparna höjer grundpriset för resor till kunder, och att serviceavgiften sänks från 25 till 15 procent. Och att Uber godkänner Taxiunionen som motpart vid överenskommelser, innan större förändringar av funktioner i appen och villkor görs.
Mot uberisering
Taxiunionen är en ideell organisation för taxiförare och bud, som verkar mot ”uberisering” av taxibranschen. Liknande demonstrationer har genomförts i en flera andra länder i Europa.
I Sverige har de som demonstrerat framhållit problemen med att de betraktas som egenanställda, inte anställda arbetare – trots att EU har sagt att gigarbetare ska ses som arbetare och kunna organisera sig i fackföreningar.
En omröstning om det så kallade plattformsdirektivet är åter aktuell i EU-parlamentet. Förra året föreslog EU-kommissionen att det ska bli enklare att ge anställda inom plattformsekonomin status som just anställda, inte egenföretagare. Men förslaget fick kritik i den svenska riksdagen. Från socialdemokratiskt håll framfördes att direktivet riskerar att försvaga svensk kollektivavtals- och arbetsmarknadsmodell, och att det förslag som lagts fram inte i tillräckligt hög grad medger undantag till skydd för den svenska modellen.
Taxiunionen vill alltså fungera som en förening för förare – ”egenföretagare” – som inte kan organisera sig i facket på grund av nuvarande system. Organisationen vill se en europeisk reglering av appföretagen, för att kontrollera den växande gigekonomin. Den 23 november förra året lämnade Taxiunionen över sin kravlista till Uber och Bolt.