Emma Brodin är ordförande för Transports Örebroavdelning.
Close
Emma Brodin är ordförande för Transports Örebroavdelning.
Close

”Svårare säga ifrån som bemanningsanställd”

Facket. Örebroavdelningen har på kort tid haft tre fall som rör sexuella trakasserier. Ordförande Emma Brodin ser allvarligt på arbetsgivare som inte följer lagen – ingen ska bli utsatt eller tvingas höra sexistisk jargong på jobbet.

Emma Brodin reagerade direkt när hon av ett skyddsombud hörde hur Josephine blivit utsatt.

– Det är jättebra att hon vågade berätta.

Det är också en förutsättning för att facket ska kunna agera. Tyvärr är det inte självklart, särskilt inte inom bemanningsbranschen.

– Vi märker att många inte är så pigga på att tala med oss och kräva sin rätt. Det gäller även när det gäller att säga ifrån om sådant som arbetsmiljö och arbetstider, säger Emma Brodin.

– Som bemanningsanställd vågar man kanske inte av rädsla för att bli av med jobbet. Man vill inte ha konflikter. För arbetsgivaren är det ju lättare att välja någon som inte säger emot.

Generellt tycker sig Emma Brodin annars ha märkt en positiv attitydförändring bland medlemmarna. Fler kvinnor vågar säga ifrån och särskilt yngre vägrar acceptera nedlåtande eller sexistiskt snack, ”gammeldags sexskämt”.

– Jag hoppas på en kultur där det inte är okej att bete sig som ett svin mot andra på jobbet.

Och i lagstiftningen finns stöd. Lagstiftarna har dessutom konstaterat att skadestånden när det gäller diskrimineringsärenden på arbetsmarknaden varit för låga.

I Josephines fall fanns det tung dokumentation, bland annat inspelade samtal. Hon har också polisanmält mannen för sexuella trakasserier.

I ett inspelat samtal uppmanar platschefen Josephine att själv ta upp problemen med den man som utsatte henne, utanför jobbet. I ett annat samtal säger en chef på bemanningsbolaget i sin ”ursäkt” att Josephine måste lära sig att lugna ner sig.

Clas Hellsing är ombudsman med ansvar för bemanning. Han beskriver arbetsgivarens agerande som att de gjort ”hela spektrat med fel”. Arbetsgivaren har helt hoppat över att följa reglerna om att jobba aktivt med att undersöka, kartlägga, vidta åtgärder och följa upp sin verksamhet så trakasserier och kränkningar motverkas. Det saknades också handlingsplan och rutiner för hur det ska hanteras om det uppstår.

– När arbetsgivaren fick reda på att det förekom sexuella trakasserier och kränkande särbehandling så skuldbelades och ifrågasattes dessutom vår utsatte medlem av chefen!

Svarar inte

Transportarbetaren har varit i kontakt med vd:n för terminalbolaget, som tryckt bort telefonsamtalet och i stället skrivit sms med frågan ”vad gäller det?”. Vd:n har inte återkommit med kommentar till beslutet om kränkningsersättning, som var anledningen till samtalet.

Överenskommelsen mellan Transport och företaget är sekretessbelagd när det gäller den ekonomiska ersättningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.