Svårt att behålla kontrollen med flera leverantörer
En av de chaufförer vi träffade har kört gods åt både Ikea, Scania och AB Volvo. Har dessa företag något ansvar för chaufförernas arbetsvillkor? När vi frågar blir svaret ja – men med många underleverantörer involverade är det lätt att tappa kontrollen.
– Vi har 500 transporter om dagen i Europa och kan inte i detalj kontrollera varenda en, säger Hans-Åke Danielsson, presschef på Scania. Men vi kan absolut bli bättre. Det är rapporter som den du ger som visar att det finns en hel del mer att göra.
Hur långt ner i leverantörskedjan sträcker sig ert ansvar?
– Per definition är det underleverantören som är ansvarig för sin underleverantör. Vi förutsätter att alla som anlitas ska följa de avtal som vi har tecknat med dem. Det låter jätteenkelt men vi fattar att det inte fungerar alla gånger. Vi överväger nu att öka vår egen insats för att säkerställa att våra avtal verkligen följs.
På Ikea Sverige säger Daniela Rogosic, pr- och pressansvarig, att företaget har en uppförandekod som leverantörerna är tvungna att följa för att få köruppdrag.
– Vi gör revisioner minst vartannat år och när vi upptäcker att uppförandekoden inte efterlevs gör vi revisioner omedelbart. Det har hänt att vi har avslutat samarbeten. Vi gör också regelbundet intervjuer med chaufförerna inom flera olika områden, framför allt arbetsvillkor och arbetsmiljö.
En av chaufförerna jag träffade kunde leverera till er på mycket dåliga villkor utan att ni upptäckte det.
– Det är jättetråkigt att höra. Vi förväntar oss att vår uppförandekod ska efterlevas i alla led. Det finns stora utmaningar i branschen med en lång kedja av underleverantörer. Vi vill vara med och påverka den positivt.
Maria Böös, ansvarig för socialt ansvarstagande på Volvo group trucks operations, säger att de krav som företaget ställer på sina transportörer gäller för alla.
Vad gör ni för att säkerställa att kraven följs?
– Innan vi upphandlar en transport går transportörerna igenom en process av frågeformulär och utvärderingar. Då har vi frågat om allt från deras finansiella status till kapacitet och miljökrav, om de kan följa kraven på socialt ansvartagande och så vidare. Sen görs det ju uppföljningar där man ställer samma frågor igen. Vi tycker vi har den kontroll som behövs utifrån det ansvar som vi har.