Svaren på miljöarbetarnas konfliktfrågor

Ett konfliktvarsel väcker många frågor. Nu har turen kommit till miljöarbetarna att få svar om blockaden. Ombudsman Jerker Nilsson reder ut frågor som: Varför har Transport har varslat om konflikt? Hur gör jag när jag ser att jag inte hinner hem till driftstället på ordinarie arbetstid? Och vad gör jag om arbetsgivaren medvetet försöker kringgå blockaden?

Informationen för bevakningsanställda kan du läsa här.
Frågor och svar för åkeri- och terminal finns här.

Varför varslar Transport om konflikt?

Kollektivavtalet för Miljöarbetare gick ut den 28 februari. Sedan i höstas har Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, förhandlat om ett nytt utan att komma överens. Nu lägger vi ytterligare tyngd bakom våra krav genom att varsla om stridsåtgärder.

Vem har bestämt att vi ska gå ut i konflikt?

Det har Transports medlemmar gjort, via avtalsdelegationen som består av miljöarbetare från hela landet. Det är avtalsdelegationen som sagt nej till arbetsgivarnas bud, och tillsammans med förbundsstyrelsen kommit fram till att vi måste ta strid för våra krav.

Vilka krav har Transport ställt?

  • Avtalets längd ska vara ett år. Löneförhöjning med 860 kronor i alla tabeller. Alla ersättningar, inklusive lägsta semesterlön, ska höjas lika mycket.
  • Inhyrning av personal måste begränsas och regleras så att fast anställda inte kan sägas upp och ersättas med inhyrd arbetskraft. Transport har lagt ett konkret förslag till ny text i avtalet: ”Tidigare anställd med återanställningsrätt ska ha förfrågan om och företräde till återanställning innan anlitade av bemanningsföretag sker.”
  • Förbundet kräver också en reglering som hindrar att ”tredje man”, exempelvis kundföretag, kan kräva alko- och drogtester, utdrag ur belastningsregistret och andra kontroller som kränker medlemmarnas personliga integritet.
    Ett övergripande ansvar för huvudentreprenörer som lägger ut arbete eller uppdrag på underentreprenörer i flera led. Alltså samma fråga som Byggnads slogs för.
  • Miljöarbete är slitsamt. Transport vill av en pensionsfond liknande den hamnarbetarna fått.

Så vad händer nu?

Efter att förhandlingarna strandade den 4 april kl 18.10 har förbundsstyrelsen tagit beslut om stridsåtgärder. Konfliktåtgärderna består av följande åtgärder riktade mot alla företag anslutna till BA inom Miljöarbetareavtalets område:

  1. Blockad mot övertids- och mertidsarbete. Gäller samtliga arbetstagare inom verksamhetsområdet. Blockaden gäller i förhållande till den arbetstid som var fastställd att gälla den 28 mars 2013.
  2. Blockad mot nyanställning och inhyrning av personal.

Konfliktåtgärderna träder i kraft onsdagen den 24 april 2013 klockan 12.00och består till dess avtal träffats mellan parterna eller annat meddelas. De scheman som kommit senast 15 april gäller när konflikten bryter ut.

Varför tar Transport inte ut alla i strejk på en gång?

Därför att varje strid handlar om att välja vapen. Övertidsblockader är ofta effektivt, de orsakar stor irritation hos arbetsgivarna. Det har också den fördelen att arbetsgivare som slarvar mycket med schemaläggning och anställningsformer, drabbas hårdare. Vi ska kunna trappa upp, inte bränna allt krut på en gång.

 

Vad räknas som övertid och mertid?

Övertid gäller dig som är heltidsanställd. Mertid är motsvarande begrepp för deltidsanställd. Eftersom det finns många olika schema- och arbetstidsupplägg är det svårt att ge ett entydigt svar, men grovt räknat: över-/mertid är varje minut utöver schemat. Vid tveksamheter, kontakta din klubb eller avdelning.

Vad räknas som nyanställning eller schemaförändring?

Varje tillsättning eller förändring av tjänster. Hit räknas också varje gång en timanställd påbörjar en ny period hos arbetsgivaren. Varje enskilt arbetstillfälle är en ny anställning i sig.

Jag är visstidare, ”extra vid behov”, och inte med i Transport. Arbetsgivaren har satt mig under hård press att jobba, trots att jag vill respektera blockaden.

Ditt bästa skydd är att gå med i Transport. Det är den fackliga grundtanken – att enskilda ska slippa ta omöjliga beslut.

”Extra vid behov” får användas vid tillfälligt och kortsiktigt behov av arbetskraft och får inte täcka ett kontinuerligt behov. Men i händelse av konflikt kommer kanske tonen att vara en annan. Är du med i ett annat fackförbund eller inte med alls men ändå stöttar konflikten så ska du hävda rätten att förhålla sig neutral vid en arbetsmarknadskonflikt.

Min arbetsgivare hävdar att jag måste jobba eller bevisa att jag är med i Transport.

Rätten att vidta stridsåtgärder är grundlagsskyddad. Det innebär att en arbetsgivare inte kan tvinga en anställd att utföra arbetsuppgifter som är satta i blockad. Med andra ord kan du inte tvingas att jobba om du stödjer konflikten, trots att du inte är med i facket.

Arbetsgivaren får inte heller kräva att du styrker ditt medlemskap – det är din ensak. Detta gäller vare sig du är med i Transport, annat fackförbund eller inget fack.

 

Jag är med i facket men mitt företag har bara hängavtal och är inte med i Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Omfattas jag av konflikten?

Nej, du jobbar som vanligt.

Övertid kan ju uppstå på en massa olika sätt – så hur gör man rent praktiskt?

En mängd olika situationer kommer uppstå och vi kan bara ge generella svar. Till att börja med ska du vägra gå med på beordrad övertid och säga nej till schemaförändringar. Det bästa är framförhållning. Klargör för arbetsledningen att du kommer respektera blockaden.

Hur gör jag när jag ser att jag inte hinner hem till driftstället på ordinarie arbetstid?

Om du är ute på vägen och ser att du kommer att bryta mot övertidsblockaden, kontakta i god tid din arbetsgivare. Arbetsgivare har i princip två val att välja när du ringer. Endera så kortar han ner rutten så att du är hemma vid ordinarie arbetstid. Eller så kommer ni överens om var du ska ställa bilen och var du lägger nycklarna.

Om någon, arbetskamrat, oorganiserad eller arbetsgivare bryter mot blockaden, kontakta avdelningen.

Vad gör jag om arbetsgivaren försöker övertala mig att jobba över ändå, med argument om att företaget går i konkurs eller att verksamheten är samhällsviktig?

Hänvisa arbetsgivaren till Transport och att i så fall begära dispens från stridsåtgärderna. Tills annat besked kommer från förbundet, ska du inte jobba över.

Får jag konfliktersättning?

Medlemmar i grupper som berörs av arbetsnedläggelse (strejk) kommer att få ersättning från förbundet. Kontakta din avdelning.

 

Jag tycker det är fel krav vi slåss för och jag är missnöjd med Transport…

Förbundet har lagt ned ett omfattande arbete med att ge medlemmarna möjlighet att lämna in förslag. Dessa har sedan avtalsdelegationen behandlat och prioriterat inbördes.

Du har säkert hört uttrycket ”Enade vi stå, söndrade vi falla”. Under en konflikt ställs vi alla på prov. Det händer att folk i praktiken spelar rollen som strejkbrytare, trots att man inte hade någon helst avsikt till det – bara för att man inte tänkte efter.

Efteråt, när konflikten är avklarad, när vi förhoppningsvis vunnit gehör för våra krav, är du mer än välkommen att lufta dina åsikter och komma med förslag på vad som borde ändras. Kanske själv delta i det arbetet – förspelet till nästa avtalsrörelse börjar ju i samma stund det gällande avtalet skrivs under!

Vad gör jag om en arbetskamrat medvetet verkar bryta mot blockaden?

Det absolut viktigaste under en konflikt är att hålla ihop. Den som tänker ”äsch, det kan väl inte spela någon roll”, eller tror att en strejk eller blockad är ett smörgåsbord man kan välja från, har missförstått grundläggande fackliga principer.

Försök förklara detta för din arbetskamrat. Ställ dig – och din arbetskamrat – frågan: Stärker det stridsmoralen om man inte kan lita på varandra? Finns det en enda facklig strid som vunnits genom oenighet och splittring? Hjälper inte det, kontakta din klubb eller avdelning. Medlemmar i Transport har rättigheter och skyldigheter enligt förbundets stadgar. Att kringgå en blockad kan vara grund för uteslutning ur förbundet.

Vad gör jag om arbetsgivaren medvetet försöker kringgå blockaden?

Kontakta din klubb eller avdelning! Vad Transport i så fall kan göra är att lägga ett utökat varsel mot just det företaget.

 

Hur länge kommer konflikten pågå?

Tills parterna kommit överens om ett avtal. Hur lång tid det tar, vet vi inte. Helt säkert är dock att det går snabbare om vi håller ihop. Om alla ställer upp nu, kan förhoppningsvis uppoffringen bli minimal för miljöarbetarna men desto jobbigare för företagen.

Jag hade en annan fråga som jag inte fått svar på…

Ta kontakt med din klubb eller avdelning!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.